Μια άλλη άποψη που αφορά το πετρέλαιο, είναι πως η πορεία που θα ακολουθήσουν οι τιμές του για το υπόλοιπο του έτους δεν θα καθοριστεί στη Μόσχα, στις σχιστολιθικές περιοχές των ΗΠΑ ή ακόμη και στην έδρα του OPEC+ στη Βιέννη. Αλλά θα καθοριστεί από τη Σαουδική Αραβία και το Ριάντ.
Ας ξεκινήσουμε από τη Ρωσία. Η τελευταία απαγόρευση εξαγωγών της χώρας, για τη βενζίνη και το ντίζελ, δεν στοχεύει στις παγκόσμιες αγορές. Η κυβέρνηση πρέπει να εξασφαλίσει επαρκή αποθέματα καυσίμων στους εγχώριους αγοραστές μετά τη μείωση της επιδότησης που πληρώνει στα διυλιστήρια για να πωλούν τα προϊόντα σε τοπικό επίπεδο. Μόλις οι παραγωγοί υποταχθούν ή τουλάχιστον επιτευχθεί ένας ικανοποιητικός συμβιβασμός, οι ροές από το εξωτερικό θα συνεχιστούν.
Τα ενεργειακά έσοδα είναι πολύ σημαντικά για τη Μόσχα ώστε να επιτρέψει μια μακρά διακοπή των εξαγωγών. Ο περιορισμός της στις μεταφορές αργού, που παρατάθηκε θεωρητικά μέχρι το τέλος του έτους, παρουσιάζει ήδη δυσκολίες.
Οι Αμερικανοί παραγωγοί σχιστολιθικού πετρελαίου επίσης δεν θα έχουν μεγάλη επιρροή. Μπορεί να αγωνίζονται για πιο φιλικές προς το πετρέλαιο κυβερνητικές πολιτικές, αλλά παραδέχονται ότι δεν έχουν καμία πρόθεση να αυξήσουν αισθητά την παραγωγή ως απάντηση στην πορεία του αργού προς τα 100 δολάρια το βαρέλι.
Όσον αφορά τον OPEC+, η συνάντηση της ομάδας τον Νοέμβριο για τον καθορισμό της πολιτικής παραγωγής είναι σχεδόν άσχετη. Τα περισσότερα μέλη αντλούν ήδη στο όριο της δυναμικότητας, αδυνατώντας να επιτύχουν τους στόχους τους.
Η πολιτική παραγωγής της Σαουδικής Αραβίας είναι αυτή που θα καθορίσει τι θα συμβεί στις τιμές του πετρελαίου για το υπόλοιπο του έτους και μετά.
Η χώρα έχει μειώσει την παραγωγή κατά 1,5 εκατ. βαρέλια ημερησίως κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού, σχεδόν πέντε φορές περισσότερο από τις συνδυασμένες μειώσεις που έκαναν τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, το Κουβέιτ και η Ρωσία, και έχει παρατείνει τις περικοπές της μέχρι το τέλος του έτους.
Οι προβλέψεις για το τέταρτο τρίμηνο έχουν μεταβληθεί από πλεόνασμα σε έλλειψη. Ο ίδιος ο OPEC+ βλέπει τώρα έλλειμμα προσφοράς 3,3 εκατομμυρίων βαρελιών την ημέρα. Αυτό συνέβαλε στην άνοδο του αργού τύπου Brent κατά περίπου 30% από τα τέλη Ιουνίου στα 95 δολάρια το βαρέλι.
Ο υπουργός Ενέργειας της Σαουδικής Αραβίας πρίγκιπας Abdulaziz bin Salman δήλωσε την περασμένη εβδομάδα ότι το βασίλειο θα είναι προληπτικό στη διαχείριση της αγοράς πετρελαίου. Είπε επίσης ότι είναι απαραίτητο να δούμε “πραγματικούς αριθμούς” που να καταδεικνύουν τη στενότητα της αγοράς πριν από τη λήψη περαιτέρω αποφάσεων για την παραγωγή.
Είναι δύσκολο να δούμε πώς μπορεί να κάνει και τα δύο. Οι πραγματικοί αριθμοί σχετικά με τη ζήτηση πετρελαίου θα έχουν διαφορά μηνών μέχρι να είναι διαθέσιμοι. O πρίγκιπας, θα πρέπει να λάβει αποφάσεις για την παραγωγή με βάση τις προβλέψεις.
Ο χρόνος θα δείξει αν θα είναι τόσο γρήγορος να υπερασπιστεί την άνοδο των τιμών όσο και την πτώση τους. Οι ασιατικές αγορές στις οποίες στηρίζεται η Σαουδική Αραβία για το μεγαλύτερο μέρος των πωλήσεων πετρελαίου είναι εξίσου ευάλωτες στο υψηλό κόστος όπως και οι αγορές αλλού.