Στα χαμηλά τιμολόγια που συχνά προσφέρουν ασφαλιστικές εταιρείες του εξωτερικού οι οποίες δραστηριοποιούνται στη χώρα μας μέσω υποκαταστημάτων, ή μέσω ελεύθερης παροχής υπηρεσιών (ΕΠΥ), καταφεύγουν ολοένα και περισσότερο οι Έλληνες οδηγοί, σε μια προσπάθειά τους να περιορίσουν τις δαπάνες τους σε περίοδο υψηλού πληθωρισμού και οικονομικής δυσπραγίας.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Τραπέζης της Ελλάδος, υπάρχουν 215 τέτοιες ασφαλιστικές επιχειρήσεις οι οποίες έχουν έδρα κάποια χώρα της Ευρωπαϊκής Ένωσης, εποπτεύονται από τις εκεί τοπικές αρχές, πλην όμως προσφέρουν τα προϊόντα τους και τις υπηρεσίες τους στην Ελλάδα.
Οι εταιρείες αυτές, που κατά κύριο λόγο δραστηριοποιούνται στον κλάδο αυτοκινήτου μέσα από χαμηλά τιμολόγια, είχαν ασφαλίσει στις 30 Σεπτεμβρίου του 2022 το 20% των οχημάτων που κυκλοφορούν στην Ελλάδα, ανεβάζοντας ακόμη περισσότερο τη συμμετοχή τους στην εγχώρια αγορά, καθώς το αντίστοιχο μερίδιό της στις 31/12/2021 είχε διαμορφωθεί στο 18%.
Η διεύρυνση του μεριδίου αγοράς αυτών των εταιρειών πολύ πιθανόν να ερμηνεύει και ως ένα βαθμό την αναιμική πορεία που εμφανίζει η παραγωγή του κλάδου αστικής ευθύνης οχημάτων, όπως αυτή εμφανίζεται στη μηνιαία έκθεση της Ένωσης Ασφαλιστικών Εταιρειών, καθώς πολλές εξ’ αυτών δεν συμμετέχουν στη σχετική έρευνα.
Συγκεκριμένα, στην έρευνα της ΕΑΕΕ η παραγωγή του κλάδου οχημάτων φέρεται να αυξήθηκε μόλις κατά 0,7% το 2022 και μόνο κατά 0,1% το πρώτο φετινό δίμηνο. Το παράδοξο είναι πως τόσο το Σεπτέμβριο του 2022, όσο και τον Ιανουάριο του 2023, οι πλείστες ασφαλιστικές εταιρείες προχώρησαν σε αυξήσεις τιμολογίων οι οποίες αθροιστικά ξεπέρασαν το 10%!
Ζητούμενο αποτελεί το πώς θα συμπεριφερθούν φέτος οι Έλληνες οδηγοί, καθώς οι ασφαλιστικές εταιρείες έχουν αναγκαστεί να ανεβάσουν τα τιμολόγιά τους προκειμένου να αντιμετωπίσουν τις επιπτώσεις του υψηλού πληθωρισμού, του μεγαλύτερου αριθμού τροχαίων ατυχημάτων και των αυξημένων λειτουργικών τους εξόδων (ενέργεια, ενοίκια κ.λπ.).
Πάντως, παράγοντες της αγοράς τονίζουν ότι τα ασφαλιστικά συμβόλαια με τα χαμηλότερα τιμολόγια, πολλές δείχνουν να είναι φτηνότερα, χωρίς ωστόσο να είναι. Έχει μεγάλη σημασία το τί ακριβώς καλύπτουν τα συγκεκριμένα συμβόλαια, το ποιου επιπέδου υπηρεσίες προσφέρονται, αλλά και η αξιοπιστία κάθε ασφαλιστικής επιχείρησης.
«Μεταξύ των επιχειρήσεων ΕΠΥ που δραστηριοποιούνται στη χώρα μας, υπάρχουν πολύ σοβαρές περιπτώσεις, αλλά και άλλες με πολύ αδύναμα οικονομικά στοιχεία, με αποτέλεσμα κατά καιρούς να απασχολούν την επικαιρότητα επειδή έχασαν, ή κινδύνευσαν να χάσουν την άδεια λειτουργίας τους» επισημαίνεται χαρακτηριστικά.
Έτσι, ενώ η Τράπεζα της Ελλάδος βεβαιώνει πως το σύνολο των εγγεγραμμένων ασφαλιστικών εταιρειών που ελέγχονται από αυτήν υπερκαλύπτει τους απαιτούμενους εποπτικούς δείκτες, τα τελευταία χρόνια έχουμε βιώσει τα «λουκέτα» επιχειρήσεων που είχαν η κάθε μία από αυτές δεκάδες χιλιάδες ή και εκατοντάδες χιλιάδες ασφαλισμένα οχήματα στην Ελλάδα, όπως για παράδειγμα η ρουμανική Citi Insurance, η κυπριακή Olympic, η Enterprise με έδρα το Γιβραλτάρ, κ.λπ.