20.8 C
Athens
Sunday, September 22, 2024
More

    Όμιλος Μπάρμπα Στάθη: Αύξηση σε τζίρο και εξαγωγές το 2023

    Σε ανοδική τροχιά κινήθηκε το 2023 ο όμιλος Μπάρμπα Στάθη της Vivartia, αφού κατόρθωσε να ενισχύσει τα μεγέθη του, αυξάνοντας τον τζίρο του κατά 7,8% στα 222,3 εκατ. 

    Αναλυτικότερα, οι πωλήσεις το 2023 συνέχισαν την ανοδική πορεία των προηγούμενων ετών, επιταχύνοντας την ανάπτυξή τους με αύξηση κατά +€17,8 εκατ. (+8,7%), σε σχέση με το 2022 ανερχόμενες σε €223,3 εκατ.. Όλοι οι λειτουργικοί τομείς του Ομίλου κατέγραψαν αύξηση στις πωλήσεις με ανάπτυξη που ήταν για τα Καταψυγμένα Λαχανικά +3,7%, για τις Καταψυγμένες Ζύμες +12,0% και για τις Φρέσκες Σαλάτες.

    Η λειτουργική κερδοφορία EBITDA, (αποτελέσματα προ φόρων, τόκων/χρηματοοικονομικών αποτελεσμάτων, αποσβέσεων), ανήλθε σε €33,4 εκατ. καταγράφοντας αύξηση +16,4% σε σχέση με το 2022, οδηγούμενη κυρίως από την επιτυχημένη πορεία του κλάδου Ζυμών. Τα μικτά κέρδη του Ομίλου στη χρήση 2023, παρουσίασαν αύξηση κατά +€9,6 εκατ. (+17,3%) και ανήλθαν σε €65,1 εκατ. έναντι €55,5 εκατ. στη χρήση 2022. Το μικτό περιθώριο κέρδους του Ομίλου διαμορφώθηκε το 2023 σε 29,2% έναντι 27,0% το 2022, παρουσιάζοντας αύξηση εξαιτίας της σημαντικής αύξησης των πωλήσεων ζυμών εξωτερικού. Ειδικότερη αύξηση του συνολικού μικτού περιθωρίου κέρδους κατά 2,2 ποσοστιαίες μονάδες προήλθε από την αύξηση του περιθωρίου του κλάδου των καταψυγμένων ζυμών κατά 4,1 ποσ. μονάδες ενώ για τον κλάδο των κατεψυγμένων λαχανικών το μεικτό περιθώριο κέρδους παρέμεινε οριακά σταθερό (+0,3 ποσ. μονάδες). Τα συνολικά καθαρά χρηματοοικονομικά αποτελέσματα κατά τη χρήση 2023, ανήλθαν για τον Όμιλο σε €7,8 εκατ. (έξοδα) έναντι €4,5 εκατ. (έξοδα) κατά την χρήση του 2022, επηρεαζόμενα από την σημαντική αύξηση του χρηματοοικονομικού κόστους (Euribor). Σε επίπεδο Ομίλου τα κέρδη προ φόρων, διαμορφώθηκαν σε €18,7 εκατ. έναντι €17,1 εκατ. το 2022 παρουσιάζοντας αύξηση της τάξης του +9,5%, ως αποτέλεσμα της αύξησης των καταψυγμένων ζυμών, κυρίως λόγω των εξαγωγών

    Σημειώνεται πως τα αποτελέσματα του Ομίλου για τη χρήση 2023 περιλαμβάνουν, τα αποτελέσματα της ΜΠΑΡΜΠΑ ΣΤΑΘΗΣ ΜΟΝΟΠΡΟΣΩΠΗ ΑΒΕΕ και των θυγατρικών της εταιρειών (UNCLE STATIS EOOD, ALESIS BULGARIA, BULZYMCO, Μ.ΑΡΑΜΠΑΤΖΗΣ ΑΒΕΕ), για την περίοδο από 1 Ιανουαρίου έως 31 Δεκεμβρίου 2023, της ΑΛΕΣΙΣ ΑΒΕΕ για την περίοδο από 1 Ιανουαρίου έως 31 Ιουλίου 2023 και της ΧΑΛΒΑΤΖΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΚΗ ΑΒΕΕ για την περίοδο από 1 Δεκεμβρίου έως 31 Δεκεμβρίου 2023.

