14.3 C
Athens
Friday, November 22, 2024
More

    Το Νομοσχέδιο για την Παιδεία και η ΑΕΑ Βελλάς – Ιωαννίνων

    Το Νομοσχέδιο του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων με το οποίο προωθείται η κατάργηση των Ανωτάτων Εκκλησιαστικών Ακαδημιών δημοσίευσε χτες το Υπουργείο.  Με μια σειρά από άρθρα ρυθμίζεται η Εκκλησιαστική Εκπαίδευση στο νομοσχέδιο. Ιδιαίτερη ανησυχία έχει προκαλέσει στην Ήπειρο το μέλλον της Ανωτάτης Εκκλησιαστικής Ακαδημίας Βελλάς – Ιωαννίνων.

    Το Δ’ Μέρος του Πολυνομοσχεδίου αφορά την Εκκλησιαστική Εκπαίδευση και περιλαμβάνει 71 άρθρα – 101 έως 172 –  τα οποία ρυθμίζουν το μέλλον των Ανωτάτων Εκκλησιαστικών Ακαδημιών, των Σχολών Μαθητείας των Υποψηφίων Κληρικών (ΣΜΥΚ) και τη δευτεροβάθμια Εκκλησιαστική Εκπαίδευση. Σύμφωνα με την Υπουργό Παιδείας και Θρησκευμάτων κα. Νίκη Κεραμέως τα βασικά στοιχεία του Νομοσχεδίου είναι ότι οι Κληρικοί θα έχουν πτυχίο από ΣΜΥΚ ή ΑΕΙ καθώς «Αναβαθμίζουμε το επίπεδο εκπαίδευσης των κληρικών» αλλά και η «Συνένωση των Ανώτατων Εκκλησιαστικών Ακαδημιών από 4 σε 2 για Καλύτερες προοπτικές για τους νέους μας, εξορθολογισμός Ακαδημαϊκού Χάρτη της χώρας».

    Υπενθυμίζεται ότι, η  Διαρκής Ιερά Σύνοδος της Εκκλησίας της Ελλάδος είχε καταθέσει Υπόμνημα στην Υπουργό με το οποίο ζητούσε 14 τροποποιήσεις στο Νομοσχέδιο το οποίο παρουσιάστηκε από την Υπουργό.

    Αναλυτικότερα:    

    1) Θεωρεί ότι πρέπει να παραμείνει σε πλήρη λειτουργία το συγχωνευόμενο, σύμφωνα με τις διατάξεις του νομοσχεδίου, Πρόγραμμα Ιερατικών Σπουδών της Ανώτατης Εκκλησιαστικής Ακαδημίας Θεσσαλονίκης καθώς η μέχρι τώρα λειτουργία του έχει αποδείξει την προσφορά του, εξυπηρετείται η ορθή χωροθέτηση των Ακαδημιών, επιβάλλεται όμως και για προφανής εθνικούς λόγους. Τυχόν κατάργηση ή συγχώνευση του Προγράμματος αυτού κανένα λόγο δεν συνιστά, κατά τη γνώμη της Ιεράς Συνόδου, αναβάθμιση των Ανώτατων Εκκλησιαστικών Ακαδημιών.

    2) Να κατοχυρωθούν πλήρως τα επαγγελματικά δικαιώματα όλων των αποφοίτων των Προγραμμάτων «Διαχείρισης Εκκλησιαστικών Κειμηλίων» και «Εκκλησιαστικής Μουσικής και Ψαλτικής», των Ανώτατων Εκκλησιαστικών Ακαδημιών από την έναρξη λειτουργίας τους μέχρι σήμερα.

    3) Να διασφαλισθούν πλήρως τα δικαιώματα των μελών του διδακτικού προσωπικού και των υπολοίπων εργαζομένων, τόσο σε Ανώτατη Εκκλησιαστική Ακαδημία που τυχόν συγχωνευθεί με άλλη, όσο και στα δευτερεύοντα Προγράμματα Σπουδών εφόσον αυτά καταργηθούν.

    4) Εφόσον οι Ανώτατες Εκκλησιαστικές Ακαδημίες παραμείνουν μόνο με ένα Πρόγραμμα Σπουδών, η Ελληνική Πολιτεία να παράσχει εγγυήσεις να παράσχει εγγυήσεις ότι αυτό δεν θα οδηγήσει σε κατάργηση τους, λόγω συγκεκριμένης Ευρωπαϊκής Συμφωνίας (Μπολόνια 1999).

    5) Να τεθεί ο τίτλος «ΠΡΟΤΥΠΑ» στα Εκκλησιαστικά Γυμνάσια – Λύκεια, ως δηλωτικός της ουσιαστικής αναβαθμίσεως τους.

