Σύσταση ομίλου εταιρειών με τρεις επιμέρους δραστηριότητες ετοιμάζει η εταιρεία “Το Μάννα” Τσατσαρωνάκη, καθώς εκτός από την γνωστή αρτοβιομηχανία που παράγει τα ομώνυμα παξιμάδια η επιχείρηση διατηρεί και άλλες δύο δραστηριότητες σε τουρισμό και πρωτογενή παραγωγή, όπου προχώρησε στη διάσπασή τους δημιουργώντας δύο επιμέρους εταιρείες.
Στον πρωτογενή τομέα έχει δημιουργήσει θερμοκήπια σε έκταση 40 στρεμμάτων στα Φαλάσαρνα της Κρήτης για την παραγωγή προϊόντων όπως ντομάτες και ντοματίνια. Ταυτόχρονα, η επιχείρηση διατηρεί ελαιώνες, στους οποίους παράγεται ελαιόλαδο.
Τα τελευταία χρόνια έχει εισέλθει και στον τουρισμό, δημιουργώντας το ξενοδοχείο Molos Bay στην Κίσσαμο Χανίων, όπου εκτός της φιλοξενίας οι επισκέπτες έχουν την δυνατότητα να δοκιμάσουν συνταγές και προϊόντα της μεσογειακής διατροφής.
Στα Φαλάσαρνα του δήμου Κισσάμου, η επιχειρηματική οικογένεια της Κρήτης δημιουργεί ένα σύνθετο αγροτουριστικό συγκρότημα, όπου και σε αυτή την περίπτωση συνδέει το φυσικό περιβάλλον με την διατροφή. Όπως ανέφερε σχετικά η Ελένη Τσατσαρωνάκη, πρόεδρος και διευθύνουσα σύμβουλος της εταιρείας “Το Μάννα” Ν. Τσατσαρωνάκης ΑΒΕΕ, η σχεδιαζόμενη επένδυση στα Φαλάσαρνα επιδιώκει να συμβάλλει ούτως ώστε η περιοχή να καταστεί τουριστικός προορισμός, αναδεικνύοντας το φυσικό περιβάλλον, την ιστορία και τον παραδοσιακό τρόπο ζωής. Σημειώνεται ότι η οικογένεια Τσατσαρωνάκη έχει αποκτήσει έκταση 610 στρεμμάτων από την Ελαφόνησο Α.Ε. θυγατρική της ΑΕΓΕΚ έναντι τιμήματος 1,75 εκατομμυρίων ευρώ.
Αναφερόμενη στην απόφαση διάσπασης των δραστηριοτήτων της μεταποίησης, των τουριστικών υπηρεσιών και της πρωτογενούς παραγωγής, η κυρία Τσατσαρωνάκη έκανε λόγο για μία επιλογή που υλοποιεί τη στρατηγική της οικογένειας για την εξειδίκευση του προϊοντικού αντικειμένου, τη βελτίωση του διοικητικού συντονισμού και την ενίσχυση της εταιρικής επωνυμίας.
Σε ό,τι αφορά τον κλάδο της μεταποίησης η εταιρεία απέκτησε το παλιό εργοστάσιο της Κατσέλης στις Αχαρνές Αττικής με επιφάνεια 23.000 τετραγωνικά μέτρα, το οποίο πρόκειται να αξιοποιήσει για την παραγωγή των προϊόντων της. “Ζήσαμε το μεγάλο εθνικό πρόβλημα της καθυστέρησης απονομής δικαιοσύνης”, είπε η κυρία Τσατσαρωνάκη αναφερόμενη στη συγκεκριμένη παραγωγική μονάδα. Στο εν λόγω ακίνητο όπως η ίδια ανέφερε, χρειάστηκε να γίνει μία σειρά από τακτοποιήσεις λόγω παλαιότερων αυθαιρεσιών, γεγονός που καθυστέρησε την εξέλιξη της επένδυσης.
