Το 2023 θα είναι χρονιά μαχών για τους μεγάλους εγχώριους και διεθνείς ομίλους καθώς αυξημένο είναι το ενδιαφέρον για τις έξι χρυσές συμβάσεις της ΕΡΓΟΣΕ και την παραχώρηση της Αττικής Οδού. Η συνολική εκτιμώμενη αξία των έργων αγγίζει τα 7 δισ. ευρώ.
Επομένως, το 2023 αναμένεται να είναι μία χρονιά ρεκόρ όσον αφορά τη συνολική αξία των έργων που θα δημοπρατηθούν, καθώς στο σχεδιασμό του Υπουργείου Υποδομών συμπεριλαμβάνονται και άλλα (κυρίως οδικά, αντιπλημμυρικά και έργα μετρό) πέραν της Αττικής Οδού και των συμβάσεων της ΕΡΓΟΣΕ.
Επιπλέον, αξίζει να αναφερθεί πως εκτός από τις παραδοσιακές «μεγάλες δυνάμεις» του ελληνικού κατασκευαστικού γίγνεσθαι, δηλαδή τους Ομίλους ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Ελλάκτωρ, ΑΒΑΞ, Intrakat και Mytilineos, τα έργα αυτά θα διεκδικήσουν και ηχηρά ονόματα από το εξωτερικό.
Πριν καν ανακοινωθεί στις αρχές του 2022 ο διαγωνισμός του ΤΑΙΠΕΔ για τη νέα παραχώρηση της Αττικής Οδού, η οποία και θεωρείται το «χρυσόμαλλο δέρας» των παραχωρήσεων, το ενδιαφέρον όλων των εγχώριων Ομίλων ήταν δεδομένο και το ζητούμενο ήταν να φανεί ποιες συμμαχίες θα δημιουργηθούν, καθώς και τι θα περιλαμβάνει η νέα σύμβαση παραχώρησης.
Πλέον το τοπίο έχει ξεδιαλύνει με την παραχώρηση να αφορά αποκλειστικά τη συντήρηση και τη λειτουργία του οδικού άξονα και το τίμημα να εκτιμάται πως θα ξεπεράσει τα 2 δισ. ευρώ, ενώ ενδιαφέρον έχουν δείξει ισχυρά διεθνή funds από τη Γαλλία, την Ολλανδία, την Ισπανία, την Πορτογαλία και την Αυστραλία. Πιο συγκεκριμένα:
-Ο Όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ ενώνει τις δυνάμεις του με το αυστραλιανό fund First Sentier. Σημειώνεται πως οι Αυστραλοί διαθέτουν σημαντική εμπειρία από διαγωνισμούς στη χώρα μας καθώς συμμετείχαν στο διαγωνισμό για το 49% του ΔΕΔΔΗΕ.
-Το μπλοκ Ελλάκτωρ –ΑΒΑΞ παραμένει σταθερό και θα διεκδικήσει εκ νέου την παραχώρηση μαζί με το γαλλικό fund Ardian που διαχειρίζεται επενδυτικό χαρτοφυλάκιο ύψους 125 δισ. Δολαρίων.
-Ισχυρό Αυστραλό σύμμαχο έχει βρει και ο Όμιλος Κοπελούζου, καθώς συνεργάζεται με το fund Macquarie, το οποίο είχε δώσει το ποσό ρεκόρ του 1,3 δισ. Ευρώ για το 49% του ΔΕΔΔΗΕ
-Ο Όμιλος Mytilineos που αναμένεται να διαδραματίσει πρωταγωνιστικό ρόλο στις παραχωρήσεις στη χώρα μας μέσω του spin off της Μ Παραχωρήσεων έχει ενώσει τις δυνάμεις του με έναν ισχυρό γαλλικό συνέταιρο, ο οποίος γνωρίζει καλά και εκ των έσω τόσο τους διαγωνισμούς όσο και την υλοποίηση έργων όπως η Αττική Οδός. Πρόκειται για τον κολοσσό της Vinci, ο οποίος έχει σημαντική παρουσία στις παραχωρήσεις στη χώρα μας, καθώς κατέχει τα μεγαλύτερα ποσοστά στην Ολυμπία Οδό και τη Γέφυρα Α.Ε.
