Τα σημαντικότερα κριτήρια που καθορίζουν την απόφαση του Έλληνα καταναλωτή για τις καφετέριες και τα εστιατόρια ταχείας εξυπηρέτησης που επιλέγει για τον καθημερινό καφέ ή το γεύμα του αποκαλύπτει έρευνα της Focus Bari με τίτλο «Οι Έλληνες, τα Café και H Ταχεία Εστίαση».
Αυτό που φαίνεται είναι ότι η τιμή αποτελεί τον βασικό παράγοντα που ελκύει τους καταναλωτές όταν πρόκειται για καφετέριες: το 45% των ερωτηθέντων τοποθετεί τις «καλές, λογικές τιμές» στα κορυφαία κριτήρια επιλογής, και ακολουθούν με 32% το «καθαρό και φροντισμένο περιβάλλον» και η χρήση «αγνών, ποιοτικών υλικών». Σε ένα 30% του κοινού μετράει επίσης «να έχει ευγενικό και χαμογελαστό προσωπικό» και «να αξίζει τα λεφτά του», ενώ ένα 24% δίνει έμφαση στο να εξυπηρετείται γρήγορα, χωρίς να περιμένει σε ουρές, και ένα 20% ζητά μεγάλη γκάμα επιλογών σε ποικιλίες καφέ και ροφημάτων.
Όσον αφορά όμως τα εστιατόρια ταχείας εστίασης, φαίνεται πως οι καταναλωτές βάζουν την ποιότητα πάνω από την τιμή: το 51% θεωρεί ως σημαντικό κριτήριο για την επιλογή του τη χρήση αγνών, ποιοτικών υλικών, με το 44% να προτάσσει τις καλές, λογικές τιμές. Σημαντικοί παράγοντες είναι επίσης το καθαρό και φροντισμένο περιβάλλον (40%), το value for money (29%), η μεγάλη γκάμα επιλογών σε φαγητά, σαλάτες κλπ (26%), η γρήγορη εξυπηρέτηση χωρίς αναμονή σε ουρές (20%) και το ευγενικό και χαμογελαστό προσωπικό (18%).
Τα κριτήρια εγκατάλειψης
Από την άλλη, παράγοντες που θα απωθούσαν τους καταναλωτές ή θα τους ανάγκαζαν να εγκαταλείψουν το αγαπημένο τους κατάστημα καφέ είναι η μείωση της ποιότητας του καφέ (56%), η έλλειψη καθαριότητας και περιποίησης (48%), το αγενές και αδιάφορο προσωπικό (40%), η αύξηση των τιμών (37%), η αργή εξυπηρέτηση (31%) και «να ανακαλύψω/διαβάσω ότι χρησιμοποιεί βλαβερά/όχι καλής ποιότητας υλικά» (30%).
Η εικόνα όσον αφορά στα εστιατόρια ταχείας εστίασης είναι αρκετά διαφορετική. Κορυφαίος απωθητικός παράγοντας με διαφορά αναδεικνύεται η έλλειψη καθαριότητας και περιποίησης (58%), και ακολουθούν η αύξηση των τιμών (43%), η χρήση βλαβερών ή όχι καλής ποιότητας υλικών (43%), το αγενές και αδιάφορο προσωπικό (33%), το να σταματήσει να αξίζει τα λεφτά του (31%) και η αργή εξυπηρέτηση (30%).
Πόσο συχνά επισκέπτονται οι Έλληνες καφετέριες και εστιατόρια ταχείας εξυπηρέτησης
Γεγονός είναι πάντως ότι τόσο τα καφέ όσο και τα εστιατόρια ταχείας εξυπηρέτησης κατέχουν σημαντική θέση στη ζωή των Ελλήνων. Είναι χαρακτηριστικό ότι, σύμφωνα με την έρευνα, το 95% των καταναλωτών επισκέπτεται έστω και σπάνια ένα καφέ, είτε για takeaway είτε για επιτόπια κατανάλωση, ενώ το ποσοστό για τα εστιατόρια ταχείας εξυπηρέτησης φτάνει το 96%. Αξιοσημείωτο είναι ότι, ειδικά για τις καφετέριες, το 28% των καταναλωτών τις επισκέπτονται καθημερινά ή σχεδόν καθημερινά, ενώ το 39% το πολύ τρεις φορές την εβδομάδα, ενώ αντίθετα μόνο το 6% επισκέπτεται καθημερινά εστιατόρια ταχείας εξυπηρέτησης – περισσότεροι από τους μισούς (51%) το κάνουν μία με δύο φορές το μήνα, ή και σπανιότερα.