Η κυρία Τσατσαρωνάκη πρόσθεσε ότι “τώρα είμαστε έτοιμοι να προχωρήσουμε, καθώς σχεδιάζουμε ένα πλούσιο χαρτοφυλάκιο νέων προϊόντων με βάση το αλεύρι σε διαφορετικές κατηγορίες”. Θυμίζουμε ότι η Κατσέλης (Nutriart) πτώχευσε το 2013. Το εμπορικό της σήμα περιήλθε στην αρτοβιομηχανία Καραμολέγκος και το εργοστάσιό της στη Ν. Τσατσαρωνάκης ΑΒΕΕ μέσω πλειστηριασμού και με τίμημα 6,2 εκατομμύρια ευρώ. Το πρώην εργοστάσιο της Κατσέλης βρίσκεται εντός του Βιομηχανικού Πάρκου Κηφισιάς. Στο συγκεκριμένο χώρο πρόκειται να μεταφερθεί και το υποκατάστημα που διατηρεί τα τελευταία 15 χρόνια η εταιρεία στην Αττική. Η Τσατσαρωνάκης διατηρεί ήδη δύο εργοστάσια παραγωγής στην Κρήτη, το ένα στον Πλάτανο Κισσάμου Χανίων και το δεύτερο στο Βαρύπετρο του δήμου Χανίων.
Το 2023 η εταιρεία “Το Μάννα” N. Τσατσαρωνάκης έκλεισε με κύκλο εργασιών 22 εκατομμυρίων ευρώ, αυξάνοντας τις πωλήσεις της κατά 3% σε σχέση με το 2022. Το 90% των πωλήσεών της προήλθε από τα δικά της επώνυμα προϊόντα και το υπόλοιπο 10% από τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας που παράγει για τις αλυσίδες σούπερ μάρκετ Σκλαβενίτη, ΑΒ Βασιλόπουλος και Metro-Μy market. Σημαντική είναι η συμβολή στο τζίρο από την κατηγορία “Δαγκωτό” με περίπου 10%, η οποία περιλαμβάνει τις μπουκιές παξιμαδιού με ελαιόλαδο. Eκτός της εσωτερικής αγοράς η επιχείρηση της Κρήτης δραστηριοποιείται και στο εξωτερικό, όπου ποσοστό έως και 7% του τζίρου της προέρχεται από τις εξαγωγές. Μεταξύ των 40 αγορών που διοχετεύονται τα προϊόντα της είναι η Αυστραλία, οι Ηνωμένες Πολιτείες αλλά και πολλές ευρωπαϊκές χώρες. Για το 2024 η εκτίμηση είναι ότι η εταιρεία θα καταφέρει να ενισχύσει τον κύκλο εργασιών της κατά περίπου 3,7%, πρόβλεψη που αναμένεται να οριστικοποιηθεί στο πεντάμηνο του έτους. Σε ό,τι αφορά τον ετήσιο όγκο παραγωγής ανέρχεται σε περίπου 3.500 τόνους προϊόντων, ποσότητα αυξημένη κατά 4,5% το 2023 έναντι του 2022. Για φέτος ο όγκος αναμένεται ότι θα αυξηθεί περαιτέρω κατά 5%.
Αναφορικά με τη θέση της εταιρείας στην αγορά, η Ν. Τσατσαρωνάκης ΑΒΕΕ διατηρεί το υψηλότερο μερίδιο αξίας στα επώνυμα προϊόντα στην κατηγορία παξιμαδιού με ποσοστό 38%. Ταυτόχρονα, διατηρεί την πρώτη θέση στις υποκατηγορίες παξιμαδιών χωρίς αλάτι (46%), ελαιολάδου (46%), σίκαλης (32%), κριθαρένιων (28%). Πρώτη θέση από πλευράς μεριδίου πωλήσεων διατηρεί και στις κριθαροκουλούρες (24%) και τη δεύτερη θέση στην υποκατηγορία παξιμαδιών με αλεύρι από χαρούπι (20%). Ο διευθυντής πωλήσεών της εταιρείας, Θανάσης Τσακαρδάνος, σημείωσε μεταξύ άλλων ότι η εταιρεία παράγει στις εγκαταστάσεις της μέσα από 4 γραμμές παραγωγής, περισσότερους από 80 κωδικούς που υπάγονται σε 5 διαφορετικές κατηγορίες προϊόντων, τα οποία διοχετεύει στην αγορά μέσω των δύο κέντρων διανομής της σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
Η επιχείρηση ξεκίνησε την πορεία της από έναν παραδοσιακό φούρνο στον Πλάτανο Κισσάμου Χανίων το 1948, με ιδρυτή τον Νίκο Τσατσαρωνάκη. Σήμερα την διοικούν οι τρεις κόρες του, Ελένη, Χαρά και Κατερίνα Τσατσαρωνάκη.