Από την έγκριση της Ολομέλειας της Ρυθμιστικής Αρχής Αποβλήτων, Ενέργειας και Υδάτων (ΡΑΑΕΥ) περνά το WACC της ΔΕΠΑ Υποδομών για τη ρυθμιστική περίοδο 2024 – 2027, το οποίο έχει «κλείσει» στο 8,3%.
Παρά τις αρχικές απαιτήσεις της Italgas που ελέγχει την εταιρεία για WACC 9,93% και τις έντονες πιέσεις στις συναντήσεις των δύο πλευρών, ο Ρυθμιστής της ενεργειακής αγοράς εμφανίστηκε ανυποχώρητος στις διαπραγματεύσεις.
Αν και η ΡΑΕΕΥ εξαρχής είχε εκφράσει την άποψη ότι ήταν εξαιρετικά υψηλή η απαίτηση της ΔΕΠΑ Υποδομών, έλαβε τελικά υπόψιν και το γεγονός ότι το φυσικό αέριο αποτελεί τη μεταβατική γέφυρα για την απανθρακοποίηση του ενεργειακού μείγματος της χώρας και έτσι απαιτούνται επενδύσεις για την επέκταση των δικτύων φυσικού αερίου σε περιοχές που σήμερα δεν έχουν τις απαραίτητες υποδομές.
Είναι αξιοσημείωτο ότι ένα WACC στο 8,3% είναι πολύ υψηλότερο από το αντίστοιχο των ετών 2021 και 2022 που είχε καθοριστεί στο 7,03% και λίγο μικρότερο από εκείνο που είχε εγκρίνει η ΡΑΑΕΥ για το 2023 στο 8,57%.
Με το σκεπτικό η Italgas να επανεξετάσει το επενδυτικό πρόγραμμα των τριών θυγατρικών εταιρειών διανομής αερίου (της ΕΔΑ Αττικής, της ΕΔΑ ΘΕΣΣ και της ΔΕΔΑ) το WACC έχει εγκριθεί, έπειτα από νομοθετική παρέμβαση του ΥΠΕΝ, ενόψει τότε της πώλησης της ΔΕΠΑ Υποδομών. Ωστόσο, το ύψος του WACC για το 2023 εκλήφθηκε από τους Ιταλούς ως ένδειξη για ακόμη υψηλότερο WACC τα επόμενα χρόνια.
Επιβαρύνσεις για τους καταναλωτές
Ο καθορισμός του νέου WACC για την επόμενη τριετία προαναγγέλλει αναπροσαρμογές στα τέλη χρήσης δικτύου φυσικού αερίου, τα οποία θα οδηγήσουν σε σημαντικές επιβαρύνσεις για τους όλους τους καταναλωτές.
Δεν είναι τυχαίο ότι η Ένωση Βιομηχανικών Καταναλωτών Ενέργειας (ΕΒΙΚΕΝ) με επιστολή της προς τη ΡΑΑΕΥ, την οποία παρουσίασε το «worldenergynews.gr», ανέφερε ότι η απόδοση κεφαλαίων της ΔΕΠΑ Υποδομών που ελέγχεται πλέον από την Italgas πρέπει να είναι μικρότερη από τα ήδη υψηλά WACC των Διαχειριστών στα δίκτυα μεταφοράς και διανομής ηλεκτρικής ενέργειας (σ.σ. 7,51% του ΑΔΜΗΕ και 7,66% του ΔΕΔΔΗΕ). Όπως υπογραμμίζεται για τη ΔΕΠΑ Υποδομών δεν συντρέχουν οι ειδικές συνθήκες που αναγνώρισε η ΡΑΑΕΥ για τους Διαχειριστές του ηλεκτρικού δικτύου και ως εκ τούτου δεν θα πρέπει να γίνει αποδεκτή η αύξηση των τελών χρήσης του δικτύου φυσικού αερίου που συνεπάγεται η αύξηση του WACC.
Τα σχέδια της ΔΕΠΑ Υποδομών για επέκταση των δικτύων διανομής αερίου περιλαμβάνουν επενδύσεις άνω των 750 εκατ. ευρώ έως το 2027 ανά τη χώρα. Οι νέες επενδύσεις θα επιφέρουν σημαντική επιβάρυνση στους καταναλωτές, λόγω του ρυθμιζόμενου κόστους που ανακτάται μέσω των τελών χρήσης. Της έγκρισης του νέου WACC θα ακολουθήσει η αναπροσαρμογή των τελών χρήσης δικτύου.
Σήμερα παρατηρείται σημαντική διαφοροποίηση στα βιομηχανικά τιμολόγια ανά περιοχή. Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΒΙΚΕΝ, η χρέωση δυναμικότητας στην περιοχή Θεσσαλονίκης είναι 1.65 ευρώ/ΚW κατά έτος ενώ στα Οινόφυτα 7.61 ευρώ/KW ανά έτος, γεγονός που καταδεικνύει ότι υπάρχουν περιθώρια για μείωση των τιμών.
Για την επόμενη ρυθμιστική περίοδο έως το 2030 η Italgas θα καθιερώσει ένα ενιαίο τιμολόγιο, έπειτα από την ενοποίηση των θυγατρικών της (ΔΕΔΑ, ΕΔΑ ΘΕΣΣ και ΕΔΑ Αττικής), το οποίο αναμένεται να οδηγήσει σε σημαντικές αυξήσεις για τους καταναλωτές της ΕΔΑ ΘΕΣΣ οι οποίοι είναι εκείνοι που σήμερα απολαμβάνουν τα χαμηλότερα τιμολόγια, αλλά και σε εκείνους της Αττικής.