    Σταθερά ανοδικά η Μπάρμπα Στάθης – Ανάπτυξη 12,2% για την Μ. Αραμπατζής

    Για την εταιρεία Μπάρμπα Στάθης ΜΑΒΕΕ (ΜΣ), οι πωλήσεις ανήλθαν σε €108,8 εκατ., καταγράφοντας για μία ακόμη χρονιά αύξηση (+2,4% σε σχέση με το 2022), ενώ το EBITDA ανήλθε σε €12,2 εκατ. καταγράφοντας μείωση κατά -6,8% σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά, επηρεασμένο από την επιλογή της εταιρείας να στηρίξει τους παραγωγούς και τους καταναλωτές απορροφώντας σημαντικό τμήμα των κοστολογικών αυξήσεων που επιβάρυναν όλα τα στάδια της παραγωγής, λειτουργίας και διάθεσης των προϊόντων, με αντίστοιχη επιβάρυνση των ποσοστών κερδοφορίας της Εταιρείας.

    Για την Μ. Αραμπατζής ΑΒΕΕ οι πωλήσεις κατέγραψαν περαιτέρω σημαντική αύξηση και ανήλθαν σε €134,7 εκατ. αυξημένες κατά +12,2% σε σχέση με το 2022, αντικατοπτρίζοντας μία σημαντική ανάπτυξη των εξαγωγών, ενώ σε επίπεδο EBITDA τα αποτελέσματα ανήλθαν σε €20,8 εκατ. αυξημένα κατά +41,3% (+€6,1 εκατ.) σε σχέση με το 2022, (απόρροια των σημαντικά αυξημένων εξαγωγών).

    παρουσιάζοντας μείωση της τάξης του 3,5% επηρεαζόμενα αρνητικά από την απορρόφηση κοστολογικών αυξήσεων, τις αυξήσεις του χρηματοοικονομικού κόστους, (λόγω αύξησης του Euribor) και θετικά από την είσπραξη μερισμάτων.

    Η εξαγορά της Χαλβατζής -Μακεδονική και η συγχώνευση στις ζύμες

    Θα πρέπει να σημειωθεί ότι, η Μπάρμπα Στάθης, ολοκλήρωσε στις 30/11/2023 την εξαγορά της εταιρείας ΧΑΛΒΑΤΖΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΚΗ ΑΒΕΕ, μίας σημαντικής ελληνικής εταιρείας, με μακρόχρονη πορεία και ουσιαστική παρουσία στον χώρο της αγροδιατροφής, τα αποτελέσματα της οποίας έχουν ενσωματωθεί στις οικονομικές καταστάσεις του Ομίλου για ένα μήνα. «Η συγκεκριμένη εξαγορά θα επιτρέψει την ταχύτερη ανάπτυξη και την περαιτέρω ισχυροποίηση των δύο εταιρειών μέσω της επέκτασης σε συμπληρωματικές κατηγορίες προϊόντων φυτικής προέλευσης και της αξιοποίησης συνεργειών, μεταξύ άλλων, στο δίκτυο διανομής, logistics, προμηθειών, έρευνας και ανάπτυξης» σημειώνεται, μεταξύ άλλων, στην οικονομική έκθεση.