    6) Να εξαιρεθεί το Εκκλησιαστικό Γυμνάσιο – Λύκειο Ξάνθης στην πρόβλεψη του του άρθρου 4 παρ. 4 περί εξαιρέσεως από τον ελάχιστο αριθμό φοιτώντων μαθητών, για λόγους πρώτιστα εθνικούς, όσο και ποιμαντικούς.

    7) Στην περίπτωση 5.στ) του άρθρου 8, όπως και στην περίπτωση 5.ε) του άρθρου 18, προτείνεται, αντί του όρου «εγκόλπωση», ο όρος αποδοχή.

    8) Στην παρ.1 του άρθρου 19, να απαλειφθεί το β’ εδάφιο που προβλέπει δυνατότητα για την κάλυψη αναγκών των Προτύπων Εκκλησιαστικών Σχολείων από τις επιχώριες Ιερέας Μητροπόλεις. Οι διοικητικές και λειτουργικές και λοιπές ανάγκες των Ε.Σ. να καλύπτονται σύμφωνα με τα ισχύοντα και στις υπόλοιπες σχολικές μονάδες της της Δημόσιας Γενικής Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης

    9) Στο άρθρο 30, επειδή η παράγραφος 3 δεν είναι δυνατόν να παραγραφεί, να επαναδιατυπωθεί, ώστε να μην φαίνεται αντίφαση ως προς τα προηγούμενα, αλλά και συγχρόνως να μην δημιουργούνται νομικά ζητήματα.

    10) Στην παρ. 3 του άρθρου 33 προτείνεται η κάλυψη των εξόδων μετακινήσεως, διαμονής και σιτίσεως των εκπαιδευομένων και διδασκόντων να γίνεται από την Ιερά Μητρόπολη στην οποία θα εκπαιδεύονται πρακτικά οι Ιεροσπουδαστές (ιερατική μαθητεία) τόσο στην Ελλάδα, όσο και στο εξωτερικό, ώστε να μην επιβαρυνθούν μόνο συγκεκριμένες Ιερές Μητροπόλεις και να διαμοιρασθούν τα έξοδα.

    11) Στο άρθρο 37, παρ. 1, ως δεύτερο εξεταζόμενο μάθημα των γραπτών εξετάσεων να ορισθεί το μάθημα των Θρησκευτικών, αντί της «Θεολογίας» όπως αναφέρεται τώρα.

    12) Στο άρθρο 45, ένα μέλος της Τριμελούς Εφορείας Λειτουργίας των Σ.Μ.Υ.Κ. να ορίζεται από την Διαρκή Ιερά Σύνοδο.

    13) Στο άρθρο 48, παρ. 1, να αναφέρεται ρητά ότι οι ανάγκες σιτίσεως και διαμονής των Ιεροσπουδαστών των Σ.Μ.Υ.Κ. βαρύνουν τον Τακτικό Προϋπολογισμό του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων, πλην της Σ.Μ.Υ.Κ. της Ριζαρείου Εκκλησιαστικής Σχολής.

    14) Ως προς τον τόπο λειτουργία της τρίτης Σ.Μ.Υ.Κ. (πλην της Ριζαρείου και της Κρήτης), η οποία στο Σχέδιο Νόμου έχει προορισθεί να λειτουργήσει στα Ιωάννινα, η Ιερά Σύνοδος προτείνει την πόλη της Θεσσαλονίκης, η οποία ευρίσκεται στο κέντρο της Βορείου Ελλάδος και θα εξυπηρετήσει όλες τις Ιερές Μητροπόλεις Αυτής.

    Άρθρο 132 – Αντιδράσεις για την Τροποποίηση που πρότεινε η ΔΙΣ
    Ιδίως για το 14 θέμα, την μεταφορά στη Θεσσαλονίκη της ΣΜΥΚ, η τοπική κοινωνία των Ιωαννίνων ξεσηκώθηκε και αντέδρασε καθώς η Εκκλησιαστική Ακαδημία Βελλάς – Ιωαννίνων αποτελεί ένα σημαντικό Ίδρυμα για την Ήπειρο. Το σχετικό άρθρο του Υπουργείου, 132, αναφέρει ότι η ΣΜΥΚ θα λειτουργήσει στα Ιωάννινα όμως η μεταφορά έδρας μπορεί να αλλάξει μετά από απόφαση του Εποπτικού Συμβουλίου Εκκλησιαστικής Εκπαίδευσης (Ε.Σ.Ε.Ε.) όπως επίσης και να ανασταλεί η λειτουργία της κάθε ΣΜΥΚ.

    Τελευταία Άρθρα

    Σχετικά Άρθρα