17.2 C
Athens
Monday, May 13, 2024
More

    Γίνεται αυτό που φοβόμασταν: Οι καταναλωτές παγκοσμίως γυρίζουν την πλάτη στο ελαιόλαδο

    Ένας στους 3 Ιταλούς καταναλωτές δεν αγοράζει πια ελαιόλαδο λόγω της αύξησης της τιμής του, σύμφωνα με έρευνα του Ινστιτούτου Piepoli. Πρόκειται για άλλη μια διαπίστωση που δείχνει ότι οι καταναλωτές, ακόμη και στις μεσογειακές χώρες όπου το ελαιόλαδα αποτελούσε ιστορικά απαραίτητο συστατικό της διατροφής, γυρνούν την πλάτη τους στο αγαπημένο προϊόν, καθώς η τσέπη τους δεν «αντέχει» την αγορά του.

    Κι έτσι αυτό που φοβόντουσαν οι παραγωγοί ελαιολάδου έρχεται πιο κοντά… Οι καταναλωτές συνηθίζουν σε φθηνότερα υποκατάστατα, ακόμη κι αν αυτά δεν έχουν την ίδια διατροφική αξία!

    Η τιμή του έξτρα παρθένου ελαιολάδου έχει υπερδιπλασιαστεί στη χώρα φτάνοντας από τα 4 στα 9 ευρώ, λόγω της κλιματικής κρίσης που οδήγησε σε μείωση της παγκόσμιας παραγωγής ελαιολάδου. Τα δεδομένα της έρευνας παρουσιάστηκαν στο σεμινάριο Cibus Lab αφιερωμένο στο ελαιόλαδο που συνδιοργανώθηκε από την Cibus di Parma.

    Η κλιματική κρίση έχει πλήξει ιδιαίτερα την Ισπανία, οι παραγωγοί της οποίας έχουν καταφέρει εδώ και καιρό να πλημμυρίσουν την παγκόσμια αγορά με μπουκάλια λαδιού σε ανταγωνιστικές τιμές. Ωστόσο, αυτό δεν συνέβη το 2023, καθώς η δραστική μείωση της ισπανικής παραγωγής οδήγησε σε έλλειψη προϊόντος στην αγορά και τον επακόλουθο διπλασιασμό του μέσου κόστους ανά λίτρο στα ράφια του μεγάλης κλίμακας λιανικού εμπορίου.

    Σύμφωνα με δεδομένα της eurostat, τον Ιανουάριο του 2024, όλες οι χώρες της ΕΕ ανέφεραν αύξηση του ετήσιου πληθωρισμού του ελαιολάδου κατά μέσο όρο 50%, με την υψηλότερη αύξηση να καταγράφεται στην Πορτογαλία (+69% σε σύγκριση με τον Ιανουάριο του 2023), ακολουθούμενη από την Ελλάδα (+67%) και την Ισπανία (+63%).

    Αναλυτικά, σύμφωνα με τη μελέτη Piepoli, η αύξηση της τιμής από 4 σε 9 ευρώ ανά φιάλη έχει αλλάξει τις αγοραστικές συνήθειες περίπου στο 30% των καταναλωτών. Συγκεκριμένα, το 47% των ερωτηθέντων δήλωσε ότι μείωσε την κατανάλωση κατά 30% και το 40% δήλωσε ότι τη μείωσε στο μισό. Γενικότερα, το 45% του δείγματος ισχυρίζεται ότι έχει αλλάξει τις μαγειρικές του συνήθειες μεταβαίνοντας στο φθηνότερο σπορέλαιο: πολλά μόνο για μαγείρεμα, μερικά και για καρυκεύματα.

    «Στην Ιταλία, εξηγεί η Sara Merigo, διευθύνουσα σύμβουλος του Ινστιτούτου Piepoli, το λάδι ήταν πάντα προϊόν που καταναλώνεται ευρέως από τους πολίτες και η μείωση της κατανάλωσης αφενός, σε συνδυασμό με τον μετασχηματισμό των συνηθειών από την άλλη, θα έχει μακροπρόθεσμο αντίκτυπο σε έναν τομέα που αντιπροσωπεύει την πραγματική ιταλική αριστεία».

     

    Τελευταία Άρθρα

    Σχετικά Άρθρα