    Επίσης, μέσα στο 2023 (28/12/23) ολοκληρώθηκε η συγχώνευση των δύο εταιρειών ζυμών, με απορρόφηση της ΑΛΕΣΙΣ ΑΒΕΕ από την Μ ΑΡΑΜΠΑΤΖΗΣ ΑΒΕΕ. Με τη συγχώνευση, σύμφωνα με την εταιρεία, δημιουργείται ένα ισχυρό σχήμα, ενισχυμένο τόσο σε επίπεδο οικονομικών στοιχείων, όσο και σε επίπεδο ανθρωπίνων πόρων και θα αξιοποιηθούν με βέλτιστο τρόπο τα περιουσιακά στοιχεία των συγχωνευόμενων εταιρειών, θα επιτευχθεί μείωση των λειτουργικών δαπανών, καθώς και αρτιότερη οργάνωση και ορθολογικότερη κατανομή αρμοδιοτήτων μεταξύ των στελεχών και του προσωπικού, δεδομένου ότι και οι δύο εταιρείες\ δραστηριοποιούνται σε συναφείς τομείς, με αποτέλεσμα τη δημιουργία οικονομιών κλίμακας και κατ’ επέκταση βελτιστοποίηση της αποδοτικότητας και των οικονομικών αποτελεσμάτων των εταιρειών.

    Επενδύσεις 10,3 εκατ. ευρώ το 2023

    Το 2023 συνεχίστηκε το επενδυτικό πλάνο του Ομίλου για την επέκταση των παραγωγικών του υποδομών και τη βελτιστοποίηση της παραγωγικής του διαδικασίας. Συγκεκριμένα πραγματοποιήθηκαν επενδύσεις €10,3 εκατ. μέσα στο 2023, συνεχίζοντας την υλοποίηση του τετραετούς επενδυτικού πλάνου (2020-2024) ύψους €58 εκατ. περίπου, εκ των οποίων επενδύσεις ύψους €23 εκατ. έχουν ενταχθεί σε επιδοτούμενα αναπτυξιακά προγράμματα του Ελληνικού Δημοσίου, των οποίων η επιδότηση είναι είτε σε μορφή φορολογικών κινήτρων είτε σε μετρητά.

    Οι επενδύσεις αφορούν, μεταξύ άλλων, νέες γραμμές παραγωγής καταψυγμένων λαχανικών, φυτικών γευμάτων και ζυμών, συσκευαστικές μηχανές, πλήρως αυτοματοποιημένους ψυκτικούς θαλάμους, καθώς και ηλιακούς συλλέκτες και έχουν στόχο τη βελτιστοποίηση του παραγωγικού μοντέλου που οδηγεί σε μείωση του κόστους παραγωγής. Οι εν λόγω επενδύσεις συμβάλλουν στην επίτευξη εξοικονόμησης ενέργειας, μείωση της ενεργειακής εξάρτησης της εταιρείας και της επίδρασης των μεταβολών των τιμών ενέργειας, μείωση του περιβαλλοντολογικού αποτυπώματος του Ομίλου με βάση τους στόχους της στρατηγικής ESG, καθώς και αύξηση της παραγωγικής δυναμικότητας και των δυνατοτήτων σε νέες κατηγορίες καινοτόμων προϊόντων.

    Λαχανικά: Παραμένει leader με μερίδιο 54,4% σε αξία

    Οι έντονες πληθωριστικές πιέσεις στο σύνολο της αγοράς, επηρέασαν σημαντικά την κατανάλωση κατεψυγμένων λαχανικών στο 2023, δημιουργώντας δύο πολύ διαφορετικές εικόνες κατά τη διάρκεια της χρονιάς: μία έντονη συρρίκνωση στο πρώτο πεντάμηνο, (κατά -5%) και μία σημαντική αύξηση στο τελευταίο επτάμηνο – απόρροια της επιπλέον στήριξης που παρείχε η Μπάρμπα Στάθης στους καταναλωτές, με περισσότερες προωθητικές ενέργειες που περιόρισαν τελικά την μείωση στην κατανάλωση στο σύνολο του έτους στο -0,8%. Η συνολική κατανάλωση σε αξία παρουσίασε αύξηση της τάξης του +8,2% σε σχέση με το 2022, λόγω των ανατιμήσεων στην αγορά.

    Η Μπάρμπα Στάθης, σε αυτό το δύσκολο και απαιτητικό περιβάλλον αγοράς, διατήρησε την ηγετική της θέση στο σύνολο της αγοράς, με μερίδιο σε αξία στο 54,4%, (-0,2 μεριδιακές μονάδες -μ.μ εφεξής- σε σχέση με το 2022,) και σε όγκο στο 41,3%, (+0,6 μ.μ), ως αποτέλεσμα της υψηλής αναγνωρισιμότητας, ποιότητας, καινοτομίας και πιστότητας που κατέχει και διατηρεί για περισσότερα από 50 χρόνια.

