19.2 C
Athens
Friday, May 17, 2024
More

    Οι σημαντικές διαφοροποιήσεις του παλιού με το νέο Αναπτυξιακό Νόμο

    Σημαντικές διαφοροποιήσεις παρουσίαζαν βασικές διατάξεις του προηγούμενου Αναπτυξιακού Νόμου 4399 του 2016 σε σύγκριση με τον νέο Αναπτυξιακό που πέρασε από την παρούσα κυβέρνηση το 2022 (4887/2022). Οι διατάξεις άφηναν ανοιχτό παράθυρο σε αιτήσεις επιχειρήσεων όπως αυτή του Νίκου Κοκλώνη ακόμα και εάν αυτές δεν πληρούσαν βασικά κριτήρια επιλεξιμότητας.

    Αυτό είχε εν τέλει ως αποτέλεσμα να εγκρίνεται το επενδυτικό τους σχέδιο και η επιχορήγησή του κατά την υλοποίηση. Πρόκειται ουσιαστικά για προβλέψεις του παλαιού νόμου που ήρθε να θεραπεύσει το νεότερο νομοθέτημα που ψηφίστηκε στη Βουλή τον Φεβρουάριο του προηγούμενου έτους. Έτσι, βασικές διατάξεις του προηγούμενου αναπτυξιακού νόμου άνοιγαν ουσιαστικά τον δρόμο για έγκριση επενδυτικών σχεδίων σε εταιρείες όπως η Barkingwell Progress MIKE του Νίκου Κοκλώνη, χωρίς επί παραδείγματι να απαιτείται η προέγκριση δανείου από την τράπεζα, καθότι ήταν αρκετή η δήλωση μίας επιχείρησης ότι προτίθεται να λάβει τραπεζικό δάνειο.

    Υψηλόβαθμη κυβερνητική πηγή εξηγεί τις διαφορές μεταξύ των δύο νόμων

    Όπως εξηγεί υψηλόβαθμη κυβερνητική πηγή προσκείμενη στο υπουργείο Ανάπτυξης, “ο προηγούμενος νόμος δεχόταν υπό σύσταση εταιρείες κάτι που ο νέος νόμος 4887/2022 δεν προβλέπει. Συν τοις άλλοις όμως ο παλαιός αναπτυξιακός δεχόταν τη δήλωση μίας επιχείρησης ότι προτίθεται να λάβει δάνειο, ενώ ο καινούργιος νόμος απαιτεί υποχρεωτικά την ύπαρξη προέγκρισης δανείου από την τράπεζα”.

    Το ίδιο πρόσωπο επισημαίνει ότι με τον προηγούμενο νόμο μπορούσε μία επιχείρηση να αποδείξει με διαφορετικούς τρόπους την ύπαρξη ιδίων κεφαλαίων και δηλώσει για παράδειγμα ότι διατηρεί ακίνητα, ενώ με τον τρέχοντα καλείται να αποδείξει ότι υφίστανται τα χρήματα της επένδυσης κατατεθειμένα σε τραπεζικό λογαριασμό, προσκομίζοντας τα απαιτούμενα παραστατικά που να το αποδεικνύουν. 

    Μία ακόμη παράμετρος είναι ότι ο παλαιός νόμος όριζε πως η ελάχιστη απαιτούμενη βαθμολογία που έπρεπε να συγκεντρώνει ένα επενδυτικό σχέδιο για να κριθεί επιλέξιμο δεν θα έπρεπε να υπερβαίνει τους 10 βαθμούς, ενώ πλέον για να κριθεί επιλέξιμο το κάθε επενδυτικό σχέδιο πρέπει να συγκεντρώνει βαθμολογία 50 βαθμών, αυστηροποιώντας ουσιαστικά το καθεστώς ως προς την επιλεξιμότητα ή όχι μίας δαπάνης.

    Η μεταβίβαση της υπογραφής από τον υπουργό στον γενικό διευθυντή του υπουργείου Ανάπτυξης

    Σημειώνεται επίσης ότι με τον νόμο περί Επιτελικού Κράτους που πέρασε η παρούσα κυβέρνηση το 2019 η τελική υπογραφή των ατομικών διοικητικών πράξεων έχει μεταφερθεί από τον αναπληρωτή υπουργό Ανάπτυξης στον γενικό διευθυντή. Ακολούθως ο υπουργός ενημερώνεται απλά για την υπογραφή. Επισημαίνεται ότι οι κανονιστικές πράξεις παρέμειναν στην ευθύνη υπογραφή του υπουργού και του αναπληρωτή υπουργού, όπως είναι οι ΚΥΑ, προκηρύξεις διαγωνισμών, επιτροπές κλπ. Έτσι εάν ένας πολίτης υποβάλει αίτηση για ένταξη στον αναπτυξιακό νόμο. αυτή τελεί υπό διαχείριση αμιγώς υπηρεσιακά, υπογράφει ο γενικός διευθυντής και στη συνέχεια κοινοποιείται στον υπουργό Ανάπτυξης και στον αναπληρωτή υπουργό Ανάπτυξης.

    Τι συνέβη με την αίτηση του Κοκλώνη για ένταξη στον Αναπτυξιακό Νόμο

    Ο επιχειρηματίας και τηλεπαρουσιαστής, Νίκος Κοκλώνης, είχε καταθέσει αίτηση βασιζόμενος στις διατάξεις του προηγούμενου αναπτυξιακού νόμου 4399/2016 στο πλαίσιο ενίσχυσης της Επιχειρηματικότητας Πολύ Μικρών και Μικρών Επιχειρήσεων. Η Barkingwell Progress ΜΙΚΕ είχε ως στόχο την ίδρυση εγκαταστάσεων παραγωγής τηλεοπτικών προγραμμάτων, βίντεο και κινηματογραφικών ταινιών και το συνολικό επιλέξιμο κόστος ήταν 9.935.712,09. Η επιχορήγηση του συγκεκριμένου επενδυτικού σχεδίου από το κράτος ήταν ύψους 2.086.499,54 ευρώ, ποσό του οποίου η καταβολή ήταν άμεσα εξαρτημένη από την υλοποίηση της επένδυσης. Όπως υποστηρίζει σχετικά το υπουργείο Ανάπτυξης για το συγκεκριμένο θέμα με ανακοίνωσή του, ” Μέχρι σήμερα δεν έχει υποβληθεί κανένα αίτημα εκ μέρους του φορέα για καταβολή επιχορήγησης, ούτε αίτημα για έλεγχο επί της υλοποίησης, συνεπώς δεν δύναται να λάβει χώρα καμία εκταμίευση ποσού ενίσχυσης”. Το υπουργείο μάλιστα επισημαίνει ότι η επιχορήγηση δεν αφορούσε στο ποσό των 9.935.712,09, αλλά στο ποσό των 2.086.499,54 που ήταν και το ύψος της επιχορήγησης που θα λάμβανε η Barkingwell Progress σε περίπτωση που ο Κοκλώνης υλοποιούσε την επένδυση για την οποία είχε καταθέσει επενδυτικό πλάνο.

    Τελευταία Άρθρα

    Σχετικά Άρθρα