19.8 C
Athens
Friday, November 22, 2024
More

    Σε περιβάλλον ισχυρού ανταγωνισμού και διαδοχικών επενδύσεων εξελίσσεται αυτό των smart lockers

    Σε περιβάλλον ισχυρού ανταγωνισμού και διαδοχικών επενδύσεων εξελίσσεται αυτό των smart lockers, όπου στην Ελλάδα έχουν αρχίσει να συναντούν όλο και περισσότερο έδαφος τον τελευταίο καιρό. Στον τομέα αυτόν πρωταγωνιστεί έως αυτή τη στιγμή η Box Now, συμφερόντων της Emma Capital, της τσέχικης επενδυτικής εταιρείας γνωστής και από τον ΟΠΑΠ, η οποία έχει περιουσιακά στοιχεία υπό διαχείριση, τα οποία υπερβαίνουν το 1,5 δισεκατομμύριο ευρώ.

    Και αμέσως μετά ακολουθεί η Skroutz, όπου επίσης συναντά κανείς τη συμμετοχή ενός μεγάλου επενδυτικού φορέα, όπως είναι η CVC Capital Partners, το αμερικανικό fund που έχει πραγματοποιήσει σειρά εξαγορών στην Ελλάδα τα τελευταία χρόνια σε διαφορετικούς και ετερόκλιτους τομείς όπως είναι αυτός της υγείας, με την δημιουργία του Hellenic Healthcare Group που διαχειρίζεται τα εξαγορασθέντα θεραπευτήρια Υγεία, Μητέρα, Ιασώ, Ιασώ General και Metropolitan αλλά και τον όμιλο Vivartia που διατηρεί μερικές από τις πιο γνωστές εταιρείες τροφίμων όπως η Δέλτα, ο Μπάρμπα Στάθης, τα Flocafe, τα Goody’s Burger House, τα Everest και τα La Pasteria.

    Tρίτος παίκτης, που τώρα κάνει τα βήματά του στον τομέα αυτόν και αναπτύσσει δραστηριότητα εκεί, δεν είναι άλλος από την ACS του ομίλου Quest, η οποία θα πρέπει να σημειώσουμε ότι στον τομέα των ταχυμεταφορών αποτελεί κυρίαρχη δύναμη σε σχέση με τον βασικό της ανταγωνισμό που δραστηριοποιείται αμιγώς σε αυτόν τον κλάδο. Ωστόσο σε ό,τι αφορά την ανάπτυξη και τοποθέτηση lockers σε αρκετά σημεία της Ελλάδα, βρίσκεται προς το παρόν αρκετά πιο πίσω με τους προαναφερόμενους δύο, την Box Now και τη Skroutz. 

    Για να δούμε όμως και τους αριθμούς η Box Now αυτή τη στιγμή διατηρεί 45.000 θέσεις, με 35 θέσεις ανά μονάδα lockers και σκοπεύει έως το τέλος του 2023 να φτάσει τις 70.000 θέσεις, κάτι που πρακτικά σημαίνει ότι θα έχει την δυνατότητα σε πανελλαδική βάση να εξυπηρετεί 70.000 παραγγελίες. Η Box Now μόλις φτάσει το τέλος της χρονιάς θα έχει περίπου 92% σε επίπεδο γεωγραφικής κάλυψης, ενώ το 2024 αναμένεται ότι θα επεκταθεί και στη νησιωτική Ελλάδα, σε Ιόνιο και Κυκλάδες. Η Skroutz αυτή τη στιγμή διατηρεί περίπου 14.000 θέσεις κάτι που σημαίνει περίπου 850 lockers (μονάδες).

    Σε ό,τι αφορά την ACS καλείται να ξεπεράσει μία μεγάλη πρόκληση, που είναι να ξεφύγει από τον παραδοσιακό χαρακτήρα ενός ταχυμεταφορέα, ο οποίος υπαγορεύει την παράδοση των δεμάτων στις διευθύνσεις των παραληπτών. Συνολικά διαθέτει περίπου 3.500 θυρίδες σε διάφορα σημεία. Κύριο στοιχείο για τα lockers είναι η ανάπτυξη της τεχνολογίας με την οποία σχετίζεται άμεσα η συγκεκριμένη υπηρεσία και που ουσιαστικά σηματοδοτεί τη νέα εποχή των μεταφορών στην Ελλάδα. 

