Σημαντικά υψηλότερες τιμές σε σχέση με άλλες ευρωπαϊκές χώρες διαμορφώνονται στην ελληνική αγορά για το βρεφικό γάλα, σύμφωνα με έρευνα σύγκρισης τιμών που διενήργησε η Επιτροπή Ανταγωνισμού το Νοέμβριο.
Τα αποτελέσματα της έρευνας δημοσιοποιήθηκαν στο τελευταίο ενημερωτικό δελτίο της επιτροπής όπου γίνεται απολογισμός του έργου της για το 2023. Εκεί, η Επιτροπή υπογραμμίζει, ότι ενώ υπάρχουν φθηνότερες επιλογές σε μη επώνυμα προϊόντα ίσης διατροφικής αξίας, εντούτοις οι καταναλωτές δεν στράφηκαν σε αυτές, είτε λόγω περιορισμένης διαθεσιμότητας, είτε εξαιτίας έλλειψης πληροφόρησης.
Η κατηγορία βρεφικού γάλακτος στην οποία εστίασε η Επιτροπή Ανταγωνισμού, είναι 0 έως 6 μηνών και 6 έως 12 μηνών στην βασική σειρά (εξαιρείται δηλαδή η φόρμουλα με extra χαρακτηριστικά, όπως βιταμίνες κ.ά.), χάριν της αναγκαιότητας κατανάλωσης σε αυτές τις ηλικίες, στις περιπτώσεις όπου επιλέγεται το γάλα σε σκόνη έναντι του μητρικού θηλασμού.
Στο ενημερωτικό δελτίο, αναφέρονται τα εξής:
Στο πλαίσιο των δράσεων της επιτροπής έναντι της ακρίβειας, το τμήμα χαρτογράφησης της Επιτροπής Ανταγωνισμού προχωράει σε συγκριτικές μελέτες τιμών καταναλωτικών προϊόντων, με σκοπό την καλύτερη πληροφόρηση των καταναλωτών και επιχειρήσεων, ειδικά σχετικά με τις δυνατότητες που προσφέρονται από την ευρωπαϊκή εσωτερική αγορά, για την ενίσχυση του ανταγωνισμού σε προϊόντα στα οποία υπάρχουν σημαντικές διαφορές τιμών για το ίδιο προϊόν σε διάφορες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Οι διαφορές αυτές δύνανται να οφείλονται σε διαφορετικές αιτίες, χωρίς απαραιτήτως αυτές να αφορούν στρεβλώσεις του ανταγωνισμού.
Το γάλα αποτελεί τη μοναδική τροφή (και πηγή λήψης νερού) για το βρέφος, και άρα το μοναδικό μέσο επιβίωσής του, από τη γέννησή του έως τους 4 πρώτους μήνες της ζωής του. Συνιστά επίσης τη βασική τροφή του από 5 έως 8 μηνών, ενώ συνεχίζει απαραίτητα να συμπεριλαμβάνεται στην ημερήσια διατροφή του έως και τη συμπλήρωση των 12 μηνών. Τα χαμηλά ποσοστά μητρικού θηλασμού στην Ευρώπη γενικά, και στην Ελλάδα ειδικότερα (περίπου 76.000 γεννήσεις το 2022 με κάτω από το 50% των βρεφών – σύμφωνα με έρευνες – να τρέφεται με μητρικό γάλα), είναι ταυτόχρονα στοιχεία δηλωτικά της επιλογής γάλακτος – φόρμουλας για την κάλυψη των αναγκών επιβίωσης και ανάπτυξης των βρεφών.
Η ανάλυση τιμών εστιάζει στο προϊόν «βρεφικό γάλα» και καταγράφει τις τιμές που πωλούνται τα προϊόντα αυτά στα ηλεκτρονικά καταστήματα των δύο μεγαλύτερων σουπερμάρκετ ανά κράτος μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Η ανάλυση δεν δύναται να εντοπίσει στοιχεία ποιοτικής διαφοράς μεταξύ των διαφορετικών ετικετών γάλακτος.
Λόγω της ιδιαιτερότητας του προϊόντος, λαμβάνονται επίσης, τιμές και από ένα φαρμακείο με ηλεκτρονικό κατάστημα ανά χώρα, ώστε να έχουμε περισσότερα συγκρίσιμα στοιχεία, δεδομένου ότι από προηγούμενες μελέτες της Επιτροπής Ανταγωνισμού, μεγάλο μέρος των πωλήσεων βρεφικού γάλακτος πραγματοποιείται και μέσω φαρμακείων.