Ο λόγος για την Εγνατία Οδό όπου έως αύριο, κρίνεται το μεγαλύτερο έργο παραχώρησης των τελευταίων ετών, εφόσον ανοίγουν οι προσφορές των δύο κοινοπραξιών που το διεκδικούν.
Μεγάλη προσμονή στα «στρατόπεδα» των δύο κοινοπραξιών που διεκδικούν την ανάληψη της εκμετάλλευσης της Εγνατίας Οδού, ενόψει του αυριανού ανοίγματος των δεσμευτικών οικονομικών προσφορών που έχουν υποβληθεί. Η πλευρά που θα πλειοδοτήσει αναμένεται να αναλάβει το μεγαλύτερο έργο παραχώρησης των τελευταίων ετών κι ένα από τα μεγαλύτερα διαχρονικά, με πηγές της αγοράς να εκτιμούν ότι το ύψος των προσφορών ενδέχεται να προσεγγίσει, ή ακόμα και να ξεπεράσει, το 1 δισ. ευρώ.
Στη «μάχη» της διεκδίκησης εμπλέκονται η κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – Egis Projects και η κοινοπραξία «Μυτιληναίος» – Vinci – Αβαξ.
Ενα σημαντικό μέρος του ποσού αφορά τα έργα βελτίωσης και συντήρησης τμημάτων της Εγνατίας Οδού και των τριών κάθετων αξόνων αυτής (Σιάτιστα – Κρυσταλλοπηγή, Χαλάστρα – Εύζωνοι και Θεσσαλονίκη – Προμαχώνας), ενώ το υπόλοιπο αφορά την προσφορά προς το ΤΑΙΠΕΔ για την εκχώρηση του δικαιώματος εκμετάλλευσης για τα επόμενα 40 χρόνια.
Σε κάθε περίπτωση, όποια κοινοπραξία πλειοδοτήσει θα καταγάγει μία λίαν σημαντική νίκη από επιχειρηματικής πλευράς. Για παράδειγμα, με την προσθήκη της εν λόγω σύμβασης ο όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ θα εδραιώσει την κυριαρχία του στον κατασκευαστικό κλάδο και στις παραχωρήσεις, αποκτώντας ακόμα μεγαλύτερη οικονομική ισχύ, την οποία μάλιστα σχεδιάζει να κεφαλαιοποιήσει μέσω της δημιουργίας αυτόνομης, κατά 100%, θυγατρικής στον τομέα των παραχωρήσεων. Ηδη το σημερινό χαρτοφυλάκιο συμβάσεων παραχώρησης που διαχειρίζεται και συμμετοχών που διαθέτει ο όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ υπολογίζεται ότι ξεπερνά τα 600 εκατ. ευρώ.
Αντίστοιχα, τόσο ο όμιλος Μυτιληναίου όσο και ο όμιλος Αβαξ αναμένουν σημαντικά οικονομικά οφέλη από μια πιθανή επικράτηση. Υπενθυμίζεται ότι το 34% της κοινοπραξίας ελέγχεται από τον όμιλο Μυτιληναίου, το 16% από την Αβαξ και το υπόλοιπο 51% από τη Vinci. Ωστόσο, το κατασκευαστικό αντικείμενο πρόκειται να αναληφθεί σχεδόν εξ ολοκλήρου από την Αβαξ και τον όμιλο Μυτιληναίου (από 50% έκαστος), προσθέτοντας έτσι ένα αρκετά σημαντικό ποσό στο ανεκτέλεστο υπόλοιπό τους, πέραν των ετήσιων εσόδων από την εκμετάλλευση της Εγνατίας Οδού. Οπως η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, έτσι και η Αβαξ έχει δρομολογήσει τη σύσταση αυτόνομης θυγατρικής εταιρείας παραχωρήσεων, προσδοκώντας στην περαιτέρω ώθηση του ομίλου από την προσθήκη νέων συμβάσεων. Η νέα θυγατρική θα επιτρέψει και την περαιτέρω κεφαλαιακή ενίσχυση του ομίλου με ευνοϊκότερους όρους, στο πλαίσιο της διεκδίκησης νέων έργων παραχώρησης στο άμεσο μέλλον.
Ενδεικτικό του μεγέθους της σύμβασης που διεκδικούν οι δύο πλευρές είναι και το γεγονός ότι η Εγνατία Οδός είναι ο μεγαλύτερος αυτοκινητόδρομος της χώρας, μήκους 657 χιλιομέτρων (χωρίς να υπολογίζονται οι κάθετοι άξονες), ενώνοντας τις περισσότερες περιφέρειες, ενώ ταυτόχρονα διαθέτει και σημαντικό εμπορικό ενδιαφέρον, καθώς προσφέρει συνδέσεις με χώρες όπως η Βουλγαρία, η Βόρεια Μακεδονία και η Τουρκία. Η Εγνατία Οδός υπολογίζεται ότι εξυπηρετεί το 36% του πληθυσμού της χώρας, το 33% του ΑΕΠ, το 54% των αγροτικών περιοχών, το 41% της απασχόλησης στον τομέα της βιομηχανίας/μικρού εμπορίου και το 51% της βιομηχανίας εξόρυξης της χώρας.
Πάντως, θα πρέπει να σημειωθεί ότι, εκτός απροόπτου, το ΤΑΙΠΕΔ θα ζητήσει βελτιωμένες προσφορές από αμφότερα τα σχήματα, εφόσον η διαφορά της οικονομικής πρότασης του καθενός δεν είναι μεγαλύτερη του 15%. Αν συμβεί κάτι τέτοιο, τότε είναι σαφές ότι ο πλειοδότης θα καθυστερήσει να αναδειχθεί. Αν όμως η διαφορά των προσφορών είναι μεγαλύτερη του 15%, τότε το ΤΑΙΠΕΔ μπορεί μεν να ζητήσει βελτιωμένη πρόταση, αλλά μόνο από το σχήμα που έχει υποβάλει την υψηλότερη πρόταση, κάτι που θα σημάνει αυτομάτως και την ανάδειξη πλειοδότη.
ΠΗΓΗ:ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ-ΝΙΚΟΣ ΡΟΥΣΑΝΟΓΛΟΥ