Ολοένα και πιο καθοριστικό ρόλο στην παγκόσμια αγορά αλκοολούχων ποτών διαδραματίζει η τεχνητή νοημοσύνη (ΑΙ), καθώς οι μεγαλύτεροι «παίκτες» του κλάδου την χρησιμοποιούν είτε ως εργαλείο έρευνας, είτε ως σημαντικό εγχειρίδιο για τον σχεδιασμό και την ανάπτυξη νέων προϊόντων.
Ωστόσο, όπως αποδεικνύεται μέρα με τη μέρα, η τεχνολογία έχει τη δυναμική να προσφέρει και επιπλέον οφέλη στην παγκόσμια ποτοποιία, όπως να συμβάλλει στην ορθή διαχείριση των οικονομικών μεγεθών των εταιρειών, καθώς και στην αποτελεσματικότητα σε επίπεδο παραγωγής.
Όπως αναφέρεται σε πρόσφατη ανάλυση της βρετανικής εταιρείας ερευνών IWSR που παρακολουθεί τη βιομηχανία αλκοολούχων ποτών σε περισσότερες από 160 χώρες στον κόσμο, η χρήση της τεχνητής νοημοσύνης στη βιομηχανία των αλκοολούχων ποτών βρίσκεται ακόμη σε εμβρυικό στάδιο.
Αρκετές δε εταιρείες κάνουν χρήση της τεχνητής νοημοσύνης προκειμένου να προωθήσουν πιο αποτελεσματικά τις καμπάνιες για την παρουσίαση νέων προϊόντων, σχεδιάζοντας ακόμη και τις νέες ταμπέλες που θα φιγουράρουν πάνω στις φιάλες των αλκοολούχων ποτών.
Ένα ενδεικτικό παράδειγμα της αξιοποίησης των αρχών της ΑΙ στη βιομηχανία αλκοολούχων ποτών είναι το NanoFizz, ένα προϊόν που παρήγαγε η γνωστή γερμανική οινοποιία Katlenburger και το οποίο θεωρείται ως το πρώτο έτοιμο προς κατανάλωση (ready to drink – RTD) κοκτέιλ που παρήχθη εξ ολοκλήρου με τα εργαλεία της τεχνητής νοημοσύνης.
Σε αυτή την περίπτωση, για την ανάπτυξη του συγκεκριμένου προϊόντος αξιοποιήθηκε ο συνδυασμός του αυτοματισμού με τις ανθρώπινες δεξιότητες. Η γερμανική Katlenburger χρησιμοποίησε την τεχνητή νοημοσύνη για τη ‘συνταγή’ και τον σχεδιασμό του κοκτέιλ, χρειάστηκε ωστόσο την εξειδίκευση των ειδικών επιστημόνων της οινοποιίας, προκειμένου να οριστικοποιήσει τη συνταγή.
Σύμφωνα πάντα με τα στοιχεία της IWSR, η τεχνητή νοημοσύνη αξιοποιήθηκε σε κάθε πτυχή της δημιουργίας των νέων κρασιών της Μολδαβίας, από την παραγωγή ως την επικοινωνία, ωστόσο το σύνολο της φυσικής εργασίας που απαιτήθηκε έγινε από ανθρώπους.
Την ίδια στιγμή, οι ερευνητές στο KU Leuven Πανεπιστήμιο του Βελγίου χρησιμοποιούν τα εργαλεία του αυτοματισμού για να αναλύσουν τα συστατικά σε 250 μπύρες, αλλά και να προβλέψουν νέα καταναλωτικά μοντέλα και πως αυτά θα γίνουν αποδεκτά από τους λάτρεις της μπύρας.
Πέραν του σχεδιασμού νέων προϊόντων, η τεχνητή νοημοσύνη έχει τη δυναμική να βελτιώσει την αποτελεσματικότητα σε πολλές από τις εταιρικές δραστηριότητες.
Την ώρα που ορισμένες από τις μεγαλύτερες οινοποιίες του πλανήτη δυσκολεύονται να βρουν επαρκώς εξειδικευμένο εργατικό προσωπικό, ολοένα και περισσότερες εταιρείες αναζητούν τρόπους ώστε οι μηχανές να καλύψουν κάποια από αυτά τα κενά.
Είναι χαρακτηριστικό ότι ο κολοσσός AB InBev αξιοποιεί τα εργαλεία της τεχνητής νοημοσύνης σε αρκετές δραστηριότητες, όπως ο έλεγχος της ποιότητας των προϊόντων και η βελτίωση των αγροτικών εργασιών, ενώ εστιάζει πολύ στην ενίσχυση της αποτελεσματικότητας σε επίπεδο εφοδιαστικής αλυσίδας.
Παρομοίως και η Heineken αυξάνει ολοένα και περισσότερο τη χρήση της ΑΙ σε πολλές πτυχές των διαδικασιών της, όπως η διαχείριση των εσόδων της και η εκτέλεση των πωλήσεών της.