Εντός του έτους προβλέπεται να ολοκληρωθεί η συγχώνευση των ΕΛΤΑ με τη θυγατρική εταιρεία ταχυμεταφορών ΕΛΤΑ Courier, που έχει σαν στόχο την ενοποίηση και τη βελτίωση της λειτουργίας του οργανισμού.
Είναι ενδεικτικό ότι τα τελευταία χρόνια και οι δύο εταιρείες κινούνται στην κόκκινη περιοχή, συσσωρεύοντας ζημίες και αρνητικά αποτελέσματα, τα οποία καλούνται να ξεπεράσουν, χωρίς επί του παρόντος να διακρίνεται φως στο τούνελ. Τόσο η περσινή όσο και η φετινή χρήση είναι ζημιογόνες με τα πρώτα σημάδια λειτουργικής κερδοφορίας να εκτιμάται ότι θα έρθουν το 2025.
Σύμφωνα με τις μέχρι στιγμής δημοσιευμένες καταστάσεις, το 2022, τα ΕΛΤΑ εμφάνισαν ζημίες ύψους 27,92 εκατ. έναντι ζημιών 131,54 εκατ. το 2021. Επιπλέον, το πιο ανησυχητικό είναι ότι τα αρνητικά ίδια κεφάλαια εκτοξεύτηκαν στα -102,28 εκατ. ευρώ, κάτι που αποδίδεται, κύριο λόγο, στο υψηλό εφάπαξ κόστος υλοποίησης του προγράμματος της εθελούσιας εξόδου του προσωπικού, που ανήλθε σε 112,23 εκατ. ευρώ και πραγματοποιήθηκε το 2021.
Τα βήματα της (πρώην πλέον) μητρικής εταιρείας ακολούθησαν και τα ΕΛΤΑ Courier, τα οποία το 2022 πέρασαν στην περιοχή των ζημιών και των αρνητικών ίδιων κεφαλαίων. Ειδικότερα, καταγράφηκε διεύρυνση ζημιών, κλείνοντας στα -3,082 εκατ. ευρώ από -2,353 εκατ. ευρώ στην προηγούμενη χρήση.
Ένα ακόμη σημαντικό στοιχείο, το οποίο συμπληρώνει το παζλ των αδύναμων επιδόσεων είναι ότι τα ίδια κεφάλαια εμφάνισαν αρνητικό πρόσημο, καθώς διαμορφώθηκαν σε -915.813 ευρώ από 2,109 εκατ. ευρώ.
Εκτός, όμως, από τις αρνητικές επιδόσεις σε οικονομικό επίπεδο, ΕΛΤΑ και ΕΛΤΑ Courier σκοράρουν πολύ χαμηλά και στην αξιολόγηση από τους πελάτες τους, συγκεντρώνοντας έναν καταιγισμό αρνητικών σχολίων στο διαδίκτυο με την πλειονότητα των παραπόνων να κάνουν λόγο για κακή εξυπηρέτηση και ελλιπή ενημέρωση για τις παραδόσεις των δεμάτων, ιδιαίτερα στην περίπτωση των ΕΛΤΑ Courier.
Σε γενικές γραμμές, ο εγχώριος κλάδος των ταχυμεταφορών αποτελεί πόλο έλξης παραπόνων από την πλευρά των καταναλωτών. Σύμφωνα με τα διαθέσιμα στοιχεία, εταιρείες courier ήρθαν αντιμέτωπες με 27.202 υποθέσεις παραπόνων το 2022 έναντι 21.553 το 2021. Στα Ελληνικά Ταχυδρομεία (ΕΛΤΑ) ή διαφορετικά τον Φορέα Παροχής Καθολικής Υπηρεσίας (ΦΠΚΥ), όπως αποκαλείται ο δημόσιος οργανισμός, αντιστοιχούσαν 2.755 υποθέσεις το 2022 από 1.882 το 2021.
Η πλειονότητα των υποθέσεων (31%) αφορούσε απώλεια αντικειμένου. Πιο αναλυτικά, καταγράφηκαν 10.457 περιστατικά απώλειας δέματος, εκ των οποίων οι 8.470 αφορούσαν τις εταιρείες ταχυμεταφορών (γενική άδεια) και οι 1.986 τα ΕΛΤΑ (ΦΠΚΥ). Και στις υπόλοιπες κατηγορίες υποθέσεων, πρωταγωνίστησαν οι εταιρείες courier με 8.678 καταγγελίες για ζημία (από συνολικά 8.702), με 6.646 καταγγελίες για καθυστέρηση (από συνολικά 7.205) και 670 καταγγελίες για πλημμελή εξυπηρέτηση (από συνολικά 948) και με 2.128 καταγγελίες για άλλους λόγους (από συνολικά 2.394). Στη μόνη κατηγορία διαμάχης που έχασαν τον πρωταγωνιστικό ρόλο ήταν στις καταγγελίες που σχετίζονταν με προβλήματα επίδοσης, όπου οι περισσότερες, δηλαδή οι 3.599 από τις συνολικά 4.299, στρέφονταν εναντίον παρόχων ταχυδρομικών υπηρεσιών με ειδική άδεια.