Από την εξόφληση των λογαριασμών ρεύματος και τηλεφωνίας μέχρι το γέμισμα του ντεπόζιτου και από τους σταθμούς φόρτισης ηλεκτρικών ΙΧ μέχρι τις θυρίδες για την παραλαβή δεμάτων (smart lockers). Τα σούπερ μάρκετ της νέας εποχής τείνουν να μετατραπούν σε καταστήματα για όλες τις χρήσεις, ενσωματώνοντας διαρκώς νέες υπηρεσίες… «προς άγρα πελατών».
Η «μετάλλαξη» των σούπερ μάρκετ σε… one stop shop ξεκίνησε πριν από αρκετά χρόνια, ωστόσο οι περισσότερες αλλαγές συντελέστηκαν την τελευταία πενταετία. Και το κυριότερο αθόρυβα… «Μια πραγματική κοσμογονία συντελέστηκε στη φυσιογνωμία των καταστημάτων την τελευταία 5ετία. Πράγματα που δεν φανταζόμασταν ποτέ…», σημειώνουν άνθρωποι του κλάδου, προσθέτοντας πως η ανανέωση είναι διαρκής και εντάσσεται στη διαδικασία προσαρμογής στις σύγχρονες καταναλωτικές συνήθειες. «Όταν σε λίγα χρόνια τα ψώνια θα παραδίδονται στα σπίτια με drones, δεν μπορείς να μείνει πίσω…», αναφέρουν με νόημα.
Από τις πρώτες… παρεμβάσεις που έκαναν οι άνθρωποι του λιανεμπορίου ήταν να ανοιχθούν στην ηλεκτροκίνηση. Διαβλέποντας τη δυναμική της ηλεκτροκίνησης (και τα κίνητρα που δίδει η Πολιτεία και στην Ελλάδα) άρχισαν να εγκαθιστούν φορτιστές ηλεκτρονικών οχημάτων στους χώρους στάθμευσης των καταστημάτων.
Από τις τελευταίες προσθήκες είναι οι «έξυπνες θυρίδες» ή αλλιώς smart lockers. Οι έξυπνες θυρίδες αποτελούν ένα νέο μοντέλο παράδοσης προϊόντων στο τελευταίο μίλι προς τους καταναλωτές. Μόλις ένα δέμα παραδοθεί σε μια έξυπνη θυρίδα από έναν διανομέα, ο πελάτης – καταναλωτής ενημερώνεται αυτόματα (με email ή SMS) ότι είναι έτοιμο να παραληφθεί και μπορεί να πάει να το παραλάβει.
Η πιο μεγάλη ωστόσο αλλαγή ήταν η μαζική στροφή των ισχυρών σούπερ μάρκετ στην κατ’ οίκων διανομή των προϊόντων μετά από ηλεκτρονικές παραγγελίες. Η πανδημία έφερε στο επίκεντρο τη συγκεκριμένη υπηρεσία, η οποία για χρόνια αντιμετωπίζονταν με αρκετή δυσπιστία από τους… παραδοσιακούς λιανέμπορους.