Το Μουσείο Ακρόπολης παρουσιάζει μια μικρή και συμβολική έκθεση από τις 26 Απριλίου έως τις 31 Αυγούστου, τιμώντας τη μνήμη του λόρδου Βύρωνα. Η έκθεση εστιάζει στην αρπαγή των αρχιτεκτονικών γλυπτών του Παρθενώνα από τον λόρδο Έλγιν.
Τα τελευταία λόγια του λόρδου Βύρωνα πριν πεθάνει λέγεται ότι ήταν για την Ελλάδα: «…της έδωσα τον καιρό (τον χρόνο) την υγεία μου, την παρουσία μου και τώρα της δίνω τη ζωή μου. Τι μπορούσα να κάνω περισσότερο;».
Η παρουσίαση στο φουαγιέ ισογείου του Μουσείου Ακρόπολης αποκαλύπτει ένα απροσδόκητο εύρημα που συνεισφέρει σημαντικά στη συζήτηση για την επιστροφή και την επανένωση των αρχιτεκτονικών γλυπτών του Παρθενώνα. Πρόκειται για το διαβατήριο του Βύρωνα, μια είδηση που έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον καθώς επιτρέπει στον Βύρωνα να ταξιδέψει στα εδάφη της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας.
Αυτό το διαβατήριο αναδεικνύει μια ακόμα πτυχή στη συζήτηση, αφού θίγει το θέμα της ύπαρξης του “φιρμάνιού” του Έλγιν, που προσπαθούσε να δικαιολογήσει την αφαίρεση των γλυπτών του Παρθενώνα. Πέραν από αυτό, οι επισκέπτες θα έχουν την ευκαιρία να θαυμάσουν τον πίνακα “Έξοδος του Μεσολογγίου (1827)”, έργο που εμπνέει πολλούς καλλιτέχνες, όπως ο Louis Joseph Toussaint Rossignon.
Η μικρή έκθεση και η έκδοση που τη συνοδεύει περιλαμβάνουν τρεις ενότητες:
α) επιλογή υπομνηματισμένων εικόνων περιηγητών από την Ακρόπολη και τον Παρθενώνα (Carrey, Dodwell, Fauvel, Pars, κ.ά.), πριν από τον λόρδο Βύρωνα και τη λεηλασία του μνημείου από τον Έλγιν έως τη σύσταση του νεοελληνικού κράτους και την ίδρυση του αρχαιολογικού χώρου της Ακρόπολης το 1834, όπως φαίνεται και στο βίντεο της έκθεσης,
β) σύντομο βιογραφικό σημείωμα και αποσπάσματα από τα ποιήματα του Βύρωνα «Η κατάρα της Αθηνάς» και «Το προσκύνημα του Τσάιλντ Χάρολντ», που αναφέρονται στη βάρβαρη απόσπαση και καταστροφή των αρχιτεκτονικών γλυπτών του Παρθενώνα από τον Έλγιν καθώς και την ύπουλη αρπαγή και απομάκρυνσή τους στη συνέχεια και
γ) το πρωτότυπο διαβατήριο του Βύρωνα, ένα αναπάντεχο πραγματικό επίσημο σουλτανικό έγγραφο που εκτίθεται για πρώτη φορά στο Μουσείο, με αφορμή το οποίο συζητείται εκ νέου η επιχειρηματολογία για την επιστροφή και επανένωση των γλυπτών του Παρθενώνα.