Οι Βρετανοί αγοραστές που επισκέφθηκαν τη Θεσσαλονίκη στο πλαίσιο δράσης επιχειρηματικής συνάντησης που οργάνωσε η RECO Exports σε συνεργασία με την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας συμμετείχαν σε γευσιγνωσία 78 ελληνικών προϊόντων από συνολικά 41 επιχειρήσεις τροφίμων και ποτών της βόρειας Ελλάδας. Έτσι, έδωσαν τις δικές τους συμβουλές και παρατηρήσεις.
Προτεραιότητα στη συσκευασία
Οι Βρετανοί αγοραστές βρήκαν γευστικά τα περισσότερα από τα προϊόντα που δοκίμασαν, κάνοντας μάλιστα ιδιαίτερα επαινετικά σχόλια για κάποια από αυτά. Όμως η γευσιγνωσία δεν περιοριζόταν στη γεύση. Προτού δοκιμάσουν ένα προϊόν, κοιτούσαν εξονυχιστικά τη συσκευασία του, αναζητώντας κάποια πολύ βασικά στοιχεία: αν αναγράφονταν στα αγγλικά τα συστατικά, αν υπήρχαν οδηγίες για την παρασκευή του προϊόντος, αν υπήρχε σαφώς η επισήμανση ότι πρόκειται για αυθεντικό ελληνικό προϊόν, αν το μέγεθός της θα ήταν εξυπηρετικό για τοποθέτηση στο ράφι – με άλλα λόγια, προσπαθούσαν να φανταστούν το κάθε προϊόν τοποθετημένο στο ράφι ενός σούπερ μάρκετ.
Όμως ακόμα περισσότερο, έψαχναν δύο πράγματα:
– Πρώτον, τις πιστοποιήσεις και τις βραβεύσεις των προϊόντων. Το στοιχείο αυτό ήταν ιδιαίτερα σημαντικό για τους Βρετανούς αγοραστές, καθώς οι πιστοποιήσεις αποτελούν εγγύηση για την ποιότητα του προϊόντος, ενώ η «σφραγίδα» των Great Taste Awards ή άλλων βραβεύσεων που έχει λάβει το προϊόν του δίνει προστιθέμενη αξία, δεδομένου ότι έχει αναγνωριστεί με τον πλέον αξιόπιστο τρόπο η γεύση του. Αυτό σημαίνει ότι ένα βραβευμένο προϊόν μπορεί να δικαιολογήσει και μία πιο υψηλή τιμή στο ράφι, στοιχείο που είναι πολύ σημαντικό για εταιρείες που προωθούν τα προϊόντα τους ως premium.
– Δεύτερον, το πόσο οικολογικές είναι οι συσκευασίες των προϊόντων. Οι αγοραστές ήθελαν να γνωρίζουν αν η συσκευασία είναι ανακυκλώσιμη ή από ανακυκλωμένα υλικά, αλλά ακόμα και αν οι «πυραμίδες» στο τσάι που δοκίμασαν είναι βιοδιασπώμενες. Η βιωσιμότητα είναι πλέον ένα στοιχείο που «μετράει» πολύ πλέον, και δεν θα πρέπει να το αγνοούμε, κάτι που θα πρέπει να λάβουν υπ’ όψιν τους και οι ελληνικές επιχειρήσεις τροφίμων.
Το πρόβλημα της τιμής και η… έκπληξη του κεφίρ
Ως προς τη γεύση, όπως ήταν αναμενόμενο κάποια ιδιαίτερα ελληνικά προϊόντα είχαν ασυνήθιστη γεύση για τα δεδομένα της βρετανικής αγοράς και κρίθηκε ότι δύσκολα θα μπορούσαν να συγκινήσουν το βρετανικό κοινό. Όμως τα περισσότερα από τα 78 προϊόντα απέσπασαν θετικές κριτικές για τη γεύση τους. Αυτό που προβλημάτισε πάντως τους Βρετανούς αγοραστές σε αρκετές περιπτώσεις ήταν η αρκετά υψηλή προτεινόμενη τιμή λιανικής, καθώς η βρετανική αγορά είναι πολύ ανταγωνιστική και, ειδικά στο τρέχον πληθωριστικό περιβάλλον, όπου ο καταναλωτές «μαζεύονται», μπορεί να είναι δύσκολο να ευδοκιμήσουν προϊόντα με τέτοιες τιμές.
Όμως υπήρχε και μια αξιοσημείωτη εξαίρεση: ένα προϊόν κεφίρ με απρόσμενα χαμηλή προτεινόμενη τιμή λιανικής, για το οποίο μάλιστα μία αγοράστρια ανέφερε ότι θα μπορούσε να βρει πολύ μεγαλύτερη τιμή στο ράφι, καθώς αντίστοιχα προϊόντα πωλούνται στη διπλάσια τιμή.
Οι παρατηρήσεις για επιμέρους προϊόντα
Ενδιαφέρον είχαν και οι παρατηρήσεις των αγοραστών για επιμέρους προϊόντα. Για το τσάι που γεύτηκαν, οι Βρετανοί εξεπλάγησαν με τον μεγάλο χρόνο παρασκευής που προτεινόταν από τους παρασκευαστές, που έφτανε ακόμα και τα 15 λεπτά.
Για το φιστικοβούτυρο, σημείωσαν ότι το περίμεναν λιγότερο υδαρές, ενώ ιδιαίτερα θετική άποψη σχημάτισαν για τα μέλια που δοκίμασαν. Από την άλλη, τα ελαιόλαδα που γεύτηκαν τους φάνηκαν αρκετά διαφορετικά από αυτά που έχουν συνηθίσει (καθώς στο Ηνωμένο Βασίλειο κυριαρχεί το ισπανικό ελαιόλαδο), ενώ καλά λόγια είχαν να πουν για πρωτότυπα σνακ που παρουσιάστηκαν από ορισμένες εταιρείες, στα οποία εκτίμησαν την καινοτομία και τον συνδυασμό των κλασικών ελληνικών γεύσεων με την ευκολία κατανάλωσης ενός σνακ.
Πηγή: Foodreporter