Σε επίπεδα χαμηλότερα από τα περσινά κυμαίνονται μέσα στο 2024 οι ναύλοι στα LNG carriers, ενώ οι τιμές για ένα νεότευκτο έχουν αυξηθεί σε σχέση με πέρσι.
Συγκεκριμένα, παρά το γεγονός ότι μέσα στον Ιούλιο καταγράφηκε το υψηλότερο επίπεδο ναύλων, υπολείπονται κατά 19,4% σε σχέση με πέρσι, ενώ την ίδια ώρα το μέσο κόστος ναυπήγησης είναι κατά 1,5 εκατ. δολ. υψηλότερο.
Τον περασμένο μήνα οι ναύλοι για τα πλοία μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου έφτασαν, κατά μέσο όρο, στα 74.500 δολάρια την ημέρα. Ποσό που αντιπροσωπεύει μια αύξηση 18,2% ε σχέση με τον Ιούνιο.
Ωστόσο, οι ναύλοι είναι σε χαμηλότερα επίπεδα σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2023 και πιο συγκεκριμένα κατά 19,4%.
Η τιμή χρονοναύλωσης (TC) ενός έτους για πλοία 175.000 CBM παρέμεινε σχεδόν αμετάβλητη, σε σχέση με τον Ιούνιο, στα 83.500 δολάρια την ημέρα, αλλά αντικατοπτρίζει μια μείωση 40% σε σύγκριση με την ίδια περίοδο το 2023.
Όπως επισημαίνει o Γιάννης Παργανάς, διευθυντής αναλύσεων της Intermodal, η αγορά, παρά τη στήριξη από τις διαταραχές στην Ερυθρά Θάλασσα, που αύξησαν τα τονο-μίλια, παρέμεινε σχετικά υποτονική λόγω των νέων πλοίων που παραδόθηκαν πρόσφατα.
Όσον αφορά την Ερυθρά Θάλασσα, σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία της AXS Marine, οι διελεύσεις των LNG και LPG carriers από τη Διώρυγα του Σουέζ, πριν από τις επιθέσεις
των Χούθι σε εμπορικά πλοία, κυμαίνονταν από 30 μέχρι 40 σε εβδομαδιαία βάση, ενώ μέσα στο 2024 δεν ξεπερνούν τις 10.
Για την «επόμενη μέρα», σύμφωνα με την Intermodal, αναμένεται αύξηση των ναύλων, αν και όχι στα επίπεδα των προηγούμενων ετών, λόγω των εξαγωγών των ΗΠΑ και των πιθανά χαμηλότερων τιμών LNG στη spot αγορά, που θα μπορούσαν να τονώσουν τη ζήτηση από τις ασιατικές χώρες, ιδιαίτερα την Ινδία και την Κίνα.
Κατά τη διάρκεια του Ιουλίου καταγράφηκε μια νέα παραγγελία για τέσσερις νέες μονάδες 174.000 CBM (με δυνατότητα επιλογής για ένα επιπλέον πλοίο) από τον Όμιλο Adnoc στο ναυπηγείο Samsung HI. Τα πλοία θα παραδοθούν μέσα στο 2028.
Αντίθετα με τους ναύλους που σημειώνουν κάμψη, το κόστος για νέες παραγγελίες πλοίων στα 174.000 CBM είναι υψηλότερο σε σχέση με πέρσι.
Συγκεκριμένα, τον Ιούλιο μειώθηκε κατά 0,6% σε μηνιαία βάση, φθάνοντας τα 262,5 εκατομμύρια δολάρια.
Αυτό σηματοδοτεί την πρώτη μείωση από τον Μάρτιο του 2024, με την τρέχουσα μέση τιμή νεότευκτων ναυπήγησης να είναι 1,5 εκατ. δολ. υψηλότερη σε σύγκριση με τον Ιούλιο του 2023.
Αναμένουμε ότι εν μέσω της ασθενούς δυναμικής της αγοράς ναύλων και της συνεχιζόμενης εισροής νέων παραδόσεων, οι τιμές των νεότευκτων θα μειωθούν περαιτέρω κατά το δεύτερο εξάμηνο του τρέχοντος έτους.
Στην αγορά μεταχειρισμένων οι τιμές παρέμειναν αμετάβλητες από μήνα σε μήνα, διαμορφώνοντας περίπου 230 εκατομμύρια δολάρια για πλοία 5 ετών, 160 εκατομμύρια δολάρια για πλοία 10 ετών και 65 εκατομμύρια δολάρια για πλοία 15 ετών.
Ωστόσο, μέσα στον Ιούλιο δεν αναφέρθηκαν πωλήσεις πλοίων μεταφοράς LNG.
Ο Ιούλιος ήταν επίσης ένας ιδιαίτερα δραστήριος μήνας για παραδόσεις, με πέντε LNG carriers των 174.000 CBM να εισέρχονται στην αγορά.
Μέσα στον επόμενο μήνα αναμένουμε την παράδοση επτά πλοίων 174.000 CBM, σημειώνοντας τον υψηλότερο αριθμό παραδόσεων από τον Ιανουάριο του 2021 και μετά.
Στη βασική κατηγορία των LNG carriers, μεταφορικής ικανότητας από 101.000 μέχρι 200.000 CBM υπάρχουν αυτή τη στιγμή στο νερό 648 πλοία, ενώ τα υπό παραγγελία φτάνουν τα 331.
Αριθμός που αντιπροσωπεύει το 58,01% του εν ενεργεία στόλου και αποτελεί το μεγαλύτερο κατ’ αναλογία order book σε όλες τις βασικές κατηγορίες πλοίων.
Στην αγορά των LNG carriers, οι Έλληνες πλοιοκτήτες, σύμφωνα με τα στοιχεία της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, ελέγχουν 147 LNG carriers που αντιπροσωπεύουν το 23,1% της παγκόσμιας χωρητικότητας.
Μάλιστα, δύο ελληνικές εταιρείες, η Maran Gas του ομίλου Αγγελικούση και η Gaslog συμφερόντων Πήτερ Λιβανού, περιλαμβάνονται στις 10 μεγαλύτερες εταιρείες στον κόσμο.