19.8 C
Athens
Friday, November 22, 2024
More

    Τα εμπόδια, οι προοπτικές και τα επόμενα ορόσημα της Green Cola του Περικλή Βενιέρη

    Στις 13 Δεκεμβρίου ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας (ΠΟΥ) κάλεσε, για μια ακόμη φορά, την παγκόσμια κοινότητα να φορολογήσει τα «ποτά» με ζάχαρη, όπως είναι τα αναψυκτικά, το γάλα με γεύση, τα βιταμινούχα νερά, οι χυμοί φρούτων, το παγωμένο τσάι, κ.ά., για να σωθούν ζωές.

    Ο ΠΟΥ τάσσεται αναφανδόν υπέρ της φορολόγησης των συγκεκριμένων προϊόντων. Υποστηρίζοντας ότι οι φόροι στα «ποτά» με ζάχαρη μπορεί να είναι ένα ισχυρό εργαλείο για την προαγωγή της υγείας, επειδή σώζουν ζωές, προλαμβάνουν ασθένειες και κινητοποιούν έσοδα τα οποία θα μπορούσαν να αξιοποιηθούν για την προαγωγή των συστημάτων υγείας.

    Τα στοιχεία του Οργανισμού δείχνουν ότι η τακτική κατανάλωση αυτών των προϊόντων, που περιέχουν αρκετή ποσότητα ζάχαρης, σχετίζεται με αυξημένο κίνδυνο οδοντικής τερηδόνας, αύξηση βάρους, παχυσαρκία, διαβήτη τύπου 2 που είναι η ένατη κύρια αιτία θανάτου παγκοσμίως. Ένα κουτάκι ανθρακούχου αναψυκτικού περιέχει, σύμφωνα με τον ΠΟΥ, κατά μέσο όρο 40 γραμμάρια ελεύθερων σακχάρων (ισοδυναμεί με 10 κουταλάκια του γλυκού ζάχαρη). Ένα μπουκάλι κρύο τσάι περιέχει 5,5 κουταλάκια ζάχαρη, 7 κουταλάκια το πόσιμο γιαούρτι με γεύση, όπως και το γάλα με γεύση, 9,5 κουταλάκια οι χυμοί φρούτων και 10 κουταλάκια ζάχαρη τα ενεργειακά ποτά.

    Οι θιασώτες αυτού του μέτρου, όπως ο ΠΟΥ, υποστηρίζουν ότι η αύξηση της τιμής των ποτών με ζάχαρη θα μειώσει την κατανάλωση και θα βελτιώσει τη δημόσια υγεία. Όσοι αντιμάχονται αυτή τη φορολογία υποστηρίζουν ότι είναι απλώς ένα ακόμη κόστος για εκείνους που είναι λιγότερο ικανοί να το επωμιστούν ή ένα παράδειγμα κυβερνητικής υπέρβασης.

    Όμως ο δρόμος προς την καθολική εφαρμογή φόρου στα αναψυκτικά, στο κρύο τσάι, κ.ά. -σ.σ. σήμερα ο συγκεκριμένος φόρος εφαρμόζεται σε τουλάχιστον 85 χώρες, μεταξύ αυτών σε Μεξικό, Νότιο Αφρική και Ηνωμένο Βασίλειο- δεν είναι κοντά. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί το Ισραήλ, που ενώ τον Νοέμβριο του 2021 ψήφισε την επιβολή του, πριν από λίγες ημέρες τον ανακάλεσε.

    Η πραγματικότητα όμως είναι ότι η συζήτηση για τον περιορισμό της κατανάλωσης προϊόντων με ζάχαρη όπως είναι τα αναψυκτικά έχει ανοίξει, ενώ υπάρχει σαφής στροφή των εταιρειών του κλάδου αλλά και των καταναλωτών σε προϊόντα με λιγότερη ή καθόλου ζάχαρη και σε αναψυκτικά με γλυκαντικές ουσίες όπως είναι η στέβια.

    Η αγορά ανθρακούχων ποτών (αναψυκτικά, ενεργειακά ποτά, αθλητικά ποτά και ανθρακούχο νερό) χωρίς ζάχαρη, σύμφωνα με έρευνα της Allied Market Research, αναμένεται να φτάσει τα 243,5 δισ. δολ. μέχρι το 2030, καταγράφοντας ετήσια ανάπτυξη 7,3%, όταν τα αναψυκτικά με ζάχαρη που τζιράρουν περί τα 400 δισ. δολάρια αναμένεται να εμφανίσουν χαμηλότερο ρυθμό ανάπτυξης κοντά στο 5% έως το 2032.

    Οπότε η όψιμη όρεξη κάποιων να επενδύσουν στα αναψυκτικά με λιγότερη ή καθόλου ζάχαρη ή με υποκατάσταση αυτής με τη στέβια ή άλλες γλυκαντικές ουσίας συνδέεται σαφώς με τις προοπτικές ανάπτυξης της κατηγορίας των Zero προϊόντων και τη μείωση της κατανάλωσης των κλασικών αναψυκτικών.

