Τους τρεις βασικούς μεταρρυθμιστικούς στόχους του υπουργείου Παιδείας για τη νέα χρονιά, που συνοψίζονται στο τρίπτυχο «στοχευμένη επαγγελματική εκπαίδευση, ανοιχτό σχολείο, ελεύθερο πανεπιστήμιο», ανέπτυξε ο αρμόδιος υπουργός Κυριάκος Πιερρακάκης, κατά την ομιλία του στη Βουλή, στο πλαίσιο της συζήτησης επί του προϋπολογισμού του 2024. Μεταξύ άλλων ανέφερε:
- Οι αριθμοί του προϋπολογισμού είναι χαρακτηριστικοί, ο προϋπολογισμός για την Παιδεία είναι προσαυξημένος κατά 255 εκατ. ευρώ σε σχέση με πέρυσι, ενώ, αν κάνουμε τη σύγκριση με το 2019, η αύξηση είναι άνω του 15%, προσεγγίζει το 16%.
- Οι στόχοι μας συνοψίζονται σε τρία κεφάλαια:
- Το πρώτο κεφάλαιο είναι η στοχευμένη επαγγελματική εκπαίδευση. Αυτό θα είναι και το πρώτο νομοθέτημα το οποίο θα φέρουμε στη Βουλή με τον νέο χρόνο. Καλούμαστε με μία σειρά από μεταρρυθμιστικές ενέργειες που θα χτίσουν πάνω σε όσα κάναμε την τελευταία τετραετία, να δομήσουμε 60 στοχευμένες δομές τύπου «campus» στην επαγγελματική εκπαίδευση σε όλη τη χώρα, να τα προικίσουμε με 114 εκατομμύρια ευρώ – μέσω του Ταμείου Ανάκαμψης- με νέο εξοπλισμό στα επαγγελματικά εργαστήρια και με 130 νέους οδηγούς κατάρτισης στα ΙΕΚ (δηλαδή νέα επαγγέλματα) τα οποία θα μετονομάσουμε σε Σχολές Ανώτερης Επαγγελματικής Κατάρτισης. Η ιδέα θα είναι αυτά τα «campuses» να μπορέσουν να λειτουργήσουν πιο στοχευμένα ανάλογα με τις ανάγκες της κάθε τοπικής οικονομίας και σε συνάρτηση με τις ανάγκες της αγοράς, ευρύτερα.
- Δεύτερος στόχος είναι το «ανοιχτό σχολείο». Το ανοιχτό σχολείο έχει να κάνει με όλες εκείνες τις μεταρρυθμίσεις οι οποίες συντελούνται στο πλαίσιο ενός κόσμου που τρέχει. … Η εποχή της αυταρέσκειας τελείωσε. Πρέπει να ξεκινήσει η εποχή της περιέργειας, για να μπορέσουμε να διδαχθούμε από όλα εκείνα τα καλά παραδείγματα τα οποία υπάρχουν διεθνώς και να εφαρμόσουμε τις καλύτερες δυνατές πρακτικές για να πάμε όσο το δυνατόν καλύτερα.
- Μας προβληματίζουν τα αποτελέσματα της PISA σε ό,τι αφορά τα σχολεία, δεν περιμέναμε όμως την PISA να μας το πει. Διότι, όλες οι μεταρρυθμιστικές ενέργειες που έχουν γίνει την τελευταία τετραετία συντελούν ακριβώς στο να υπάρξει αντιστροφή αυτής της φοράς, παρά την επίδραση του covid-19 όπως υπήρξε σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες.
- Τέλος, πολιτική μας είναι το «Ελεύθερο Πανεπιστήμιο». «Ελεύθερο» γιατί; Γιατί πρέπει να απελευθερωθεί από τα δεσμά της κρατικής γραφειοκρατίας και από τα δεσμά του κρατικού μονοπωλίου. Πιστεύουμε ότι το δημόσιο Πανεπιστήμιο είναι η ναυαρχίδα αυτής της στρατηγικής. Η διεθνοποίηση του δημοσίου Πανεπιστημίου που έχει ξεκινήσει πολύ σθεναρά την τελευταία τετραετία θα συνεχιστεί με ένταση. Ο στόχος είναι να μπορέσουμε από τους 40.000 Έλληνες φοιτητές που σπουδάζουν αυτή τη στιγμή στο εξωτερικό, η πλειοψηφία τους να μπορεί να βρει το εκπαιδευτικό της πεπρωμένο στη χώρα μας. Και, ταυτόχρονα, να μπορέσουμε να φέρουμε όσο το δυνατόν περισσότερους ξένους φοιτητές εδώ. Θα πω ένα παράδειγμα: είμαστε η 8η χώρα στον αριθμό των Αμερικανών φοιτητών που σπουδάζουν εδώ αλλά αυτό δεν συντελείται μέσω του ελληνικού δημόσιου Πανεπιστημίου. Πρέπει, λοιπόν, να μπορέσουμε ακόμη και τα μικρά προγράμματα, τα αγγλόφωνα μαθήματα του Erasmus θα πω εγώ, να τα παρέχουν τα δημόσια Πανεπιστήμια και σε ξένους φοιτητές υπέρ του δημοσίου Πανεπιστημίου. Και πρέπει σίγουρα να διευκολύνουμε τους πρυτάνεις και τα συμβούλια διοίκησης. … Ταυτόχρονα επιθυμούμε, κάνοντας αυτό και επενδύοντας μέσω του Ταμείου Ανάκαμψης πάρα πολύ σημαντικά και στοχευμένα ποσά στα δημόσια Πανεπιστήμια, να απελευθερώσουμε το χώρο της Τριτοβάθμιας εκπαίδευσης και από το κρατικό μονοπώλιο όπως συμβαίνει σε κάθε άλλη χώρα. Νομίζω ότι έχει πάρα πολύ ενδιαφέρον αυτό να μπορέσουμε να το κάνουμε με κανόνες, εύρυθμα, λειτουργικά και με πάρα πολύ αυστηρά ποιοτικά κριτήρια