Ποια θα είναι τα νέα food trends για το 2023. Πριν την πανδημία -και τον πλήρη αποπροσανατολισμό που επέφερε- όλοι ήμασταν συντονισμένοι στα νέα trends για τη νέα χρονιά σε κάθε πεδίο της ζωής. Πόσο μάλλον όσον αφορά στο φαγητό, που ενδιαφέρει τόσο τους καταναλωτές όσο και τη βιομηχανία της εστίασης και των τροφίμων. Τώρα, δειλά- δειλά ο κόσμος επανέρχεται στους ρυθμούς του, άρα και στην αναζήτηση των νέων τάσεων- και των νέων γεύσεων.
“Είμαστε κουρασμένοι” εξηγεί η Τζένιφερ Ζέγκλερ στους New York Times, επικεφαλής της εταιρίας ερευνών Mintel. “Απλότητα, ποικιλία, απόδραση από την καθημερινότητα και ευρηματικότητα είναι οι πυλώνες της νέας χρονιάς” σημειώνει.
Οι τάσεις στο φαγητό έρχονται και φεύγουν- αργά ή γρήγορα, όπως για παράδειγμα το πάθος με τη μοριακή γαστρονομία που βασίλευε, αλλά πλέον έχει εξασθενίσει. Οι τάσεις εξαρτώνται επίσης και από τον τόπο και τις συνήθειες της εκάστοτε χώρας. Όμως, συχνά το σήμα δίνεται από τις ΗΠΑ. Εκεί π.χ μεγάλη μόδα είναι τα σφηνάκια με vodka (κι άλλα ποτά) σε μορφή κύβων ζελέ. Ναι, σωστά ακούσατε. “Οι άνθρωποι θέλουν κάτι διασκεδαστικό, θέλουν κάτι νέο, καινοτόμο και κάτι φυσικό” προσθέτει η Κλαιρ Λάνκαστερ, η οποία προβλέπει τις τάσεις για το φαγητό και το ποτό για την WGSN.
Τι θα επικρατήσει στον χώρο για το 2023:
1. Αλμυρές και θαλασσινές γεύσεις παντού: στα trendy κοκτέιλ έχουν κάνει ήδη την εμφάνιση τους καβουροπόδαρα και όστρακα -αλήθεια. Επίσης διάφορα φύκια και κάποιοι αχινοί μπαίνουν στα νέα trends και στα μενού των εστιατορίων.
2. H λέξη της χρονιάς είναι το… “regenivore” (από το ρήμα που σημαίνει αναγεννώ- αναπλάθω). Οι νέες γενιές θέλουν να καταναλώνουν τρόφιμα από εταιρίες που συμβάλλουν στην αναγέννηση του πλανήτη έχοντας επιτύχει μηδενική εκπομπή διοξειδίου στην γεωργία, που σέβονται απολύτως τα δικαιώματα των ζώων, αλλά και τα εργασιακά δικαιώματα όλων των εργατών που συμμετέχουν στην αλυσίδα παραγωγής.
3. Σνακ της χρονιάς: οι τηγανισμένες πέτσες κοτόπουλου. Είναι το επόμενο level από τις τηγανιτές φτερούγες κοτόπουλο και τις πανέ μπουκιές. Τώρα το ορεκτικό γίνεται ακόμα πιο κριτσανιστό και τα εστιατόρια το εντάσσουν στο μενού της, συνοδεύοντάς το με κάποια σάλτσα. Εξάλλου η αυξημένη τιμή του πτηνού παρακινεί τους σεφ να το εκμεταλλευτούν στο έπακρο, άρα και την πέτσα του. Τα crunchy φαγητά έχουν πάντα απήχηση στο κοινό- και τώρα, μετά από την αποχαύνωση των αισθήσεων κατά τη διάρκεια της πανδημίας, ο κόσμος αναζητά οτιδήποτε θα τις αφυπνίσει.
