Αν θέλετε να μάθετε πού βρίσκεται το μακροπρόθεσμο μέλλον της ζήτησης πετρελαίου, ρίξτε μια ματιά στο τι κάνει η Saudi Aramco τον τελευταίο καιρό.
Νωρίτερα φέτος, η μεγαλύτερη πετρελαϊκή εταιρεία στον κόσμο αγόρασε μερίδιο στην ανεξάρτητη κινεζική εταιρεία διύλισης Rongsheng Petrochemical με αντάλλαγμα την προμήθειά της με 480.000 βαρέλια αργού την ημέρα για 20 χρόνια.
Τις τελευταίες εβδομάδες, υπέγραψε επίσης συμφωνίες με ένα ζευγάρι μικρότερων επιχειρήσεων για την έναρξη παρόμοιων συμφωνιών, διερευνώντας κάθε φορά ένα μερίδιο μετοχικού κεφαλαίου 10% και μια συμφωνία για την παροχή αργού για τις μονάδες που θα το επεξεργάζονται.
Αυτές είναι μακροπρόθεσμες εκδηλώσεις πίστης στην κινεζική κατανάλωση πετρελαίου, αν και έρχονται καθώς οι πελάτες του βασιλείου στην Ευρώπη και τις ΗΠΑ δυσκολεύονται να αντιμετωπίσουν τις υψηλότερες τιμές.
Πριν από δύο εβδομάδες, η Σαουδική Αραβία έστειλε μόλις 67.000 βαρέλια αργού την ημέρα στην Αμερική, τον δεύτερο χαμηλότερο όγκο που έχει καταγραφεί σε στοιχεία που ξεκινούν από το 2010. Η χαμηλότερη ήταν τον περασμένο Ιούνιο. Εντωμεταξύ, οι τιμές ρεκόρ έχουν κάνει ορισμένα ευρωπαϊκά διυλιστήρια να ζητούν λιγότερο αργό από ό,τι συνήθως στα μακροπρόθεσμα συμβόλαιά τους.
Οι ετήσιες ενεργειακές προοπτικές της BP βλέπουν την κατανάλωση της Κίνας στα 16 εκατομμύρια βαρέλια ημερησίως το 2025 και το 2030 και στη συνέχεια να πέφτει στα 14 εκατομμύρια βαρέλια μέχρι το 2040. Παρόλα αυτά, αυτό είναι περισσότερο από ό,τι καταναλώνει σήμερα οποιαδήποτε χώρα εκτός από την ίδια την Κίνα και τις ΗΠΑ.
Φυσικά, υπάρχουν επιφυλάξεις για τις συμφωνίες της Saudi Aramco. Δύο από τις τρεις συμφωνίες δεν έχουν ακόμη ολοκληρωθεί, και μία από αυτές αφορά ένα διυλιστήριο που βρίσκεται στη διαδικασία κατασκευής.
Είναι επίσης πιθανό το deal να μην έχει οριστικοποιηθεί ή να πρόκειται για μνημόνια κατανόησης που έχουν σχεδιαστεί για να προσελκύσουν άλλους αντισυμβαλλόμενους που ενδιαφέρονται να κλειδώσουν τις προμήθειες της Σαουδικής Αραβίας.
Αλλά η κατεύθυνση της κίνησης είναι σαφής: η Σαουδική Αραβία στέλνει περισσότερο από το πετρέλαιό της στην Κίνα και λιγότερο στις ΗΠΑ και την Ευρώπη. Αυτές οι συμφωνίες θα κλειδώσουν αυτή την τάση για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα.