19.6 C
Athens
Friday, May 10, 2024
More

    Γιατί ο ΣΕΒΓΑΠ προσέφυγε στο Συμβούλιο ελέγχου καταγγέλοντας παράβαση του Ελληνικού Κώδικα Διαφήμισης

    Την αντίδραση του Συνδέσμου Ελληνικών Βιομηχανιών Γαλακτοκομικών Προϊόντων (ΣΕΒΓΑΠ) προκάλεσε η διαφημιστική επικοινωνία της Numil Hellas για το ρόφημα βρώμης με την επωνυμία «Alpro Σσσσ…Αυτό Δεν Είναι Γ*Λα».
    Ο ΣΕΒΓΑΠ προσέφυγε στο Συμβούλιο Ελέγχου Επικοινωνίας, καταγγέλλοντας παράβαση του Ελληνικού Κώδικα Διαφήμισης – Επικοινωνίας (ΕΚΔ-Ε) όσον αφορά στο συγκεκριμένο προϊόν, με την υπόθεση να εκδικάζεται στην Πρωτοβάθμια Επιτροπή Ελέγχου Επικοινωνίας στις 12 Ιουνίου.
    Τι αποφάσισε η επιτροπή

    Όπως αναφέρεται στην απόφαση της
    επιτροπής, αν και το διαφημιζόμενο προϊόν έχει τη νόμιμη ονομασία «Alpro Ρόφημα βρώμης με προσθήκη ασβεστίου και βιταμίνης D», στο μπροστινό μέρος της συσκευασίας (κύριο οπτικό πεδίο) του διαφημιζόμενου προϊόντος αναγράφεται η φράση «Σσσσ… ΑΥΤΟ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΓΑΛΑ», με τρόπο τέτοιο που η λέξη «ΓΑΛΑ» (το πρώτο Α έχει αντικατασταθεί από μία λευκή σταγόνα) εμφανίζεται πολύ μεγαλύτερη από όλες τις υπόλοιπες, έχει κυρίαρχη θέση επί του συνόλου της όψης αυτής και είναι το στοιχείο με τη μέγιστη επικοινωνιακή βαρύτητα. Επιπλέον, με βάση τα στοιχεία που προσκομίστηκαν από φυσικά καταστήματα σούπερ μάρκετ, αλλά και από επισκόπηση σε online καταστήματα τροφίμων, προέκυψε ότι από την αγορά η φράση «Σσσσ… ΑΥΤΟ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΓΑΛΑ» θεωρείται και χρησιμοποιείται ως ονομασία για το εν λόγω προϊόν.Με βάση τα παραπάνω η επιτροπή κατέληξε στην κρίση ότι η φράση «Σσσσ… ΑΥΤΟ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΓΑΛΑ» χρησιμοποιείται από την εταιρεία και από την αγορά, αλλά κυρίως εκλαμβάνεται από τους καταναλωτές, ως η ονομασία του προϊόντος.
    Περαιτέρω, η επιτροπή έκρινε ότι η χρήση της λέξης «ΓΑΛΑ», όταν περιλαμβάνεται σε φράση που εκλαμβάνεται ως ονομασία του προϊόντος, συσχετίζει άμεσα και αναπόφευκτα το εν λόγω προϊόν με το γάλα και είναι πιθανό να δημιουργεί την εσφαλμένη εντύπωση ή σύγχυση σε μέρος των καταναλωτών ότι το διαφημιζόμενο προϊόν είναι (ίσως) υποκατάστατο γάλακτος ή/και ότι διαθέτει διατροφικές ιδιότητες ή και άλλες αξίες παρόμοιες με αυτές του γάλακτος.
    «Δανείζεται» χαρακτηριστικά από
    το γάλα
    Κατά την κρίση της επιτροπής, με
    το συσχετισμό που δημιουργείται από την ύπαρξη της λέξης «ΓΑΛΑ» στην εκλαμβανόμενη ονομασία του προϊόντος (ακόμη και με τη διατύπωση «ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΓΑΛΑ»), το διαφημιζόμενο προϊόν «δανείζεται» χαρακτηριστικά από την πλούσια αξιακά κατηγορία του γάλακτος, τα οποία δεν αντιστοιχούν στα προϊόντα της κατηγορίας των φυτικών ροφημάτων. Για τους λόγους αυτούς, η επιτροπή κατά πλειοψηφία αποφάσισε ότι η υπό έλεγχο φράση, με τον τρόπο που εμφανίζεται, μπορεί να προκαλέσει λανθασμένες εντυπώσεις για το διαφημιζόμενο προϊόν και πρέπει να τροποποιηθεί αναλόγως.
    Αναφορικά με την τηλεοπτική επικοινωνία, η επιτροπή κατά πλειοψηφία αποφάσισε ότι – κατά τα λοιπά – δεν προσκρούει στις διατάξεις του ΕΚΔ-Ε, διότι τόσο το λεκτικό όσο και η εικόνα προβάλλουν τις χρήσεις του διαφημιζόμενου προϊόντος χωρίς κατά την κρίση της να εντοπίζονται στοιχεία που μπορεί να δυσφημίσουν το γάλα ή να οδηγήσουν σε παραπλάνηση.Σύμφωνα με την απόφαση, η Numil Hellas έχει προθεσμία τριών μηνών για την τροποποίηση της συσκευασίας του προϊόντος, άρα μέχρι τις 15 Σεπτεμβρίου 2023.


    Τελευταία Άρθρα

    Σχετικά Άρθρα