4. Ο συνδυασμός της ιαπωνικής κουζίνας με άλλες κουζίνες– Εντάξει, είναι μια κουζίνα στην οποία όλος ο κόσμος υποκλίνεται. Τώρα η νέα τάση είναι να χρησιμοποιούνται ιαπωνικές τεχνικές μαγειρικής αλλά και να προστίθενται υλικά από τη μεγάλη κουζίνα της ανατολής στις τοπικές κουζίνες. Ήδη γνωρίζουμε το πάντρεμα της ιαπωνικής κουζίνας με την κουζίνα του Περού που γέννησε τη Nikkei. Τώρα ένα εστιατόριο της ΝΥ, το Kimika συνδυάζει τη γιαπωνέζικη κουζίνα με την ιταλική, συνδυασμός που ονομάζεται itameshi. Την κουζίνα της Καλιφόρνια συνδυάζει με τη γιαπωνέζικη το Ethel’s Fancy, ενώ τη μεγάλη πρόκληση έχει δεχθεί βέβαια ο Ρενέ Ρεντζεπί του Noma τολμώντας το άνοιγμα ενός pop up εστιατορίου στο Κιότο. Στην Ελλάδα έχουμε γευτεί τον συνδυασμό της ελληνικής κουζίνας με την ιαπωνική από την κουζίνα του Σωτήρη Κοντιζά, που πραγματικά umami προσέγγιση.
5. Και το φαγητό να είναι από το… Διάστημα: αυτό κι αν είναι escapism. Όπως και αν το βαφτίσουμε οι επιχειρήσεις που θα καταφέρουν να προωθήσουν με κάποιον τρόπο τα προϊόντα τους ως “διαστημικά”, θα κερδίσουν! Παγωτό σε βαθιά κατάψυξη; Είμαστε μέσα. Moonshot κρακεράκια; Ή μήπως μια νέα Coca-Cola που ονομάζεται Starlight και διατείνεται πως είναι “αρωματισμένη με διάστημα”; Οτιδήποτε μπορεί να μας βοηθήσει να αισθανθούμε ότι δεν πατάμε στον πλανήτη Γη είναι ευπρόσδεκτο.
6. Κάθε δείπνο και εμπειρία– Μετά από τρία χρόνια στερήσεων ήρθε η ώρα να αποζημιωθούμε. Άρα δεν αρκεί μόνο το καλό φαγητό, ο κόσμος αναζητά μια συνολική εμπειρία. Και τα μικρά πράγματα αρκούν. Τρόλεϊ που φέρνουν το φαγητό αντί για δίσκους, επιδόρπια που εκρήγνυνται, κοκτέιλ που ολοκληρώνονται μπροστά σου στο τραπέζι κι αλλάζουν χρώμα. Μεγάλο come-back της ζωντανής μουσικής στα εστιατόρια, όπως παλιά οι πιανίστες- θυμάστε; Και βέβαια θεματικά εστιατόρια, όπως το υποβρύχιο Under, στο Όσλο.
7. Κάνουμε οικονομία και δεν ντρεπόμαστε γι’ αυτό. Βγάλτε τα κουπόνια, τις εκπτωτικές κάρτες, συγκρίνετα τιμές- τίποτα δεν είναι πια ντροπή. Τα κασταστήματα αντιλαμβάνονται την οικονομική κρίση και προβαίνουν σε προσφορές και σε πιο οικονομικές σειρές. Καιρός δεν ήταν;
8. Τρώμε όλοι μαζί, παρέα. Αυτό που αποφεύγαμε τόσο καιρό, επανέρχεται. Αν και ακόμα ο κόσμος είναι μουδιασμένος, το πάθος με τα πλατό τυριών κι αλλαντικών (charcuterie), αλλά και γλυκών, τα μεγάλα κοκτέιλ για όλη την παρέα, και οι πύργοι επιδορπίων κάνουν δειλά δειλά την εμφάνιση τους.