21.5 C
Athens
Friday, April 26, 2024
More

    Οι μικρές αεροπορικές εταιρίες “προσγειώνονται” στην πραγματικότητα των πτωχεύσεων

    Οι αερομεταφορές αποτελούν ένα επιχειρηματικό σπορ ακριβό και για λίγους που απαιτεί όσο το δυνατόν μεγαλύτερο περιορισμό του κόστους και συνεχείς επενδύσεις. Αυτό φανερώνει η πτώχευση ή η αναστολή λειτουργίας σημαντικού αριθμού αεροπορικών εταιριών οι οποίες φιλοδοξούσαν να αποσπάσουν ένα υπολογίσιμο μερίδιο της αγοράς των αερομεταφορών.

    Δεν τα κατάφεραν, όμως, τόσο λόγω των σοβαρών επιπτώσεων που έχει προκαλέσει η πανδημία όσο και εξαιτίας προβλημάτων που προϋπήρχαν της COVID-19. Και σε αντίθεση με την πτώχευση της οποίας οι συνέπειες είναι άμεσες, η διαδικασία που την ακολουθεί είναι, συνήθως, μακρόσυρτη και χρονοβόρα. 

    Orange2fly

    Για του λόγου το ασφαλές, η Orange2fly, που έπαψε να εκτελεί (ναυλωμένες) πτήσεις από τον Μάρτιο του 2020, αιτήθηκε την πτώχευσή της ενάμιση χρόνο μετά και τέθηκε σε καθεστώς χρεοκοπίας την άνοιξη του 2022, θα βρεθεί σε ένα μήνα αντιμέτωπη με πλειστηριασμό. Στις 31 Ιανουαρίου έχει προγραμματιστεί να εκποιηθούν κινητά περιουσιακά στοιχεία της αεροπορικής. Ωστόσο είναι αδύνατον η αεροπορική να αποπληρώσει τα χρέη της τάξεως των 11,7 εκατ. ευρώ προς τους πιστωτές της, επειδή το τίμημα που συνοδεύει τον σε κακή κατάσταση εξοπλισμό της που βγαίνει στο «ηλεκτρονικό» σφυρί διαμορφώνεται σε μόλις 20.000 ευρώ.

    Ellinair

    Στη λίστα των αεροπορικών που υποχρεώθηκαν σε αναγκαστική προσγείωση ανήκει η Ellinair, που έχει αναστείλει τη δραστηριότητά της από τον Μάρτιο του 2020, αρχικά με αιτία την πανδημία. Η αεροπορική, που ανήκε στον όμιλο Μουζενίδη, έχει ενισχυθεί με 6,8 εκατ. ευρώ, ποσό που αντιστοιχεί στην αποζημίωση για τις ζημίες που υπέστη κατά την περίοδο από 18 Μαρτίου έως 30 Ιουνίου 2021 λόγω της πανδημικής κρίσης. Η Ellinair, που έχει περιέλθει υπό τον έλεγχο ομάδας επιχειρηματιών από την Κρήτη με δραστηριότητα στον τουρισμό, φέρεται να επιδιώκει την επανέναρξη των πτήσεων. Ωστόσο, όλες οι ενδείξεις συνηγορούν υπέρ του αντιθέτου.

    Astra Airlines

    Σχέδιο επαναλειτουργίας, που στέφθηκε με αποτυχία, διέθετε και η Astra Airlines. Η αεροπορική, με έδρα τη Θεσσαλονίκη, προσέβλεπε στην είσοδο Κινέζων επενδυτών στο μετοχικό της κεφάλαιο, με στόχο τη μετατροπή της σε χαμηλού κόστους αερομεταφορέα, που θα λειτουργούσε σε πρώτη φάση με μισθωμένα αεροσκάφη και σε δεύτερο στάδιο –εάν και εφόσον αδειοδοτούνταν– με αεροπλάνα της κινεζικής κατασκευάστριας εταιρείας Comac.

    Υπολογίζεται ότι από το 2015 έως σήμερα πέντε διαφορετικές ελληνικές ή ελληνικών συμφερόντων αεροπορικές εταιρείες έχουν αναγκαστεί να αναστείλουν τη δραστηριότητά τους. Σε αυτές ανήκουν, εκτός από την Orange2fly, την Ellinair και την Astra Airlines, η Sky Greece και οι Μινωικές Αερογραμμές.

    Προκειμένου μια αεροπορική εταιρεία να έχει ικανοποιητικές αποδόσεις και το κόστος ανά επιβάτη να διατηρείται σε χαμηλά επίπεδα απαιτείται ο συντελεστής πληρότητας των αεροσκαφών της να είναι της τάξης του 80% ή μεγαλύτερος, σύμφωνα με τους ειδικούς. Ο πόλεμος τιμών με στόχο την αύξηση των χιλιομετρικών θέσεων (ASKS) και κατ’ επέκταση την εξασφάλιση υψηλών συντελεστών πληρότητας οξύνει τον ανταγωνισμό στις αερομεταφορές, καθιστώντας δύσκολη την επιβίωση των μικρότερων παικτών.

    Τελευταία Άρθρα

    Σχετικά Άρθρα