20.1 C
Athens
Friday, November 22, 2024
More

    Τέλος στις εκπτώσεις στην ελληνική αγορά αυτοκινήτου

    Το τελευταίο διάστημα έχουν αρχίσει να επικρατούν νέα δεδομένα στην αγορά αυτοκινήτου στην Ελλάδα. Αυτά σχετίζονται με τη σύναψη απευθείας πωλήσεων σημαντικού αριθμού αυτοκινήτων από πλευράς αυτοκινητοβιομηχανιών με τις εγχώριες εταιρείες χρονομίσθωσης (leasing). 

    Την ίδια στιγμή σε ό,τι αφορά τις πωλήσεις αυτοκινήτων σε επίπεδο λιανικής μέσα από τις εκάστοτε εκθέσεις των δικτύων αντιπροσώπων στην Ελλάδα, εκτός από τις καθυστερήσεις στις παραδόσεις των οχημάτων, που συχνά υπερβαίνουν τους 12 μήνες από τη στιγμή που δίνεται η παραγγελία, αυτό που επίσης παρατηρείται είναι αφενός ότι δεν υφίσταται στοκ αυτοκινήτων, κάτι που συνέβαινε παλαιότερα, αφετέρου εάν κάποιος παραγγείλει σήμερα αυτοκίνητο και δώσει προκαταβολή, η τιμή στην οποία το παραγγέλνει τώρα είναι “ανοιχτή”.

    Η “ανοιχτή” τιμή σημαίνει ότι μπορεί να έχει διαφοροποιηθεί σημαντικά η αξία αγοράς του από τη στιγμή που το παραγγέλνει έως τη στιγμή που θα το παραλάβει. Επιπλέον, σημαντικές είναι οι αυξήσεις στις μέσες τιμές των οχημάτων, οι οποίες για τα μικρομεσαία αυτοκίνητα είναι κατά 3.000 έως και 4.000 ευρώ υψηλότερες σε σχέση με πριν από έναν και πλέον χρόνο, ενώ για αυτοκίνητα μεγαλύτερων κατηγοριών όπως τα τζιπ, οι τιμές μεσοσταθμικά είναι αυξημένες κατά 5.000 έως και 6.000 σε σχέση με έναν και πλέον χρόνο νωρίτερα. 

    Εξαίρεση στον κανόνα των “ανοιχτών” τιμών αποτελούν μάρκες που έχουν περιορισμένες πωλήσεις στην ελληνική αγορά, όπως ανέφερε χαρακτηριστικά έμπειρο στέλεχος της αγοράς αυτοκινήτων. Το ίδιο πρόσωπο πρόσθεσε μάλιστα ότι οι καθυστερήσεις είναι τέτοιες, που υπάρχουν περιπτώσεις οχημάτων με τοποθέτηση της παραγγελίας τον Σεπτέμβριο του 2021, τα οποία δεν έχουν παραδοθεί ακόμη στους ιδιοκτήτες τους, κάτι που πρακτικά σημαίνει ότι η παραγγελία δόθηκε πριν από 15 μήνες.

    Ταυτόχρονα και οι παραδόσεις των ηλεκτρικών οχημάτων αγγίζουν και συχνά υπερβαίνουν τους 10 μήνες, παρά την αρχική εντύπωση που είχε δημιουργηθεί μετά την άρση των περιοριστικών μέτρων, ότι δηλαδή οι εταιρείες παραγωγής αυτοκινήτων έδιναν προτεραιότητα στα συγκεκριμένα αυτοκίνητα, προκειμένου να προωθήσουν την αγορά των ηλεκτρικών.

    Το πιο χαρακτηριστικό στοιχείο που καταγράφηκε όμως το 2022, σύμφωνα τις ίδιες πηγές, είναι ότι η αγορά κινήθηκε κυρίως μέσω leasing. Αντιθέτως, η λιανική πώληση μέσω των εκθέσεων ήταν καθοδική κατά περιπτώσεις. Πάντως, η αγορά εν τω συνόλω της κινήθηκε θετικά και αυτό λόγω των πωλήσεων από τις αυτοκινητοβιομηχανίες στις εταιρείες leasing.

    Σημειώνεται ότι με βάση τα στοιχεία του Συνδέσμου Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων, οι συνολικές ταξινομήσεις αυτοκινήτων στην Ελλάδα στο διάστημα Ιανουαρίου – Νοεμβρίου του 2022 και σε σύγκριση με το αντίστοιχο χρονικό διάστημα του 2021, ανήλθαν σε 98.797, έναντι 95.256 με ποσοστό μεταβολής 3,7%.

