Μεγάλο στοίχημα για τον εγχώριο κλάδο των σούπερ μάρκετ αποτελούν τη δεδομένη στιγμή τα αυτόματα ταμεία, καθώς προσφέρουν ευκολία, άνεση και ταχύτητα στις αγορές. Πρόκειται για μια τάση που όλες οι μεγάλες αλυσίδες του εξωτερικού έχουν υιοθετήσει εδώ και αρκετά χρόνια, η οποία ωστόσο στην Ελλάδα δεν έτυχε ποτέ μεγάλης αποδοχής.
Τα σχέδια των αλυσίδων…
- Lidl Η αλυσίδα έχει καταρτίσει ένα φιλόδοξο σχέδιο τοποθέτησης αυτόματων ταμείων (self checkout) στα καταστήματά της. Το πρώτο κατάστημα όπου φιγουράρουν ήδη ταμεία αυτοεξυπηρέτησης είναι εκείνο της Σίνδου στη Θεσσαλονίκη, ενώ σχεδιάζεται ως τα τέλη του καλοκαιριού να τοποθετηθούν αυτόματα ταμεία και σε ένα κατάστημα στην Αθήνα. Ο τελικός, ωστόσο, στόχος της Lidl Hellas είναι η τοποθέτηση αυτόματων ταμείων σε όλα τα καταστήματά της ως τα τέλη του 2026.
- METRO Ο όμιλος ποντάρει πολλά στα νέα συστήματα τεχνολογίας που εφαρμόζει ηδη η αλυσίδα. Ειδικότερα, αποκάλυψε ότι 28 αυτόματα ταμεία (self check out) έχουν τοποθετηθεί ήδη σε έξι καταστήματα, ενώ έως το τέλος του έτους σχεδιάζεται να τοποθετηθούν ακόμη 12 σε επιπλέον τέσσερα καταστήματα.
- ΑΒ Βασιλόπουλος Διαθέτει πλέον αυτόματα ταμεία σε κάθε νέο κατάστημα που θέτει σε λειτουργία, ενώ σταδιακά προχωρά και στην τοποθέτησή τους στα υφιστάμενα καταστήματα.
- Διαμαντής – Μασούτης Έχει προχωρήσει εδώ και δύο χρόνια σε εφαρμογή του μέτρου των ταμείων αυτοεξυπηρέτησης.
- Carrefour Ένας εκ των τύπων καταστημάτων που σχεδιάζεται να αναπτυχθούν σε δεύτερο χρόνο αφορούν στα Carrefour Flash 10/10. Πρόκειται για έναν τύπο πλήρως αυτοματοποιημένων καταστημάτων, μικρής επιφάνειας, τα οποία η Carrefour δημιουργεί εντός των αστικών κέντρων, με βασικό χαρακτηριστικό την έλλειψη ταμείων και τη δυνατότητα που δίνεται στον πελάτη να εξυπηρετείται γρήγορα, ακολουθώντας τη φιλοσοφία 10/10, «10 δευτερόλεπτα για να ψωνίσετε και 10 δευτερόλεπτα για να πληρώσετε».
- Σκλαβενίτης Τα βήματα που έχει πράξει προς αυτή την κατεύθυνση δεν είναι θεαματικά. Η αλυσίδα διαθέτει ελάχιστα self scanning ταμεία σε κάποια υπερμάρκετ της και τα οποία αφορούν σε «προίκα» από την Carrefour – Μαρινόπουλος.
Παρά το γεγονός ότι οι μεγαλύτεροι λιανέμποροι του κόσμου έχουν επενδύσει εδώ και πολλά χρόνια στη μέθοδο της αυτοεξυπηρέτησης, το τελευταίο διάστημα παρατηρήθηκε μια αντιστροφή της τάσης. Στα τέλη του 2023 η βρετανική αλυσίδα Booths έκανε γνωστό ότι θα προχωρήσει σε κατάργηση των αυτόματων ταμείων στα 26 από τα 28 καταστήματα που διατηρεί, σε μια κίνηση να προάγει την επαφή με τους υπαλλήλους. Λίγους μήνες νωρίτερα και η Walmart ανακοίνωσε την πρόθεσή της να αφαιρέσει τα αυτόματα ταμεία σε κάποια από τα καταστήματά της.
Όπως δε προκύπτει από σχετική μελέτη του Πανεπιστημίου Drexel, η οποία δημοσιεύθηκε στις αρχές του 2024, η μέθοδος των αυτόματων ταμείων στα σούπερ μάρκετ δεν αποκλείεται να οδηγήσει σε περιορισμό της αφοσίωσης των καταναλωτών, ειδικά για όσους πραγματοποιούν μεγάλες αγορές.
Σύμφωνα με τα ευρήματα της εν λόγω μελέτης, οι καταναλωτές εμφανίζονται πιο αφοσιωμένοι στα σούπερ μάρκετ όταν κάνουν χρήση των συμβατικών ταμείων – έναντι των αυτόματων – ενώ σε αυτή την περίπτωση είναι και πιο πιθανό να επιστρέψουν στο κατάστημα στο μέλλον.