Αλλάζουν ξανά οι ισορροπίες στην εγχώρια βιομηχανία και στην οργανωμένη λιανική του κλάδου των τροφίμων και ποτών. Ένας από τους βασικούς λόγους είναι τα προβλήματα ρευστότητας που πολλαπλασιάστηκαν στην δεδομένη συγκυρία, ειδικά για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις.
Τα 30 deals – μικρότερα ή μεγαλύτερα, αναπτυξιακά ή εξυγιαντικά – που έγιναν το 2022 δίνουν «πάσα» στη νέα χρονιά, η οποία εκτιμάται ότι θα είναι εξίσου συναρπαστική σε επίπεδο επιχειρηματικών συμφωνιών, με τον συγκεντρωτισμό στην αγορά των ταχυκίνητων προϊόντων, τόσο σε επίπεδο παραγωγής όσο και εμπορίου, να συνεχίζεται και πιθανόν σε ορισμένους υποκλάδους να εντείνεται.
«Σε πρώτη φάση θα «τακτοποιηθούν» οι «εκκρεμότητες» που αφήνει πίσω του το 2022», αναφέρουν αναλυτές της αγοράς, σημειώνοντας πώς βρίσκονται σε εξέλιξη αρκετές διαπραγματεύσεις, οι οποίες υπολογίζεται ότι θα ολοκληρωθούν εντός του πρώτου τριμήνου του νέου έτους.
Στα κυοφορούμενα deals του επόμενου διαστήματος πρωταγωνιστεί ο κλάδος των σούπερ μάρκετ, με τον αριθμό των επιχειρηματικών συμφωνιών να αυξάνονται σε 13 από 10 που ήταν στο κλείσιμο του 2022 (σ.σ. εννέα συμφωνίες εξαγοράς στον κλάδο των σούπερ μάρκετ και μία στη μικρή λιανική μέσω της εξαγοράς των εταιρειών ΑΛΦΑ ΔΙΑΝΟΜΕΣ ΑE, ΙΝΚΑΤ ΑE, DELIVERY.GR IKE και E-TABLE IKE του ομίλου Μούχαλη από τη Delivery Hero, στον όμιλο της οποίας εντάσσεται το efood).
Όταν και εφόσον πέσουν οι υπογραφές υπολογίζεται ότι περισσότερες από 240 εμπορικές μονάδες θα έχουν αλλάξει ιδιοκτησία (σ.σ. 225 ήταν τα καταστήματα που εξαγοράστηκαν το 2022 συνυπολογίζοντας και το δίκτυο minimarket και περιπτέρων Kiosky’s), ενώ θα έχει μετακινηθεί προς τους «μεγάλους» του κλάδου συνολικός τζίρος 400 – 430 εκατ. ευρώ.
Οι αλυσίδες Μασούτης, Σκλαβενίτης και Κρητικός, που είχαν τον πρώτο ρόλο στο ράλι των εξαγορών του 2022, εκτιμάται ότι θα συνεχίσουν να απασχολούν την επικαιρότητα, ενώ γρίφος παραμένει η δράση της ΑΒ Βασιλόπουλος υπό τη νέα διοίκηση. Αν και προσπάθησε τελικά δεν κατάφερε να προχωρήσει σε κάποια εξαγορά το 2022, με τις εσωτερικές διοικητικές ανακατατάξεις να την ταλαιπωρούν το μεγαλύτερο διάστημα του έτους.
Ο στόχος των αγοραστών, που αναζητούν ευκαιρίες στο «μεσαίο ράφι», εξακολουθεί να εστιάζεται στη μεγέθυνση του γεωγραφικού τους αποτυπώματος και συγκεκριμένα σε περιοχές που ευνοούνται από τις αυξημένες τουριστικές ροές.
Το ενδιαφέρον του ελληνικού και ξένου κεφαλαίου για αναγνωρίσιμα ελληνικά σήματα από τη βιομηχανία των ειδών διατροφής δεν κάμφθηκε από την πληθωριστική κρίση και τη διάβρωση της κατανάλωσης και ήδη αρκετές μικρότερες και μεγαλύτερες εταιρείες, οι οποίες διαθέτουν αναπτυξιακές προοπτικές, βρίσκονται στο στόχαστρο.
