17.3 C
Athens
Saturday, May 18, 2024
More

    Τα κύρια κόστη για το online κανάλι πωλήσεων έξι μεγάλων αλυσίδων σούπερ μάρκετ

    Το 73% του συνολικού κύκλου εργασιών σε αγορές grocery μέσω του ηλεκτρονικού καναλιού καλύπτουν οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ Σκλαβενίτης, ΑΒ Βασιλόπουλος, My market, Μασούτης, ΑΝΕΔΗΚ Κρητικός και Χαλκιαδάκης. Το παραπάνω δήλωσε ο Managing Director και Senior Partner της Exceed Consulting, Γιάννης Λαβδιώτης, στο συνέδριο ECR Hellas 2023.

    Άλλωστε, οι παραπάνω αλυσίδες, που ταυτόχρονα αντιπροσωπεύουν το 84% του συνολικού (επίγειου και ψηφιακού τζίρου) του ελληνικού οργανωμένου λιανεμπορίου, συμμετείχαν στην έτερη έρευνα της Exceed Consulting, η οποία αφορούσε τα κύρια κέντρα και τη δομή κόστους του grocery e-commerce. Στην έρευνα αναλύθηκε η συμμετοχή των ενεργειών κάθε αλυσίδας σούπερ μάρκετ ανά κέντρο κόστους, για όλα τα μοντέλα, είτε τα καθετοποιημένα – μεμονωμένα, είτε τα συνδυαστικά: Είτε με picking από φυσικό κατάστημα, είτε από dark store.

    Στην κορυφή τα λειτουργικά κόστη – Ιδιαιτερότητα τα κόστη του marketing

    Ένα από τα συμπεράσματα που εξήχθησαν είναι ότι δεν παρακολουθούν όλες οι αλυσίδες στον ίδιο βαθμό και με τον ίδιο τρόπο τα κόστη λειτουργίας του e-commerce κλάδου τους: «Κάποια κόστη σε ορισμένες αλυσίδες αναφέρονται στα συνολικά κόστη των φυσικών καταστημάτων. Για παράδειγμα, δεν υπάρχει οργανωμένη παρακολούθηση κόστους ως προς τις αποσβέσεις σε όλες τις αλυσίδες που συμμετείχαν στην έρευνα», δήλωσε ο κ. Λαβδιώτης.

    Σε ό,τι αφορά τη δομή του κόστους για το ηλεκτρονικό κανάλι του grocery, οι ίδιες οι έξι αλυσίδες εκτιμούν ότι τα λειτουργικά κόστη, μαζί με τις υπηρεσίες τρίτων και τη συντήρηση δικτύων και ηλεκτρονικών καταστημάτων στον παγκόσμιο ιστό, καλύπτουν το μεγαλύτερο μέρος του κόστους: 62%. Ένα 28% του κόστους αφορά τις παραδόσεις και ένα 10% το κόστος του marketing, αν και σε ορισμένες εταιρείες το συνολικό κόστος marketing υπολογίζεται συγκεντρωτικά για όλα τα κανάλια. Ο σταθμισμένος μέσος όρος προκύπτει από το μέγεθος του ετήσιου τζίρου του e-commerce για την κάθε αλυσίδα σούπερ μάρκετ που συμμετείχε στην έρευνα: Εκεί τα λειτουργικά κόστη φθάνουν το 63% του συνόλου, τα κόστη παραδόσεων ανεβαίνουν στο 31% και τα κόστη marketing υποχωρούν στο 6%.

    Σε ό,τι αφορά το κανάλι των επίγειων υποκαταστημάτων, οι ίδιες οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ αναφέρουν ως μεγαλύτερο κόστος του μισθού προσωπικού, οι οποίοι κατά μέσο όσο καλύπτουν το 63,24% του κόστους. Στο 10,44% του συνολικού κόστους βρίσκονται οι αποσβέσεις και στο 7,3% τα ενοίκια των μη ιδιόκτητων χώρων όπου λειτουργούν σούπερ μάρκετ. Η Exceed Consulting κατέγραψε μια έλλειψη τόλμης στο σύνολο των αλυσίδων να επενδύσεων επάνω στις τωρινές επιδόσεις τους. Σχετικά με τα λειτουργικά έξοδα αποκλειστικά για το κανάλι του e-grocery, στο σύνολο των τρόπων που τελικά φέρνουν το προϊόν παραγγελίας στο σημείο προορισμού, το 55% αφορά τους μισθούς παραδόσεων, το 25% τη συντήρηση και λειτουργία του στόλου οχημάτων και το 13% υπηρεσίες τρίτων, δηλαδή τυχόν συνεργαζόμενες εταιρείες στο κομμάτι του picking ή των παραδόσεων.

    Αυξάνονται οι επενδύσεις στο online grocery κατ’ απόλυτη τιμή

    Στο κομμάτι του marketing ειδικά για το e-grocery, το 55% του κόστους αφορά τη δημιουργία δημιουργικών προωθητικών ενεργειών, το 25% την προβολή των δημιουργημένων ενεργειών και μόλις το 13% τους μισθούς προσωπικού, επειδή οι ίδιοι άνθρωποι που δουλεύουν για τα φυσικά καταστήματα, δουλεύουν και για το e-shop. Συνολικά, τα κόστη για το e-grocery στο σύνολο των εξεταζόμενων αλυσίδων φαίνεται ότι δε μειώθηκαν, αλλά τουναντίον αυξήθηκαν.

    Οι κύριες αιτίες αύξησης κόστους για τις ίδιες τις εταιρείες είναι κατά σειρά η ενεργειακή κρίση, οι αυξημένες απαιτήσεις των πελατών και ο εντονότερος ανταγωνισμός. Ακόμη, οι αυξήσεις στη μισθοδοσία των εργαζομένων αναφέρθηκαν από τις ερωτώμενες αλυσίδες ως προς το σύνολο των διαθέσιμων καναλιών πωλήσεων.

    Τελευταία Άρθρα

    Σχετικά Άρθρα