    Για την Green Cola, την ελληνική βιομηχανία αναψυκτικών που ίδρυσε προ 12ετίας στην Ορεστιάδα ο Περικλής Βενιέρης, η παραγωγή αναψυκτικών χωρίς ζάχαρη αλλά με το γλυκαντικό στέβια χωρίς φωσφορικό και με καφεΐνη (από εκχύλισμα πράσινων κόκκων καφέ) ήταν στρατηγική απόφαση λέει.

    Οκτώ χρόνια μετά την ημέρα που κυκλοφόρησε η Green Cola στην αγορά, ποιο είναι το αποτύπωμα στον κλάδο, ποια τα σχέδια και ποια τα εμπόδια που ενδεχομένως αντιμετωπίζει μια μικρή εταιρεία απέναντι σε παγκόσμιους κολοσσούς;

    Το μερίδιο της Green Cola σε όγκο στο σύνολο της αγοράς αναψυκτικών και στο σύνολο της χώρας κινείται, σύμφωνα με τις εταιρείες μέτρησης της κατανάλωσης, στο 5% την τελευταία τετραετία, ξεπερνά το 7% στη Θεσσαλονίκη και στη Βόρεια Ελλάδα, καταγράφει σημαντική ανάπτυξη σε Κρήτη και Πελοπόννησο και έχει «κλειδώσει» μερίδιο κοντά στο 6% στα αναψυκτικά με γεύση, μια κατηγορία που εισήλθε σχετικά πρόσφατα.

    Ρωτήσαμε τον κ. Βενιέρη ποια είναι η στόχευση της εταιρείας και ποιος ο σχεδιασμός για το μέλλον. «Η πρόταση της Green Cola και των υπόλοιπων προϊόντων που παράγει η εταιρεία μας είναι η εξέλιξη του κλάδου, αφού συνδυάζει το «τερπνόν μετά του ωφελίμου». Αναφορικά με τα σχέδια για το μέλλον είναι η περαιτέρω επέκταση στο εξωτερικό.

    Η Green Cola επεκτείνεται στο εξωτερικό χρησιμοποιώντας ως βάση το μοντέλο λειτουργίας που ακολουθούν οι πολυεθνικοί παίκτες του κλάδου εδώ και δεκαετίες αλλά με σημαντικές βελτιώσεις, λέει ο ίδιος. Η εταιρεία παραχωρεί τα δικαιώματα χρήσης των brands της και προμηθεύει τους συνεργάτες της με την πρώτη ύλη και αυτοί με τη σειρά τους παράγουν τα προϊόντα και τα διαθέτουν στις τοπικές αγορές. Αυτό το μοντέλο «τρέχει» ήδη σε 13 χώρες όπως ΗΠΑ, Γερμανία, Πολωνία, Ισπανία, κ.λπ. ενώ το πλάνο είναι ο αριθμός των χωρών και των παραγωγικών μονάδων να ενισχυθεί ακόμη περισσότερο σε βάθος πενταετίας.

    Στο πλαίσιο υλοποίησης αυτού του πλάνου ανάπτυξης, οι οικογένειες Χήτου (Ζαγόρι) και Βενιέρη (Green Cola) αποφάσισαν πριν από λίγους μήνες να ενώσουν τις δυνάμεις τους, μέσω της κοινής εταιρείας που σύστησαν στο Ηνωμένο Βασίλειο. Η Green Beverages Group PLC -μέτοχοί της είναι μέλη και προσωπικές εταιρείες μελών των οικογενειών Χήτου και Βενιέρη- στοχεύει στην αξιοποίηση του χαρτοφυλακίου μη αλκοολούχων ποτών που διαθέτουν οι εταιρείες Χήτος και Green Cola, με την ενίσχυση της παρουσίας των προϊόντων στις αγορές του εξωτερικού όπου ήδη έχουν παρουσία (Αμερική, Ευρώπη, Μέση Ανατολή) αλλά και την από κοινού είσοδο σε νέες γεωγραφικές περιοχές (Ασία, Αυστραλία, Λατινική και Νότια Αμερική).

    Για την ενίσχυση της παρουσίας της εταιρείας στις αγορές που δραστηριοποιείται ήδη και την επέκταση και διείσδυση σε νέες χρειάζονται επιπλέον κεφάλαια αλλά και ικανά στελέχη που θα στηρίξουν το business plan, λέει ο κ. Βενιέρης. Ήδη η εταιρεία πραγματοποιεί διερευνητικές επαφές με διεθνή επενδυτικά κεφάλαια ενώ δεν αποκλείει και την είσοδό της στο Χρηματιστήριο του Λονδίνου.

    Της Αλεξάνδρας Γκίτση

    Τελευταία Άρθρα

    Σχετικά Άρθρα