    Να σημειωθεί ότι, μέσα στο 2023, τα μερίδια σε όγκο της εταιρείας ξεπέρασαν τα μερίδια του συνόλου όλων των PL (αθροιστικά) στην αγορά, (συμπεριλαμβανομένης της Lidl), κατά 2,5 μ.μ, ενώ τα μερίδια σε αξία, παρέμειναν υπερδιπλάσια από το άθροισμα των μεριδίων όλων των προϊόντων PL της αγοράς.

    Προϊόντα ζύμης: Ενίσχυση μεριδίου για την Χρυσή Ζύμη

    Η αγορά της καταψυγμένης ζύμης το 2023 πιέστηκε για μία ακόμη χρονιά λόγω του πληθωριστικού περιβάλλοντος, σημειώνοντας πτώση -3,1% σε όγκο, με μεγαλύτερη υποχώρηση στις υποκατηγορίες των ετοίμων προϊόντων ζύμης και της πίτσας, ενώ παρουσίασε άνοδο σε αξία +6,5% λόγω των ανατιμήσεων που έγιναν στην αγορά στις αρχές της χρονιάς.

    Η Χρυσή Ζύμη, κατά την διάρκεια του 2023, παρά το έντονο ανταγωνιστικό περιβάλλον και την εντεινόμενη πληθωριστική επιβάρυνση, η οποία επηρέασε τις αγοραστικές συνήθειες των καταναλωτών, κατάφερε να αυξήσει το μερίδιό της σε αξία στο 18,1%, (+0,4 μ.μ. σε σχέση με το 2022) και σε όγκο στο 14,5%, (+0,5 μ.μ.), αυξάνοντας σημαντικά το μερίδιο της σε αξία, (+2,4 μ.μ.) και σε όγκο στην υποκατηγορία της πίτσας, λόγω του επιτυχημένου λανσαρίσματος της νέας Pizza Χρυσή Ζύμη σε 4 γεύσεις.

    Φρέσκες σαλάτες: Σημαντική άνοδος μετά το επανάλανσαρισμα

    Το δύσκολο μακροοικονομικό περιβάλλον επηρέασε και την κατανάλωση στις κομμένες & πλυμένες σαλάτες, (single & mixed), που παρουσίασε πτώση -1,0% σε όγκο, ενώ σε αξία, η κατανάλωση σημείωσε αύξηση κατά +4,4% κατά το 2023, απόρροια των ανατιμήσεων στην αγορά. Οι επώνυμες, (branded), φρέσκες σαλάτες Μπάρμπα Στάθης, παρουσίασαν αύξηση πωλήσεων τόσο σε όγκο, (+4,6%), όσο και σε αξία, (+4,4%), κερδίζοντας μερίδιο σε όγκο κατά +0,6 μ.μ, (στο 11,6%) και διατηρώντας το μερίδιο σε αξία στο 12,6%. Θα πρέπει να σημειωθεί ότι οι φρέσκες σαλάτες της εταιρείας παρουσιάζουν μία σημαντικά ανοδική πορεία από το επαναλανσάρισμά τους και μετά, χαρακτηριστικά το Δεκέμβριο, πέτυχαν μερίδιο σε όγκο 13,1%, (+2,4 μ.μ σε σχέση με τον Δεκ’22) και σε αξία 13,4%, (+1,2 μ.μ).

    Αύξηση εξαγωγών 18,2%- Προσφέρουν το 32,9% του τζίρου

    Οι καθαρές πωλήσεις από εξαγωγές κατά το 2023, σε επίπεδο Ομίλου, σημείωσαν σημαντική αύξηση κατά +18,2% σε σχέση με το 2022 και πλέον αντιπροσωπεύουν το 32,9% των πωλήσεων του Ομίλου (από περίπου30,2% στο 2022). Αναλυτικά η αύξηση στα καταψυγμένα λαχανικά ήταν +10,6% και στις καταψυγμένες ζύμες+19,0%. Η συνεχιζόμενη αύξηση των εξαγωγών οφείλεται στη συνέχιση της ανάπτυξης των υφιστάμενων πελατών, τη συνεργασία με νέους πελάτες και την είσοδο σε νέες αγορές, αναδεικνύοντας τον εξαγωγικό προσανατολισμό του Ομίλου και ενδυναμώνοντας την παρουσία του σε περισσότερες από 46 χώρες.

