Οι εισαγωγές χρησιμοποιημένου μαγειρικού λαδιού από την Ευρωπαϊκή Ένωση – συστατικό βιοκαυσίμου – εγείρουν φόβους για δόλιες προμήθειες και υπονόμευση της βιωσιμότητας .
Το group Transport & Environment ζητάει περισσότερη διαφάνεια και έλεγχο.
Η περιοχή εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από τις εισαγωγές χρησιμοποιημένου μαγειρικού λαδιού και η κατανάλωση υπερδιπλασιάστηκε μεταξύ 2015 και 2022, με τον κύριο όγκο να χρησιμοποιείται σε αυτοκίνητα και φορτηγά ως βιοντίζελ, για μεταφορές & περιβάλλον. Περίπου το 60% των αποστολών προέρχονται από την Κίνα.
Έχουν αυξηθεί οι ανησυχίες ότι ορισμένοι προμηθευτές στην Ασία αναμειγνύουν καύσιμα με φθηνότερες πρώτες ύλες ή λιγότερο βιώσιμες εναλλακτικές λύσεις. Τα παρουσιάζουν ως κίνητρα για ανανεώσιμες πηγές ενέργειας.
Αυτό θα μπορούσε να περιλαμβάνει το φοινικέλαιο, μια σημαντική κινητήρια δύναμη της αποψίλωσης των δασών σε χώρες όπως η Ινδονησία. Αυτό είναι ένα από τα εμπορεύματα που η ΕΕ απαγορεύει τις εισαγωγές εάν οι προμήθειες καλλιεργούνταν σε αποψιλωμένη γη.
Δεν υπάρχει τυποποιημένη μέθοδος της ΕΕ για τη δοκιμή του χρησιμοποιημένου μαγειρικού λαδιού και η πιστοποίηση για να διασφαλιστεί ότι τα βιοκαύσιμα πληρούν τα κριτήρια γίνεται από ιδιωτικά προγράμματα, γεγονός που καθιστά δύσκολο τον έλεγχο.
Με τις ανάγκες εισαγωγής να αυξάνονται εν μέσω της αυξανόμενης ζήτησης για συστατικά που χρησιμοποιούνται σε αειφόρο αεροπορικό καύσιμο, πρέπει να γίνουν περισσότερα για να αυξηθεί η διαφάνεια και η δημόσια αποκάλυψη πληροφοριών σχετικά με τα βιοκαύσιμα , είπε η αρμόδια ομάδα που εδρεύει στις Βρυξέλλες.
«Η Ευρώπη πλημμυρίζει με άβολα χρησιμοποιημένο μαγειρικό λάδι», είπε σε μια δήλωση η Barbara Smailagic, ειδικός στα βιοκαύσιμα στην T&E. «Χρειαζόμαστε μεγαλύτερη διαφάνεια και όριο στις εισαγωγές για να αποφύγουμε το UCO να γίνει απλώς η πίσω πόρτα για το φοινικέλαιο που οδηγεί στην αποψίλωση των δασών».