Άγνωστο παραμένει ακόμη αν στο θανατηφόρο δυστύχημα των δύο τρένων στα Τέμπη με 57 νεκρούς και 5 αγνοούμενους έφτασε η ομάδα Εμπειρογνωμόνων για το σιδηροδρομικό δυστυχημάτων. Η παραίτηση του υπουργού Κώστα Καραμανλή και η ανάληψη των καθηκόντων από τον Γιώργο Γεραπετρίτη κατά τη χθεσινή παράδοση – παραλαβής του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, περιέπλεξε τα πράγματα για τους δημοσιογράφους που βρέθηκαν στην εκδήλωση αφού ο απερχόμενος όπως και ο νυν υπουργός δεν έδωσαν την ευκαιρία για ερωτήσεις.
Την ίδια στιγμή οι βασικοί κρατικοί εμπλεκόμενοι φορείς, προτίμησαν να εξαφανιστούν από το προσκήνιο των γεγονότων με αποτέλεσμα τα πολλά ερωτήματα να παραμένουν αναπάντητα για το θανατηφόρο δυστύχημα.
Η κρατική μηχανή κατέρρευσε όπως όλα δείχνουν διότι στο τόπο του δυστυχήματος δεν έφθασε ποτέ ομάδα εμπειρογνωμόνων για τη διερεύνηση των αιτιών του δυστυχήματος. Η ομολογία του Σταθμάρχη για σημαντικά λάθη που διέπραξε έφερε την ελληνική αστυνομία στο προσκήνιο αλλά ο ρόλος της δεν είναι η διερεύνηση του δυστυχήματος.
Ο απερχόμενος υπουργός Κώστας Καραμανλής στις 19 Ιανουαρίου είχε νομοθετήσει την ενοποίηση των δύο Επιτροπών Διερεύνησης Ατυχημάτων (αεροπορικών και σιδηροδρομικών) και συστάθηκε νέος «Εθνικός Οργανισμός Διερεύνησης Αεροπορικών και Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων και Ασφάλειας Μεταφορών».
Ο πρώην υπουργός είχε πει απ[ο το Βήμα της Βουλής ότι έτσι εξασφαλίζεται έτσι η ανεξαρτησία ως προς τη διερεύνηση των ατυχημάτων και δυστυχημάτων, όπως προβλέπει ο σχετικός Ευρωπαϊκός Κανονισμός.
Ο νέος νόμος ενοποιεί:
1. Ενοποιεί τις δύο Επιτροπές συστήνοντας έναν νέο Φορέα.
2. Ενοποιεί τα όργανα διοίκησης. Το νέο 5μελές Συμβούλιο θα αποτελείται από τρία μέλη (Πρόεδρο κι άλλα δύο μέλη) αρμόδια για τα αεροπορικά δυστυχήματα, και δύο (Αντιπρόεδρο κι άλλο ένα μέλος) για τα σιδηροδρομικά.
3. Συνιστά εντός του Υπουργείου Αυτοτελή Μονάδα Μελετών και Διερευνήσεων, η οποία θα αποτελείται από τρία Γραφεία (Αεροπορικών Ατυχημάτων, Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων, και Πρόληψης, Ανάλυσης και Στατιστικής), που θα στελεχωθούν από τους υπάρχοντες διερευνητές της ΕΔΑΑΠ.
4. Μετατάσσει τους διοικητικούς υπαλλήλους στο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών κι αυτό με τη σειρά του θα τους διαθέτει στον νέο Φορέα, ανάλογα με τις ανάγκες που θα έχει.
Επιτροπή Διερεύνησης Ατυχημάτων χωρίς προσωπικό.
Στο στάδιο συζήτησης της Βουλής ο κ. Καραμανλής αναγνώρισε ότι δεν έχουν βρεθεί διερευνητές για τα σιδηροδρομικά, δυστυχήματα, συμπληρώνοντας ότι με το νομοσχέδιο παρέχεται για πρώτη φορά η δυνατότητα συνεργασίας με τρίτους διερευνητές και τεχνικούς συμβούλους, προκειμένου να καλυφθεί άμεσα η απουσία διερευνητών – ιδίως – στον τομέα των σιδηροδρομικών ατυχημάτων.
Στο τραγικό δυστύχημα στα Τέμπη δεν έφτασε ποτέ η αρμόδια Επιτροπή Διερεύνησης Ατυχημάτων λένε αρμόδιες πηγές διότι το νέο όργανο δεν είχε εξειδικευμένο προσωπικό να αναλάβει συγκεκριμένα καθήκοντα. Η Ελλάδα ως μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης δεν ήταν σε θέση στην συγκρότηση της ομάδας διότι η πρόσφατη ψήφιση του νομοσχεδίου για την ενοποίηση της διεύρυνσης των ατυχημάτων
Τίμος Δούσμανης Dousmanhs@point media.gr