Στο 2,9% διαμορφώθηκε η ανάπτυξη των σούπερ μάρκετ στο πεντάμηνο, με τον συνολικό τζίρο να φθάνει στα 4,68 δισ. ευρώ, δηλαδή 132 εκατ. ευρώ περισσότερα σε σχέση με το αντίστοιχο περυσινό διάστημα, όπως προκύπτει από τα τελευταία στοιχεία της Circana.
Η επίδοση αυτή οφείλεται στην ανοδική πορεία του κλάδου τροφίμων (3,4%) και δευτερεύοντος των ειδών για το σπίτι (1,1%), ενώ σταθερότητα εμφάνισαν τα προϊόντα προσωπικής φροντίδας και υγιεινής.
Η τιμή ανά μονάδα προϊόντος ήταν οριακά αυξημένη κατά 0,2% μετά τις μεγάλες ανατιμήσεις που είχαν προηγηθεί τα προηγούμενα χρόνια και πιο συγκεκριμένα κατά 6,6% το 2023 και 6,9% το 2022. Με αυξήσεις τιμών είχε κλείσει και το 2021 (+1,9%), αλλά και το 2020 (+1,4%).
Πάντως, μετά από σχεδόν ενάμιση χρόνο πτωτικής τάσης στις ανατιμήσεις και ενώ τον Απρίλιο είχε καταγραφεί ο πρώτος αρνητικός πληθωρισμός (-1,8%), τον Μάιο οι τιμές αυξήθηκαν κατά 1,3%.
Ανά giga κατηγορία υπήρξαν μέσες μειώσεις 2,5% στα προϊόντα προσωπικής φροντίδας και υγιεινής και 0,9% στα προϊόντα για το σπίτι, ενώ στα τρόφιμα οι ανατιμήσεις ήταν της τάξης του 0,9%.
Οι μεγαλύτερες μειώσεις τιμών καταγράφηκαν στα προϊόντα προσωπικής υγιεινής (-5,5%), τα γαλακτοκομικά (-3,7%), άλλα προϊόντα σπιτιού (-2,3%) και τα αλκοολούχα ποτά (-1,8%). Στον αντίποδα, οι μεγαλύτερες αυξήσεις σημειώθηκαν σε snacks (3,6%), είδη μαγειρικής (3,3%) και μη αλκοολούχα ποτά (2,4%).
Οι προσφορές (promo) ενισχύθηκαν στους ταχυκίνητους κωδικούς (FMCG) κατά 1,7 pp, με τις μεγαλύτερες να καταγράφονται στα είδη νοικοκυριού (3,7 pp).
Το μερίδιο του Private Label υποχώρησε ελαφρώς, στο 26,9% του συνολικού τζίρου, με την ανάπτυξή του πάντως να φθάνει το 4,8% έναντι 1,9% των branded. Τα υψηλότερα μερίδια pl συναντάμε στα τρόφιμα (27,3%) και τα είδη σπιτιού (26,6%).
Σε επίπεδο σταθερού barcode, όλες σχεδόν οι giga κατηγορίες εμφάνισαν άνοδο. Σε όρους αξίας τα τρόφιμα αναπτύχθηκαν με 3,2% και τα είδη σπιτιού κατά 1,1% με τα προϊόντα υγείας και ομορφιάς να εμφανίζουν σταθερότητα. Σε όρους όγκου, τα προϊόντα υγείας και ομορφιάς εμφάνισαν αύξηση 2,5%, τα τρόφιμα 2,4% και τα είδη σπιτιού 2%.
Τη μεγαλύτερη ανάπτυξη σε αξία εμφάνισαν τα αλκοολούχα και μη αλκοολούχα ποτά, ενώ ακολούθησαν τα προϊόντα προσωπικής φροντίδας και ομορφιάς και τα κατεψυγμένα τρόφιμα.
Σε επίπεδο όγκου, τη μεγαλύτερη βελτίωση εμφάνισαν τα αλκοολούχα ποτά, τα γαλακτοκομικά και τα μη αλκοολούχα ποτά.
Στα προϊόντα επί ζυγίω αξιοσημείωτη αύξηση μεταξύ 8,1% και 9,3% καταγράφηκε στο κρέας, τα λαχανικά και το κοτόπουλο.
Τέλος, αναλύοντας την εικόνα ανά μέγεθος καταστήματος, μικρά καταστήματα (έως 400 τ.μ.) συνεχίζουν να καταγράφουν την υψηλότερη ανάπτυξη (5,7% ακολουθούμενα από τα hyper markets (+4%).