-Τη νέα σύμβαση για την Αττική Οδό θα διεκδικήσει και η Intrakat, η οποία μπορεί αρχικά να μην εκδήλωσε το ενδιαφέρον της στο ΤΑΙΠΕΔ, αλλά όπως ανακοίνωσε ο Διευθύνων Σύμβουλός της, Αλέξανδρος Εξάρχου, κατάφερε να «κουμπώσει» στο σχήμα των Πορτογάλων των Briza-Rubicone με τη συμμετοχή της να ανέρχεται στο 30% του μετοχικού κεφαλαίου του σχήματος.
Όσον αφορά τους υπόλοιπους ξένους μνηστήρες που δεν επέλεξαν κάποιον Έλληνα σύμμαχο αυτοί είναι οι εξής:
-Οι Ισπανοί της ABERTIS INFRAESTRUCTURAS S.A που διαχειρίζεται 8.000 χλμ οδικών αξόνων σε 16 χώρες στην Ευρώπη, την Αμερική και την Ασία.
-Η ιταλική INC SpA, η οποία είναι μέλος του Ομίλου FININC, που δραστηριοποιείται κατά κύριο λόγο στα μεγάλα δημόσια έργα.
-Το γαλλο-ολλανδικό μέτωπο EGIS-VAUBAN-DIF. Η γαλλική Egis είναι γνωστή στη χώρα μας, καθώς θα αναλάβει σε συνεργασία με τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ την παραχώρηση της Εγνατίας Οδού. Η VAUBAN με έδρα στη Γαλλία διαθέτει ένα χαρτοφυλάκιο ύψους 6,5 δισ. ευρώ και έχει πραγματοποιήσει περισσότερες από 65 επενδύσεις σε 11 χώρες. Ενώ η ολλανδική DIF διαχειρίζεται κεφάλαια ύψους 10 δισ. ευρώ και επενδύει κυρίως σε εταιρείες υποδομών και assets στην Ευρώπη, την Αμερική και την Αυστραλία.
Πρόκειται για το διαγωνισμό συνολικού προϋπολογισμού 4,5 δισ. ευρώ που προκήρυξε στα τέλη του 2021 η ΕΡΓΟΣΕ και αφορά στη σύνδεση του σιδηροδρομικού δικτύου με τους λιμένες μείζονος εμπορικής σημασίας.
Είναι ένα έργο υψίστης σημασίας, καθώς επιτυγχάνεται σε εθνικό επίπεδο η σύνδεση λιμένων με το σιδηρόδρομο, κάτι το οποίο σε άλλες ανεπτυγμένες ευρωπαϊκές χώρες γίνεται εδώ και χρόνια, ενώ θα αναδείξει ακόμα περισσότερο το ρόλο της χώρας μας ως διαμετακομιστικού κόμβου (logistics hub) των Βαλκανίων και εν συνεχεία στη Νοτιοανατολική Ευρώπη.
Και σε αυτό το έργο έχουν δημιουργηθεί ισχυτές συμμαχίες, ενώ υπάρχει σημαντική παρουσία και από διεθνείς εταιρείες που δραστηριοποιούνται σε έργα σηματοδότησης, ενώ συμμετέχουν και έχουν επικρατήσει σε διαγωνισμούς στη χώρα μας.
Πιο συγκεκριμένα, για τη διεκδίκηση των έξι «χρυσών» συμβάσεων έχουν δημιουργηθεί τα εξής τρία σχήματα:
-ΑΒΑΞ – Alstom
Τα έξι έργα που έχει προκηρύξει η ΕΡΓΟΣΕ είναι τα κάτωθι:
-Διπλή σιδηροδρομική γραμμή Κιάτο – Πάτρα στο τμήμα Ρίο – Νέος Λιμένας Πατρών, συνολικής αξίας 591 εκατ. Ευρώ
-Προαστιακή σιδηροδρομική γραμμή στο τμήμα από τον κόμβο Κορωπίου έως το Λαύριο και τον λιμένα Λαυρίου αξίας 534 εκατ. ευρώ
-Προαστιακή σιδηροδρομικής γραμμή για τη σύνδεση Ραφήνας και λιμένα Ραφήνας με το υφιστάμενο σιδηροδρομικό δίκτυο 430 εκατ. ευρώ
-Διασύνδεση του λιμένα Θεσσαλονίκης με την Ξάνθη 2,3 δισ. ευρώ
-Σιδηροδρομική γραμμή Αλεξανδρούπολη-Ορμένιο 1,45 δισ. ευρώ
-Σιδηροδρομική σύνδεση του 6ου προβλήτα λιμένα Θεσσαλονίκης και κατασκευή προαστιακού Δυτικής Θεσσαλονίκης 77,1 εκατ. ευρώ.