    Ο ρόλος των πωλήσεων σε εταιρείες leasing επισημαίνεται ότι αποδείχθηκε καθοριστικός για τις αντιπροσωπείες και την εγχώρια αγορά αυτοκινήτου. Διότι επί της ουσίας, οι μεγάλοι όμιλοι της αυτοκινητοβιομηχανίας όπως Toyota, Stellantis (Citroen, Fiat, Peugeot) και αρκετοί ακόμη, έκλειναν απευθείας συμφωνίες διάθεσης πακέτων αυτοκινήτων με τις ελληνικές εταιρείες χρονομίσθωσης. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι οι συμφωνίες αφορούσαν για παράδειγμα έναν σημαντικό αριθμό αυτοκινήτων από μία μάρκα ή ένα συγκεκριμένο μοντέλο και με αυτό τον τρόπο η κάθε αυτοκινητοβιομηχανία είναι σε θέση να γνωρίζει εκ των προτέρων πόσα αυτοκίνητα έχει πουλήσει.

    Από την άλλη, οι εταιρείες leasing παρουσιάζουν καλύτερη διαθεσιμότητα και στοκ για την εξυπηρέτηση των πελατών τους λόγω αυτών των συμφωνιών. Κατ’ επέκταση όμως η διάθεση των συγκεκριμένων αυτοκινήτων στις εταιρείες leasing πραγματοποιείται από τα δίκτυα των εισαγωγέων – αντιπροσώπων στην Ελλάδα.

    Σε ό,τι αφορά τις προμήθειες που λαμβάνουν οι αντιπρόσωποι για να πουλήσουν ένα αυτοκίνητο μέσω έκθεσης λιανικής, ανέρχεται σε μέσο ποσοστό 7%. Σε ό,τι αφορά την προμήθεια για το leasing, η εταιρεία χρονομίσθωσης πριν ξεκινήσει η παγκόσμια χρηματοοικονομική κρίση και η κρίση στην Ουκρανία λάμβανε προμήθεια 8% από την εκάστοτε αυτοκινητοβιομηχανία επί της λιανικής τιμής κάθε αυτοκινήτου προ φόρων, ενώ η αντίστοιχη προμήθεια για τους αντιπροσώπους που διέθεταν τα αυτοκίνητα στις εταιρείες χρονομισθώσεων μέσα από το δίκτυό τους ήταν μόλις 1%. Αυτό που άλλαξε πλέον είναι ότι το ποσοστό από τις αυτοκινητοβιομηχανίες προς τις εταιρείες leasing για το κλείσιμο των παραγγελιών μειώθηκε από το 8% στο 5% και το 1% που λάμβαναν ως προμήθεια οι αντιπροσωπείες, έγινε 3%. Αυτός ήταν και ένας τρόπος για να κινηθεί η αγορά και να έχουν αντικείμενο οι αντιπρόσωποι που λόγω των καθυστερήσεων δεν είχαν αυτοκίνητα να πουλήσουν μέσα από τις εκθέσεις τους.

    Μία ακόμα σημαντική αλλαγή είναι ότι πλέον έχουν καταργηθεί οι εκπτώσεις που πολλές αντιπροσωπίες έκαναν στον πελάτη λιανικής όταν αυτός “έκλεινε”, ένα αυτοκίνητο. Έτσι, εάν υποθέσουμε ότι σε ένα αυτοκίνητο με αξία λιανικής προ φόρων η τιμή του ήταν στις 10.000 ευρώ, το κέρδος της κάθε αντιπροσωπίας από την προμήθεια είναι 7% και επομένως το ποσό που κερδίζει ανέρχεται στα 700 ευρώ.

    Παλαιότερα, στο ποσό των 700 ευρώ γινόταν στον πελάτη μία έκπτωση της τάξεως των 200 ευρώ και το τελικό κέρδος για τον αντιπρόσωπο ήταν 500 ευρώ. Όλα αυτά όμως αποτελούν παρελθόν, καθώς οι τιμές όπως προείπαμε έχουν αυξηθεί σημαντικά και ταυτόχρονα είναι απροσδιόριστο το πόσο ακόμα θα αυξηθούν στο εγγύς μέλλον. Επομένως, καθίσταται πλέον ουτοπικό να παρέχει μία αντιπροσωπία έκπτωση σε κάποιον πελάτη – αγοραστή, χωρίς να γνωρίζει πώς θα κινηθεί η τιμή του αυτοκινήτου που αυτός παραγγέλνει το επόμενο διάστημα, με ορατό το ενδεχόμενο αυτή να αυξηθεί περαιτέρω.

    Τελευταία Άρθρα

    Σχετικά Άρθρα