Το μέτρο της μόνιμης μείωσης τιμής προϊόντων στο ράφι των σούπερ μάρκετ με ειδική σήμανση, ως ένα από τα τέσσερα νέα μέτρα καταπολέμησης της ακρίβειας, ανακοίνωσε ο υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Κώστας Σκρέκας. Η διακριτή σήμανση θα αφορά προϊόντα όπου οι προμηθευτές θα παρέχουν τουλάχιστον 5% επιπλέον ειδική έκπτωση στο προϊόν, δίχως να υπολογίζονται επιπλέον προσφορές και προωθητικές ενέργειες. Η εφαρμογή του μέτρου είναι προαιρετική για τη βιομηχανία, αλλά το Υπουργείο πιστεύει ότι το μέτρο θα λειτουργήσει, επειδή θα τονώσει τον ανταγωνισμό.
Οι σκέψεις του Υπουργείου για τον ανταγωνισμό στο λιανεμπόριο
Ο κ. Σκρέκας σημείωσε ότι «οι βιομήχανοι μέχρι στιγμής δεν κατεβάζουν τις τιμές στους σταθερούς τιμοκαταλόγους, όμως τώρα θα αναγκαστούν να το κάνουν όταν το πράξουν οι ανταγωνιστές τους και κερδίσουν την προτίμηση καταναλωτών. Θα κάνουμε τον ανταγωνισμό να λειτουργήσει». Ο Γενικός Γραμματέας Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή, Σωτήρης Αναγνωστόπουλος διευκρίνισε ότι η σήμανση τιμής «θα νομοθετηθεί και θα είναι τόσο συγκεκριμένη, ώστε ούτε να συγχέεται με τις προσφορές των λιανέμπορων, ούτε να μπορεί να καπηλευτεί από τα σούπερ μάρκετ ως δική τους μείωση». Αναφορικά με τη στρατηγική της αλυσίδας Carrefour στη Γαλλία, η οποία τοποθετεί αυτοκόλλητα στα προϊόντα με ανατίμηση προμηθευτή, ο κ. Σκρέκας υποστήριξε: «Θα χαιρετίζαμε την προσπάθεια όποιου λιανέμπορου επιχειρούσε κάτι τέτοιο, αλλά εμείς προτιμάμε να φέρνουμε μέτρα για τη ρύθμιση της αγοράς, που να έχουν θετικό πρόσημο. Το να αποτρέπεις κάποιον από το να αγοράσει ένα προϊόν, δεν ρίχνει τις τιμές. Εμείς προτιμούμε να στρέφουμε την αγορά σε προϊόντα με πραγματική μείωση τιμής».
Πρόστιμα και υποχρεώσεις κοινοποίησης
Ως σημείο αναφοράς για την αρχική τιμή θα οριστεί η Τρίτη 19 Σεπτεμβρίου 2023. Σε περίπτωση που εντοπιστεί ψευδής μείωση, ορίζεται πρόστιμο €20.000 ανά κωδικό προϊόντος. Τα σούπερ μάρκετ με τζίρο άνω των 90 εκατ. ευρώ θα είναι εφεξής υποχρεωμένα να κοινοποιούν τιμοκαταλόγους προμηθευτών στις αρμόδιες υπηρεσίες του Υπουργείου. Κάθε φορά που θα εντοπίζονται ανατιμήσεις, θα γίνονται αυτόματοι έλεγχοι από τη Διυπηρεσιακή Μονάδα Ελέγχου Αγοράς (ΔΙΜΕΑ). Στη συζήτηση βρίσκεται και η νομοθέτηση σταθερού ανώτατου περιθωρίου κέρδους και για τη βιομηχανία, στα σημεία όπου αυτό βρισκόταν πριν το ξέσπασμα του πολέμου στην Ουκρανία. Ακόμη, οργανισμοί και εταιρείες λιανικής πώλησης με κύκλο εργασιών άνω των 30 εκατ. ευρώ θα υποχρεούνται να αναρτούν στην πλατφόρμα e-katanalotis τις τιμές λιανικής για φρούτα και λαχανικά. Για τη χονδρική πώληση οπωροκηπευτικών, ο Οργανισμός Κεντρικών Αγορών και Αλιείας ΑΕ (ΟΚΑΑ) έχει επιφορτιστεί με τη σύγκριση τιμών χονδρικής με μεγάλες αγορές του ευρωπαϊκού νότου: Βαρκελώνη, Παρίσι, Ρώμη. Όπου παρατηρούνται αποκλίσεις τιμών που δεν δικαιολογούνται, θα ακολουθεί έλεγχος από τη ΔΙΜΕΑ.