Στο 1,7% υποχώρησε η ανάπτυξη των super markets στο τετράμηνο, από 2,8% που εμφάνιζαν στο τρίμηνο, με τον συνολικό τζίρο να διαμορφώνεται σε €3,756 δισ., δηλαδή €63 εκατ. περισσότερα σε σχέση με το αντίστοιχο περυσινό διάστημα, όπως προκύπτει από τα τελευταία στοιχεία της Circana.
Η επίδοση αυτή οφείλεται στην ανοδική πορεία του κλάδου τροφίμων (2%) και δευτερεύοντος των ειδών για το σπίτι (0,7%), αντισταθμίζοντας την πτώση 0,3% που εμφάνισαν τα προϊόντα προσωπικής φροντίδας και υγιεινής.
Η τιμή ανά μονάδα προϊόντος υποχώρησε για πρώτη φορά μετά από αρκετά χρόνια, κατά 0,1%, μετά τις μέσες αυξήσεις κατά 6,6% το 2023 και 6,9% το 2022. Με αυξήσεις τιμών είχε κλείσει και το 2021 (+1,9%), αλλά και το 2020 (+1,4%).
Αρνητικός πληθωρισμός
Επισημαίνεται, δε, ότι μετά από την κορύφωση των ανατιμήσεων, στο 11,5% τον Φεβρουάριο του 2023, για πρώτη φορά καταγράφηκε αρνητικός πληθωρισμός -1,8% στα super markets.
Ανά giga κατηγορία υπήρξαν μέσες μειώσεις 2% στα προϊόντα προσωπικής φροντίδας και υγιεινής και 0,4% στα προϊόντα για το σπίτι, ενώ στα τρόφιμα οι ανατιμήσεις ήταν οριακές, της τάξης του 0,4%.
Οι μεγαλύτερες μειώσεις τιμών καταγράφηκαν στα προϊόντα προσωπικής υγιεινής (-5,1%), τα γαλακτοκομικά (-4,1%), άλλα προϊόντα σπιτιού (-2,5%) και τα αλκοολούχα ποτά (-2,1%). Στον αντίποδα, οι μεγαλύτερες αυξήσεις σημειώθηκαν σε είδη μαγειρικής (2,9%), μη αλκοολούχα ποτά (2,9%) και snacks (2,6%).
Προσφορές
Οι προσφορές (promo) ενισχύθηκαν στους ταχυκίνητους κωδικούς (FMCG) κατά 1,5 pp, με τις μεγαλύτερες να καταγράφονται στα είδη νοικοκυριού (5 pp).
PL
Το μερίδιο του PL διατηρήθηκε στο 27,1% του συνολικού τζίρου, με την ανάπτυξή του να φθάνει το 4,5% έναντι 0,9% των branded.
Τα υψηλότερα μερίδια pl συναντάμε στα τρόφιμα και τα είδη σπιτιού.
Σε επίπεδο σταθερού barcode, από τις giga κατηγορίες, μόνο τα προϊόντα υγείας και ομορφιάς εμφάνισαν μικρή πτώση σε αξία (-0,3%). Σε όρους αξίας τα τρόφιμα αναπτύχθηκαν με 2,3% και τα είδη σπιτιού κατά 0,7%, ενώ σε όρους όγκου, τα τρόφιμα εμφάνισαν αύξηση 1,9%, τα προϊόντα υγείας και ομορφιάς 1,8% και τα είδη σπιτιού 1,1%.
Οι πρωταγωνιστές σε αξία και όγκο
Τη μεγαλύτερη ανάπτυξη σε αξία εμφάνισαν τα μη αλκοολούχα ποτά, ενώ ακολούθησαν τα προϊόντα προσωπικής φροντίδας και ομορφιάς και τα snacks.
Σε επίπεδο όγκου, τη μεγαλύτερη βελτίωση εμφάνισαν τα γαλακτοκομικά και τα μη αλκοολούχα ποτά.
Προτιμώνται τα μικρά καταστήματα
Τέλος, αναλύοντας την εικόνα ανά μέγεθος καταστήματος, το α’ τετράμηνο του 2024 ξεκίνησε με τα μικρά καταστήματα (έως 400 τ.μ.) να καταγράφουν την υψηλότερη ανάπτυξη (5,8%).