17.5 C
Athens
Tuesday, May 7, 2024
More

    Το κόστος των υπό εκτέλεση μεγάλων κατασκευαστικών έργων της χώρας έχει ξεπεράσει τα 15 δισ. ευρώ

    Σε κυνήγι μαγισσών, με απρόβλεπτες συνέπειες για τη χρηματοδότηση, αλλά και για την μεγάλη ευκαιρία που έχει η χώρα για να αναβαθμίσει τις υποδομές της και να αλλάξει το μοντέλο παραγωγής έργων, κινδυνεύει να μετατραπεί το αστρονομικό ανεκτέλεστο συμβάσεων που υπερβαίνει τα €12 δισ., αν δεν επιλυθούν τα μεγάλα αγκάθια που φυτρώνουν στον δρόμο της υλοποίησης των έργων.

    Στο τέλος του 2022, οι πέντε μεγαλύτεροι κατασκευαστικοί όμιλοι της χώρας, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΕΛΛΑΚΤΩΡ, ΑVAX, Mυτιληναίος, Ιntrakat είχαν καταφέρει να υπερδιπλασιάσουν το ύψος των υπό εκτέλεση έργων που μέσα στους επόμενους μήνες προβλέπεται να ξεπεράσει τα 15 δισ. ευρώ. Πρόκειται για ασύλληπτα μεγέθη, που υπερβαίνουν κάθε προηγούμενο για τη χώρα και μάλιστα σε χρόνους που κρίνονται ήδη πιεστικοί, πριν ακόμη ξεκινήσουν να λειτουργούν τα πρώτα εργοτάξια.

    Η πίεση αυτή έχει αρχίσει από καιρό να εκδηλώνεται σε πολλά μέτωπα και έχει ενεργοποιήσει κινήσεις αναδιάρθρωσης εταιρειών αλλά και ένα γαϊτανάκι εξαγορών, καθώς απαιτεί ισχυρά κεφαλαιοποιημένες εταιρείες, υψηλή ρευστότητα, αναγκαία εργατικά χέρια, αξιοποίηση αλλά και επαναπατρισμό επιστημονικού προσωπικού, ο οποίος αν και έχει ξεκινήσει δεν είναι αρκετός για να στηρίξει την «άνοιξη» στις κατασκευές. Ο διευθύνων σύμβουλος της Dimand Δημήτρης Ανδριόπουλος εκτίμησε τις προηγούμενες μέρες ότι αυξήσεις έως 70% καταγράφονται στο κατασκευαστικό κόστος από τον Ιούνιο του 2021 μέχρι σήμερα, λέγοντας ότι το τρίπτυχο της αύξησης των επιτοκίων, της άμεσης αύξησης του κόστους των υλικών και της έλλειψης εργατικού δυναμικού έχει δημιουργήσει επιπλέον αύξηση 15% στο κατασκευαστικό κόστος.

    Οι νέες συνθήκες στις κατασκευές και η βροχή των ευρωπαϊκών πόρων από το Ταμείο Ανάκαμψης και το ΕΣΠΑ δημιουργούν ένα εντελώς καινούριο περιβάλλον στις εργοληπτικές επιχειρήσεις, καθώς η πληθώρα των νέων έργων αφορά συμπράξεις μεταξύ Δημοσίου και ιδιωτικού τομέα (ΣΔΙΤ) αλλά και μεγάλες παραχωρήσεις (Εγνατία Οδό, Βόρειος Οδικός Αξονας Κρήτης κ.ά.), ξεφεύγοντας από τον πυρήνα του κλασικού δημόσιου έργου. Πλέον το βάρος της επένδυσης πέφτει στον ιδιώτη που είναι ο επενδυτής και αυτό, σύμφωνα με στελέχη του κλάδου, προϋποθέτει ισχυρή κεφαλαιακή επάρκεια για να μπορούν οι εταιρείες να συσσωρεύουν έργα και να τα χρηματοδοτούν αλλά και ανταγωνιστικούς όρους χρηματοδότησης που θα εξασφαλίσουν καλύτερο IRR.

    Τελευταία Άρθρα

    Σχετικά Άρθρα