Το 2022 ήταν μια χρονιά που γενικά δημιούργησε προβλήματα στα επιτελεία των ελληνικών σούπερ μάρκετ. Αυτό που επίσης παρατηρείται είναι ότι η αγορά παρά τη μείωση της ζήτησης που αντικατοπτρίζεται στη μείωση των πωλούμενων ποσοτήτων σε τεμάχια σε όλη τη διάρκεια του Δεκεμβρίου, αύξησε το τζίρο της, βασιζόμενη στις ανατιμήσεις των προϊόντων. Κάτι που σημαίνει ότι οι καταναλωτές συνέχισαν να “πληρώνουν” τις αυξήσεις τιμών στα ράφια των σούπερ μάρκετ.
Ωστόσο δεν παύει η ακρίβεια να επηρεάζει τα πωλούμενα τεμάχια και που εάν δεν υπήρχαν οι αυξήσεις, υπό αυτά τα δεδομένα ο τζίρος στο οργανωμένο λιανεμπόριο θα είχε εκ των πραγμάτων κατακρημνιστεί.
Σε γενικές γραμμές η κατανάλωση που προκύπτει από τα πωλούμενα τεμάχια προϊόντων που ανήκουν σε 60 βασικές κατηγορίες ταχυκίνητων αγαθών κατά τον μήνα Δεκέμβριο ήταν πτωτική όλες τις εβδομάδες του, με εξαίρεση την εβδομάδα 18 έως και 25 Δεκεμβρίου, αυτή των Χριστουγέννων, όπου καταγράφεται άνοδος των πωλήσεων σε τεμάχια κατά 15,6% σε σύγκριση με την αντίστοιχη εβδομάδα του 2021.
Θα πρέπει να σημειωθεί ότι η μείωση των πωλούμενων τεμαχίων αλλά και του όγκου κατανάλωσης είναι αυτή που αντικατοπτρίζει την πραγματική εικόνα της αγοράς ως προς τη ζήτηση των προϊόντων στα σούπερ μάρκετ και που ουσιαστικά υπαγορεύει ότι αφενός έχει μειωθεί η ζήτηση αλλά και ο αριθμός των μη αναγκαίων αγορών σε προΪόντα, όπου κάποιος αγόραζε αυθόρμητα προ της κρίσης εάν έβλεπε κάτι που επιθυμούσε σε κάποιο κατάστημα, ακόμα και εάν αυτό δεν του ήταν απαραίτητο.
Στον αντίποδα και σε ό,τι αφορά τις πωλήσεις σε τζίρο στα σούπερ μάρκετ τον περασμένο Δεκέμβριου, παρουσιάζονται έντονα ανοδικές και μάλιστα στην εβδομάδα των Χριστουγέννων από 18 έως και 25 Δεκεμβρίου αυξήθηκαν κατά 29,5% σε σύγκριση με πέρυσι, κάτι που οφείλεται στις ανατιμήσεις που έχουν περάσει στα ράφια των αλυσίδων.
Μετά από μία ταραχώδη χρονιά όπως το 2022, το 2023 έρχεται να παρατείνει το περιβάλλον αβεβαιότητας στο λιανεμπόριο, ενώ το μεγάλο ερώτημα του έτους που διανύουμε σχετίζεται με την επίδραση που θα έχουν στην αγορά οι εκλογές.