H φρενήρης γιορτή για αγορές, γνωστή για τις ουρές στα καταστήματα και το χάος του λιανικού εμπορίου, υφίσταται μια επιπλέον μεταμόρφωση χάρη στην τεχνητή νοημοσύνη.
Το 2022, οι αγοραστές των ΗΠΑ ξόδεψαν $9,12 δις -ποσό ρεκόρ- σε online αγορές κατά τη διάρκεια της Black Friday, με τα εργαλεία τεχνητής νοημοσύνης να διαδραματίζουν σημαντικό ρόλο.
Κι όπως ήταν φυσικό, μετά από αυτό, οι έμποροι λιανικής επιτάχυναν την ανάπτυξη εργαλείων ΑΙ για να βελτιώσουν την εμπειρία των πελατών και να αξιοποιήσουν στο έπακρο τις δυνατότητες του, στο οποίο αποδίδουν τα αποτελέσματα των πωλήσεων.
Οργανώσεις υπέρ των καταναλωτών ανησυχούν ότι οι λιανοπωλητές θα χρησιμοποιήσουν την τεχνητή νοημοσύνη για να στρέψουν τους αγοραστές στην υπερκατανάλωση, δημιουργώντας τους την επιθυμία και ανάγκη να αγοράσουν περισσότερα από όσα χρειάζονται. Από την άλλη πλευρά, οι εταιρείες απαντούν πως αντί να χρησιμοποιούν αποκλειστικά τακτικές χειραγώγησης και επιθετικό μάρκετινγκ, με την τεχνητή νοημοσύνη μπορούν να βελτιώσουν τις υπηρεσίες και να ευχαριστήσουν τους πελάτες, διασφαλίζοντας μια θετική και υπεύθυνη προσέγγιση των καταναλωτών που βασίζεται στην τεχνητή νοημοσύνη.
Το AI στην υπηρεσία του καταναλωτή
Από την πλευρά των καταναλωτών, η τεχνητή νοημοσύνη προσφέρει ένα νέο επίπεδο άνεσης και εξατομίκευσης, κάνοντας τις αγορές της Black Friday πιο ευχάριστες και αποτελεσματικές.
Βοηθοί φωνής όπως το Amazon Alexa και το Google Home επιτρέπουν στους αγοραστές να προσθέτουν προϊόντα στα ψηφιακά καλάθια αγορών και να κάνουν αγορές μέσω εντολών συνομιλίας, μειώνοντας την ανθρώπινη αλληλεπίδραση και απλοποιώντας τη διαδικασία.
Βοηθοί αγορών, όπως τα προγράμματα περιήγησης Honey και Capital One, χρησιμοποιούν αναλυτικά προγνωστικά στοιχεία για να ειδοποιούν τους πελάτες για τις πρώτες προσφορές της Black Friday, προσαρμοσμένες στις προτιμήσεις τους, με αναλογία κλικ προς αριθμό εμφανίσεων 30% υψηλότερη από τη μέση καμπάνια email.
Σε ιστότοπους καταστημάτων λιανικής, τα chatbots μπορούν να επιταχύνουν την έρευνα και τις συναλλαγές, μειώνοντας σημαντικά τον χρόνο που απαιτείται για την εύρεση της τέλειας προσφοράς.
Το AI στην υπηρεσία και των εμπόρων
Με τα δεδομένα που ξεκλειδώνουν οι αλγόριθμοι τεχνητής νοημοσύνης, οι έμποροι λιανικής μπορούν να προβλέψουν καλύτερα τη ζήτηση που θα υπάρξει σε κάθε κατάστημα και να προετοιμαστούν έχοντας ικανό αριθμό αποθεμάτων στις αποθήκες τους, μεγιστοποιώντας τις πωλήσεις και ελαχιστοποιώντας τη σπατάλη ταυτόχρονα. Τα δεδομένα που συλλέγονται δε, τους δίνουν τη δυνατότητα να βελτιώσουν τις στρατηγικές τους για τις γιορτινές αγορές που πρόκειται να ακολουθήσουν.
Η τεχνητή νοημοσύνη είναι σε θέση να βελτιστοποιήσει όλες τις κρίσιμες λειτουργίες μιας επιχείρησης. Πρόβλεψη ζήτησης, διαχείριση αποθεμάτων και στοχευμένες στρατηγικές μάρκετινγκ μπορούν να οδηγήσουν τους εμπόρους λιανικής σε αυξημένες πωλήσεις και μειωμένο κόστος.
Στα καταστήματα, η τεχνητή νοημοσύνη ενισχύει τις εμπειρίες στο χώρο λιανικής, κάνοντας τις προσωπικές αγορές πιο αποτελεσματικές και ανταποδοτικές. Εφαρμογές όπως το ShopSavvy επιτρέπουν στους πελάτες να σαρώνουν τα barcode προϊόντων και να συγκρίνουν τις τιμές μεταξύ των καταστημάτων σε πραγματικό χρόνο, βρίσκοντας την καλύτερη προσφορά, εξοικονομώντας χρόνο και χρήμα.
Εφαρμογές οπτικής αναζήτησης μπορούν να αναγνωρίσουν προϊόντα απλά και μόνο με τη χρήση μιας κάμερας smartphone και να παράσχουν άμεσα επιλογές αγοράς και πληροφορίες προϊόντος, ενώ τα αυτόνομα ταμεία επιταχύνουν τις αγορές, χωρίς ανθρώπινη βοήθεια, μειώνοντας τις ουρές και την αναμονή.
Το AI βελτιστοποιεί τις διαδικτυακές λειτουργίες
Στα online καταστήματα, η τεχνητή νοημοσύνη τροφοδοτεί μηχανές συστάσεων που προτείνουν συμπληρωματικά ή νέα προϊόντα με βάση το ιστορικό περιήγησης. Η δυνατότητα αυτή οδηγεί με τη σειρά της σε εξατομικευμένο μάρκετινγκ και βοηθά τις εταιρείες να προωθούν προϊόντα που πιθανότατα θα αγοράσει κάθε αγοραστής, μετατρέποντας την εμπειρία αγοράς από απρόσωπη σε tailor-made.
Ευκολία, αλλά και ανησυχία
H τεχνητή νοημοσύνη σε συνδυασμό με τη Black Friday, φέρνει αναμφισβήτητα ευκολία και άνεση στον καταναλωτή και δυνατότητα πρόβλεψης και προγραμματισμού στις εταιρείες, αλλά την ίδια στιγμή εγείρει επίσης ανησυχίες για το απόρρητο των δεδομένων και τον τρόπο που αυτά συγκεντρώνονται και αξιοποιούνται προς όφελος των επιχειρήσεων. Η συζήτηση γύρω από την ηθική της τεχνητής νοημοσύνης και της χρήσης της είναι μεγάλη και όσο περνά ο καιρός γίνεται ολοένα και πιο έντονη.
Forbes