Εντονη ανησυχία καταγράφεται στη διεθνή ναυτιλιακή βιομηχανία από τα περιστατικά εγκατάλειψης ναυτικών, με τους απλήρωτους μισθούς την τελευταία 20ετία να ξεπερνούν τα 40 εκατ. δολάρια και το 2022 να αποτελεί τη χειρότερη χρονιά.
Σύμφωνα με τα στατιστικά στοιχεία που περιλαμβάνονται στην έκθεση Seafarer Abandonment της RightShip, τονίζεται πως περισσότεροι από 1.682 ναυτικοί από 103 πλοία εγκαταλείφθηκαν κατά τη διάρκεια του 2022. Οι κορυφαίες χώρες – υπεύθυνες για την εγκατάλειψη ναυτικών ήταν τα ΗΑΕ, η Ισπανία και η Τουρκία.
Το 2022 σημειώθηκαν 103 περιστατικά, αριθμός που αποτελεί ρεκόρ, ενώ τα τελευταία είκοσι χρόνια, έως την 1η Ιανουαρίου 2023, οι εγκαταλελειμμένοι ναυτικοί ανήλθαν σε 9.925, σε περιστατικά στα οποία εμπλέκονται 703 πλοία.
Η Rightship υπογραμμίζει ως κύρια αιτία την πανδημία, καθώς οι πλοιοκτήτριες και διαχειρίστριες εταιρείες αντιμετώπισαν μεγάλα οικονομικά προβλήματα.
Αξίζει να σημειωθεί ότι, σύμφωνα με τα στοιχεία της Rightship, οι περιπτώσεις εγκατάλειψης ναυτικών ακολουθούν αυξητική πορεία από το 2018 και μετά.
Όπως τονίζεται, οι περισσότεροι ναυτικοί που εγκαταλείφθηκαν ήταν από την Ινδία, ενώ μεγάλος ήταν ο αριθμός των Ουκρανών και των Ρώσων εγκαταλελειμμένων ναυτικών λόγω του πολέμου.
Τέλος, οι τύποι των πλοίων που εγκαταλείφθηκαν ποικίλλουν, σύμφωνα με τη Rightship: στην κορυφή ήταν τα general cargo (31,2%), ενώ ακολούθησαν τα bulk carriers (8,2%) και τα chemical products / tankers (7,2%). Την ίδια ώρα, παρατηρείται μια τάση προς τα πλοία ηλικίας 26 έως 30 ετών, τα οποία αντιπροσώπευσαν το 16,7% των εγκαταλελειμμένων πλοίων.
«Έχουμε ήδη εντοπίσει πλοία ένοχα εγκατάλειψης που συνδέονται με μια εταιρεία στην πλατφόρμα RightShip. Δεν μπορούμε και δεν θα την προτείνουμε στους πελάτες μας για ταξίδια και τη χαρακτηρίζουμε ως απαράδεκτη κατά τη διαδικασία ελέγχου. Οι εταιρείες που δεν σέβονται καθόλου την ευημερία και τα ανθρώπινα δικαιώματα του πληρώματος τους δεν πρέπει να επιτρέπεται να συνεχίσουν να δραστηριοποιούνται. Αλλά ξέρουμε ότι μπορούμε να κάνουμε περισσότερα, και το ίδιο μπορούν και οι περισσότερες από 1.000 εταιρείες διαχείρισης πλοίων που αποφεύγουν να ολοκληρώσουν την αξιολόγηση της ευημερίας του πληρώματος», δήλωσε ο Steen Lund, CEO της RightShip.