    Το πλάνο για περαιτέρω ανάπτυξη φέτος- Σε τροχιά επίτευξης στόχων

    Όσον αφορά την συνέχεια, σε επίπεδο Ομίλου και με βάση τον σχεδιασμό για το 2024, προβλέπεται περαιτέρω αύξηση των πωλήσεων και της λειτουργικής του κερδοφορίας, μέσω της υλοποίησης του μεσο-μακροπρόθεσμου στρατηγικού του σχεδίου, με βασικούς άξονες την:

    α) διατήρηση και ενδυνάμωση της ηγετικής θέσης όλων των τομέων δραστηριοποίησης στην Ελλάδα, προσφέροντας στους καταναλωτές προϊόντα υψηλής ποιότητας, ασφάλειας και προστιθέμενης αξίας και επιταχύνοντας την δημιουργία και ανάπτυξη νέων καινοτόμων προϊόντων

    β) επιτάχυνση της ανάπτυξης πωλήσεων της Μακεδονικής-Χαλβατζής ΑΒΕΕ και αξιοποίησης των συνεργειών στο δίκτυο διανομής, logistics, προμηθειών, έρευνας και ανάπτυξης

    γ) περαιτέρω ανάπτυξη της εξαγωγικής δραστηριότητας (τόσο σε επίπεδο Retail όσο και σε επίπεδο Β2Β, μέσω διεύρυνσης των διεθνών συνεργασιών)

    δ) βελτιστοποίηση της παρουσίας των προϊόντων σε όλο το λιανεμπόριο

    ε) εξορθολογισμό και βελτιστοποίηση του λειτουργικού μοντέλου, μέσα από στοχευμένες παρεμβάσεις στην παραγωγική διαδικασία αλλά και επενδύσεις στις παραγωγικές μονάδες, με στόχο τον εκσυγχρονισμό, την περαιτέρω αυτοματοποίηση και χρήση νέων τεχνολογιών για την αύξηση της παραγωγικότητας, την αύξηση ιδιοπαραγωγής ενέργειας, (μέσω τοποθέτησης ηλιακών συλλεκτών στις ιδιόκτητες εγκαταστάσεις), για τη μείωση της ενεργειακής εξάρτησης και της επίδρασης στα αποτελέσματα από τις μεγάλες διακυμάνσεις των τιμών καθώς και την περαιτέρω μείωση του ενεργειακού μας αποτυπώματος

    στ) διατήρηση των καλλιεργούμενων εκτάσεων του πρωτογενούς τομέα και συνέχιση της πολύπλευρης στήριξης των Ελλήνων παραγωγών συμπεριλαμβανομένης και της χρήσης νέων τεχνολογιών για την βελτίωση τόσο του σχεδιασμού όσο και της αποδοτικότητας της παραγωγής

    ζ) συνέχιση του ευρύτατου πλάνου δράσεων σε θέματα κυκλικής οικονομίας και ESG,

    Σημειώνεται πως στο πρώτο τρίμηνο του 2024, η εταιρεία Μπάρμπα Στάθης πέτυχε κατά το πρώτο τρίμηνο του 2024 μία οριακή αύξηση των πωλήσεων με μικρή υποχώρηση των λειτουργικής κερδοφορίας σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2023 (λόγω της μείωσης της κατανάλωσης) ενώ ο Όμιλος κατόρθωσε μία συνολική αύξηση τόσο σε επίπεδο πωλήσεων όσο και σε επίπεδο λειτουργικής κερδοφορίας, παραμένοντας σε τροχιά επίτευξης των στόχων που έχουν τεθεί για το 2024

    Τελευταία Άρθρα

    Σχετικά Άρθρα