Η αγορά του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων συνεχίζει την ανοδική της πορεία, καταγράφοντας αύξηση 3,8% στον τζίρο για το εννεάμηνο του 2024 (έως τις 29 Σεπτεμβρίου), σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο. Σύμφωνα με τη NielsenIQ, αυτή η αύξηση οφείλεται κυρίως στους όγκους πωλήσεων και όχι στις τιμές, όπως συνέβαινε το 2023.
Η αύξηση επικεντρώνεται κυρίως στα τρόφιμα, με τα φρέσκα και τα τυποποιημένα προϊόντα να παρουσιάζουν αύξηση 4,5% και 4,3% αντίστοιχα. Αντίθετα, τα προϊόντα του bazaar σημειώνουν πιο ήπια ανάπτυξη (+1,8%), ενώ οι μεγάλες κατηγορίες FMCG για την οικιακή χρήση παρουσιάζουν πτώση στις πωλήσεις αξίας κατά 1%, ενώ τα προϊόντα προσωπικής υγιεινής αυξάνονται κατά 2,4%. Σε αυτές τις κατηγορίες, παρατηρούνται αποπληθωριστικές τάσεις, ενώ τα τρόφιμα και ποτά εμφανίζουν αύξηση στις μέσες τιμές τους σε σχέση με το 2023.
Η Ελλάδα ακολουθεί τη διεθνή τάση, όπου η κατανάλωση είναι το βασικό στοιχείο αύξησης του τζίρου, ενώ οι τιμές συνεχίζουν να μειώνονται. Σύμφωνα με την παγκόσμια έρευνα Consumer Outlook της NielsenIQ, οι καταναλωτές φαίνεται να αισθάνονται πιο αισιόδοξοι και σταθεροί σε σχέση με πέρυσι, αν και παραμένουν προσεκτικοί στις δαπάνες τους, με την αύξηση των τιμών των τροφίμων να παραμένει η μεγαλύτερη ανησυχία τους σε παγκόσμιο επίπεδο.
Η διστακτικότητα των καταναλωτών, σε συνδυασμό με τη μειωμένη αγοραστική δύναμη των νοικοκυριών, έχει οδηγήσει στη σταθερή παρουσία των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας, τα οποία καταλαμβάνουν το 24,7% του καλαθιού του μέσου νοικοκυριού. Οι πωλήσεις των προϊόντων αυτών αυξάνονται πιο γρήγορα (+5,7%) σε σχέση με τα FMCGs συνολικά (+3,6%), ενώ η μέση τιμή τους μειώνεται κατά 1,1%.
Στον τομέα των ταχυκίνητων καταναλωτικών προϊόντων, οι καταναλωτές είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί με τις τιμές, ενώ για την τεχνολογία και τα διαρκή αγαθά παρατηρείται μια διαφορετική συμπεριφορά, επηρεασμένη από σύγχρονες τάσεις και την επιθυμία για prestigue προϊόντα.
Η NielsenIQ, μετά τη στρατηγική συνεργασία με την GfK, παρέχει πλήρη εικόνα της αγοράς και ερμηνεύει τις τάσεις τόσο στον τομέα των FMCG όσο και στην τεχνολογία και τα διαρκή αγαθά. Όσον αφορά τον τομέα των τεχνολογικών προϊόντων, παρά τη διατήρηση της αγοράς στα 2,1 δισ. ευρώ, παρατηρείται πτώση σε αξία (-6,1%) και όγκο πωλήσεων (-1,9%), κυρίως λόγω της επίδρασης της κυβερνητικής δράσης “Αλλάζω Συσκευή” που επηρέασε τις πωλήσεις μεγάλων συσκευών και κλιματιστικών.
Αντιθέτως, ο τομέας των τηλεπικοινωνιών (που καλύπτει το 33,4% της αγοράς T&D στην Ελλάδα) σημειώνει θετική ανάπτυξη (+7,5%), με τις μικρές οικιακές συσκευές να παρουσιάζουν αύξηση (+5,1%), κυρίως λόγω της ζήτησης για προϊόντα ευκολίας και των σύγχρονων lifestyle τάσεων.
Οι τιμές στον τομέα των τεχνολογικών προϊόντων συνεχίζουν να αυξάνονται, επηρεασμένες από παράγοντες όπως ο πληθωρισμός και το κόστος παραγωγής και μεταφοράς. Παράλληλα, η τάση για premium προϊόντα παραμένει ισχυρή. Το τελευταίο τρίμηνο του έτους, και κυρίως κατά τη διάρκεια του Black Friday, παραδοσιακά αντιπροσωπεύει τη μεγαλύτερη συμμετοχή στον τζίρο της αγοράς τεχνολογικών προϊόντων παγκοσμίως.