Η Bespoke SGA Holdings, το επενδυτικό όχημα του επιχειρηματία Σπύρου Θεοδωρόπουλου, που μέσω επιθετικής στρατηγικής επέκτασης, πρωταγωνίστησε στα deals του 2022 με 4 εξαγορές, μεταξύ των οποίων και αυτή της ιστορικής σοκολατοβιομηχανίας ΙΟΝ.
Την ίδια ώρα, τα σχέδια του αμερικανικού CVC Capital Partners, που ελέγχει Vivartia και Δωδώνη, πέρα από το «νοικοκύρεμα» της πρώτης, μέσα και από την κεφαλαιοποίηση υπεραξίας εγκαταστάσεων και ώριμων θυγατρικών, όπως η United Milk, περικλείουν και νέα εξαγορά εταιρείας στον ευρύτερο τομέα της υγιεινής διατροφής.
Τους προηγούμενους μήνες πραγματοποιήθηκε εξαγορά του 70% της τυροκομικής επιχείρησης Κουρέλλας από τη ΔΕΛΤΑ «μπαίνοντας» έτσι και στην κατηγορία των φυτικών τυροκομικών προϊόντων (plant based).
Με τζίρο κοντά στο μισό δισ. ευρώ και μπαράζ εξαγορών εντός του 2022 (εκτός από την United Milk στη Βουλγαρία αποκτήθηκε το εμπορικό σήμα και το εργοστάσιο της Αγνό στη Θεσσαλονίκη και το 49% Ν.Θ. Κουρούσης Ltd στην Κύπρο) ο τρικαλινός όμιλος Ελληνικά Γαλακτοκομεία των αδελφών Σαράντη για την ώρα δεν εξετάζει νέες «προσαρτήσεις», αλλά στις μπίζνες ποτέ μη λες ποτέ.
Παρότι η αναβάθμιση του ελληνικού αξιόχρεου στην επενδυτική κατηγορία πηγαίνει μάλλον για το τέλος του 2023, η ελληνική αγορά έχει μπει στο ραντάρ και ξένων επενδυτών και εταιρειών που θέλουν επεκταθούν στον ευρωπαϊκό νότο.
Μάλιστα όπως φημολογείται ήδη εξετάζεται η είσοδος στη χώρα μας μεγάλης λιανεμπορικής αλυσίδας.
Όμως ούτε και τα greek funds, όπως η DECA Investments (συμφερόντων Δημήτρη Δασκαλοπούλου), η EOS Capital, με πρόεδρο και CEO τον Απόστολο Ταμβακάκη, το fund Elikonos των Πέτρου Κατσούλα, Παντελή Παπαγεωργίου και Τάκη Σολωμού, το VNK Capital του Βασίλη Κάτσου και το επενδυτικό ταμείο SMERemediumCap με επικεφαλής τον Νίκο Καραμούζη, θα μείνουν άπραγα.
Εκτιμάται ότι θα προχωρήσουν σε νέο γύρο επενδύσεων, οι οποίες θα επικεντρωθούν μεταξύ άλλων και σε αυτόν των τροφίμων και ποτών.
Αναφορικά με τις κατηγορίες – στόχους, με ενδιαφέρον βλέπουν τα ελληνικά funds αλλά και μεμονωμένοι επενδυτές τους υποκλάδους των αρτοσκευασμάτων, του ελαιολάδου, του γιαουρτιού, του ρυζιού, των οπωροκηπευτικών, των προϊόντων ζύθου, του εμφιαλωμένου νερού και των αναψυκτικών.
Επίσης ήδη έχουν αναλυθεί τα στοιχεία μικρότερων και μεγαλύτερων εταιρειών με καλά θεμελιώδη, εξωστρέφεια, υψηλούς ρυθμούς ανάπτυξης και πωλήσεις που κινούνται σε ετήσια βάση μεταξύ 10-100 εκατ. οι οποίες δραστηριοποιούνται στα τυροκομικά και συγκεκριμένα στη φέτα.