Μικρή πτώση καταγράφηκε στο σύνολο των εξαγωγών των ελληνικών αλκοολούχων ποτών στο πρώτο τρίμηνο του 2023, σύμφωνα με τη σχετική έκθεση που εξέδωσε ο Σύνδεσμος Ελλήνων Παραγωγών Αποσταγμάτων και Αλκοολούχων Ποτών (ΣΕΑΟΠ). Σύμφωνα με τα στοιχεία της Eurostat που επεξεργάστηκε ο ΣΕΑΟΠ, οι εξαγωγές των ελληνικών αλκοολούχων ποτών σημείωσαν πτώση, κατά 3,05% σε αξία και κατά 16,31% σε ποσότητα, σε σύγκριση με το πρώτο τρίμηνο του 2022. Σε σύγκριση με το 2021, εμφανίζεται αύξηση κατά 2,35% σε αξία και μείωση κατά 2,77% σε ποσότητα.
Οι εξαγωγές εντός Ευρωπαϊκής Ένωσης και το Ιράκ
Όπως γίνεται κατανοητό από τη διαφορά μείωσης μεταξύ αξίας και όγκου, στο πρώτο τρίμηνο του 2023 καταγράφηκε ανοδική τάση σε επίπεδο μέσης τιμής σε ευρώ ανά κιλό: Η μέση τιμή αυξήθηκε κατά 18,6%, σε σύγκριση με το 2019 και κατά 29,9% εκτός της Ευρωπαϊκής Ένωσης των 27. Η πτώση αυτή οφείλεται στη μείωση εξαγωγών προς τρίτες χώρες και κυρίως, προς το Ιράκ, έπειτα από τον νόμο που ψηφίστηκε το 2016 που απαγορεύει την εισαγωγή και πώληση αλκοολούχων ποτών στη χώρα. Ο συγκεκριμένος νόμος τέθηκε σε ισχύ το Φεβρουάριο του 2023 και έπληξε ιδιαίτερα τις ελληνικές εξαγωγές αλκοολούχων ποτών στο Ιράκ, με μείωση κατά 64% σε ποσότητα και κατά 51% σε αξία, σε σύγκριση με το πρώτο τρίμηνο του 2022. Μέχρι το φετινό Ιανουάριο, το Ιράκ αποτελούσε την τρίτη σημαντικότερη χώρα προορισμού των ελληνικών αλκοολούχων ποτών. Οι απώλειες υπολογίζονται σε 13,7 εκατομμύρια φιάλες και σε 2,4 εκατ. ευρώ που δεν εισέπραξαν ποτέ οι ελληνικές επιχειρήσεις που εξήγαγαν στη χώρα, μόνο μέσα σε ένα τρίμηνο.
Η Ευρώπη κατέχει σταθερά το μεγαλύτερο μερίδιο των ελληνικών εξαγωγών αλκοολούχων ποτών σε ποσότητα και σε αξία. Οι εξαγωγές εντός Ευρωπαϊκής Ένωσης εμφανίζουν αύξηση κατά 14,14% σε αξία και κατά 0,8% σε όγκο, σε σύγκριση με το 2022. Στο πρώτο τρίμηνο του 2023, η Ευρώπη των 27 απορρόφησε το 79% της συνολικής αξίας εξαγωγών: 16,1 εκατ. ευρώ.
Η Γερμανία εξακολουθεί να αποτελεί τον κορυφαίο προορισμό των ελληνικών αλκοολούχων ποτών, καταλαμβάνοντας το 46,7% της ποσότητας και το 40,3% της αξίας εξαγωγών. Στη δεύτερη θέση βρίσκεται η Βουλγαρία, οι αποστολές προς την οποία αυξήθηκαν κατά 70% σε αξία και 74% σε ποσότητα στο φετινό πρώτο τρίμηνο.
Ο ηγετικός ρόλος του ούζου
Το ούζο σημείωσε μείωση στο σύνολο των εξαγωγών του, κατά 23% σε όγκο και κατά 8,37% σε αξία, αλλά συνεχίζει να αποτελεί το κυριότερο εξαγόμενο προϊόν της ελληνικής ποτοποιίας, με ρόλο ηγετικό, καταλαμβάνοντας το 62% της αξίας και το 69% της ποσότητας του συνόλου των εξαγωγών των ελληνικών αποσταγμάτων στους τρεις πρώτους μήνες του 2023. Το ούζο επηρεάστηκε πολύ από την εφαρμογή του νόμου απαγόρευσης του Ιράκ. Η Γερμανία κατείχε το 46% των ελληνικών εξαγωγών ούζου σε αξία και το 52,5% σε όγκο. Στο 18% σε αξία βρέθηκε η Βουλγαρία.
Οι εξαγωγές τσίπουρου και τσικουδιάς αντιπροσωπεύουν πολύ μικρό μερίδιο των συνολικών εξαγωγών: 2% σε αξία και 1% σε όγκο και πιέστηκαν ακόμη περισσότερο, εμφανίζοντας μείωση κατά 21,4% σε αξία και κατά 29,8% σε όγκο, σε σχέση με τους τρεις πρώτους μήνες του 2022, πιθανόν οφειλόμενη στην αύξηση της εγχώριας κατανάλωσης, που άλλαξε τις προτεραιότητες των ελληνικών επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται στο απόσταγμα. Σε επίπεδο ποσοτήτων, σε ούζο, τσίπουρο και τσικουδιά καταγράφεται και μεγαλύτερη μείωση αξίας και όγκου στις εξαγωγές αποσταγμάτων, τόσο εντός όσο και εκτός της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Πάντως, η μέση τιμή ανά κιλό κινείται ανοδικά, κατά 18,6% σε μεγέθη 2023, συγκριτικά με το 2019 και πιο αναλυτικά, κατά 16,1% εντός Ευρωπαϊκής Ένωσης και κατά 29,9% εκτός αυτής.