Τα πρόσφατα μέτρα του υπουργείου Ανάπτυξης για την καταπολέμηση της ακρίβειας μπορεί να θεωρούνται ανακουφιστικά για την τσέπη του Έλληνα, έκαναν ωστόσο, πιο πολύπλοκες τις εμπορικές συμφωνίες μεταξύ προμηθευτών και σούπερ μάρκετ.
Γιατί γι αυτούς το κύριο μέλημα δεν είναι το πόσο θα κερδίσει ο καταναλωτής, αλλά και σε ποιο βαθμό θα επηρεαστεί ο τζίρος και η κερδοφορία των επιχειρήσεων τους.
Το παζάρι πλέον μετατοπίζεται στο τι θα παρέχουν οι προμηθευτές προς τα σούπερ μάρκετ για να βάζουν τα προϊόντα τους σε θέση προβολής, καθώς οι παροχές αυτές καθορίζουν σε πολλές περιπτώσεις και την κερδοφορία των αλυσίδων σούπερ μάρκετ.
Για να μη χάσουν όμως και οι προμηθευτές τα κέρδη τους εξετάζουν το ενδεχόμενο μείωσης των παροχών αυτών κατά 30%, κυρίως για κατηγορίες που παρουσιάστηκαν σημαντικές αποκλίσεις τιμών σε σχέση με τις αντίστοιχες τιμές χωρών του εξωτερικού, δηλαδή στα απορρυπαντικά, τα καθαριστικά σπιτιού, τις οδοντόκρεμες, τα αφρόλουτρα και τα σαμπουάν και τις βρεφικές πάνες.
Κάποιοι αναφέρουν μάλιστα ότι το μέτρο μπορεί να οδηγήσει τελικά σε αύξηση των τιμών στο ράφι δεδομένου ότι οι μειώσεις θα περιοριστούν στο 30% των σημερινών προσφορών, κάτι που πρακτικά σημαίνει μείωση τιμής τιμοκαταλόγου έως 15% για προϊόν που πωλείται σήμερα σε προσφορά τύπου «1+1», δηλαδή με έκπτωση 50%. Ωστόσο μερίδα της αγοράς υποστηρίζει ότι καμιά εταιρεία δεν θα θυσιάσει τα μερίδιά της στην αγορά και τελικά θα προχωρήσει σε μειώσεις.
Στην ουσία οι προμηθευτές είτε θα κάνουν μικρότερες προσφορές, με συνέπειες στις πωλήσεις τους, μιας και οι καταναλωτές «κυνηγάνε» τις προσφορές είτε να συνεχίσουν το καθεστώς 1+1 προϊόν δώρο με χαμηλότερη τιμή.
Επιφυλακτικότητα εκφράζει ο κος Στέφανος Κομνηνός, ιδρυτικός εταίρος της εταιρείας συμβούλων Netrino και επικεφαλής της Γενικής Γραμματείας Εμπορίου του ΥΠΑΝ μεταξύ 2009 και 2015, ο οποίος τονίζει πως «δεν είναι καθόλου σίγουρο ότι τα μέτρα θα φέρουν αποτέλεσμα στην τσέπη του καταναλωτή, στο τέλος της ημέρας οι τιμές διαμορφώνονται με βάση τον πραγματικό ανταγωνισμό που υπάρχει στην αγορά».
Με βάση πληροφορίες από την αγορά οι παροχές/εκπτώσεις των προμηθευτών προς τα σούπερ μάρκετ κινούνται σήμερα μεταξύ 25% και 60%. Μικρότερες είναι οι παροχές των πολυεθνικών παικτών, ενώ οι ελληνικές εταιρείες, ειδικά οι μικρότερες, ανεβάζουν το ποσοστό των εκπτώσεων προκειμένου να αποκτήσουν την πολυπόθητη θέση στο ράφι.