    Ραγδαία αύξηση στην εγκατάσταση θυρίδων

    Σύμφωνα πάντα με όσα προκύπτουν από τα στοιχεία της ΕΕΤΤ, παρατηρείται μία μεγάλη αύξηση στην εγκατάσταση αυτοματοποιημένων ταχυδρομικών θυρίδων το τελευταίο χρονικό διάστημα, που οδηγεί και στην αναγκαιότητα αυξημένης παρακολούθησης της δραστηριότητας, ώστε να εντοπιστούν έγκαιρα αναδυόμενες προκλήσεις.

    Παράλληλα, είναι χρήσιμο να επισημανθεί ότι κάθε μία από τις τέσσερις εταιρείες, που έχουν εγκαταστήσει αυτοματοποιημένες ταχυδρομικές θυρίδες, δεν χρησιμοποιούν απαραίτητα τον ίδιο τύπο θυρίδων και παράλληλα δεν δίνουν πρόσβαση σε τρίτα μέρη, με εξαίρεση μία εταιρεία που δηλώνει ότι μπορεί να δώσει αυτή την πρόσβαση, αν της ζητηθεί από κάποιον άλλο πάροχο.

    Να σημειωθεί ότι πρόσφατα ολοκληρώθηκε η δημόσια διαβούλευση για το νομοθετικό καθεστώς που διέπει τις αυτοματοποιημένες ταχυδρομικές θυρίδες, γνωστές διεθνώς ως parcel lockers, η οποία διεξήχθη από την Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων. Σε αυτήν συμμετείχαν οι άμεσα ενδιαφέρόμενοι όπως η ACS, η Adaptit, η Skroutz, η Box Now, η Speedex, τα ΕΛΤΑ, η Κεντρική Ένωση Δήμων Ελλάδος καθώς και η Αρχή Διασφάλισης του Απορρήτου των Επικοινωνιών και η Ταχυμεταφορές ΕΛΤΑ. 

    Σύμφωνα πάντα με όσα προκύπτουν από τα στοιχεία της ΕΕΤΤ, παρατηρείται μία μεγάλη αύξηση στην εγκατάσταση αυτοματοποιημένων ταχυδρομικών θυρίδων το τελευταίο χρονικό διάστημα, που οδηγεί και στην αναγκαιότητα αυξημένης παρακολούθησης της δραστηριότητας, ώστε να εντοπιστούν έγκαιρα αναδυόμενες προκλήσεις.

    Εξοικονόμηση κόστους για τις επιχειρήσεις και ευελιξία για τον καταναλωτή

    Οι αυτοματοποιημένες θυρίδες είναι γεγονός ότι αποτελούν μία σύγχρονη λύση παράδοσης ταχυδρομικών αποστολών, η οποία αποτελεί σχεδόν αναπόφευκτη έως και απαραίτητη λύση στο εξωτερικό και σταδιακά αναμένεται να συμβεί κάτι ανάλογο και στην Ελλάδα. Κύριο πλεονέκτημά τους είναι ότι δίνουν την δυνατότητα σε καταναλωτές να παραλαμβάνουν τις παραγγελίες τους χωρίς χρονικό περιορισμό ή ανθρώπινη μεσολάβηση. 

    Παρά το γεγονός ότι το κόστος δημιουργίας και εγκατάστασης μόνο αμελητέο δεν μπορεί να θεωρηθεί για τις εταιρείες που δραστηριοποιούνται σε αυτόν τον τομέα, το γεγονός είναι ότι δημιουργούνται άμεσα οφέλη. Κυριότερο από αυτά είναι η μείωση του κόστους που προκύπτει από τα λιγότερα δρομολόγια που απαιτούνται για την παράδοση των προϊόντων – δεμάτων στους παραλήπτες τους.

    Τελευταία Άρθρα

    Σχετικά Άρθρα