Μαθημένη στις προκλήσεις η ελληνική επιχειρηματική σκηνή. Πολυετής οικονομική κρίση, πανδημία, γεωπολιτικές εντάσεις, πληθωρισμός… και τώρα ίσως ένας νέος κύκλος έντονης μεταβλητότητας, απόρροια των εξελίξεων σε αγορές – τράπεζες κλπ. Το 2022 ήταν όμως μια ξεχωριστή χρονιά για το ελληνικό επιχειρείν, καταγράφοντας ισχυρές επιδόσεις με πρωτιές σε ευρωπαϊκό επίπεδο. Κινητήριος μοχλός ανάπτυξης αναδεικνύονται οι κατασκευές και η υψηλή τεχνολογία!
Συγκεντρωτικά, οι πωλήσεις του επιχειρηματικού τομέα το 2022, ξεπέρασαν κατά 31% το προ-πανδημικό τους επίπεδο.
Ειδικότερα σύμφωνα με την ΕΤΕ σε αποπληθωρισμένους όρους οι πωλήσεις κυμάνθηκαν ανοδικά κατά 11% σε σχέση με το ομολογουμένως δυναμικό 2019.
Παράλληλα, εμφανής ήταν η ενίσχυση της δυναμικής στη διάρκεια του έτους, με το 4ο τρίμηνο να σημειώνει αποπληθωρισμένες πωλήσεις 15% υψηλότερες του 2019, καταγράφοντας την 3η υψηλότερη άνοδο στην ΕE (τόσο έναντι 2019 όσο και έναντι προηγούμενου τριμήνου). Η επιτάχυνση αυτή ήταν συμβατή με την πορεία του επιχειρηματικού ΑΕΠ, ενώ παράλληλα συνεχής βελτίωση σημειώθηκε σε όρους λειτουργικής κερδοφορίας και επενδυτικής δραστηριότητας.
Η εικόνα σε κατασκευές – τεχνολογία
Κατασκευές: Με ρυθμό ανόδου αποπληθωρισμένων πωλήσεων 40% κατά το 4ο τρίμηνο 2022 (έναντι 2019), η κατασκευαστική δραστηριότητα στην Ελλάδα επιτυγχάνει την κορυφαία επίδοση στην ΕΕ.
Υψηλή τεχνολογία: Με τον υψηλότερο ρυθμό ανόδου αποπληθωρισμένων πωλήσεων στο ελληνικό επιχειρείν (47% κατά το 4ο τρίμηνο 2022 έναντι 2019), η βιομηχανία υψηλής τεχνολογίας επιδεικνύει αυξημένη εξωστρέφεια και πρώτα σημάδια τάσεων σύγκλισης με τον ευρωπαϊκό μέσο όρο.
Εξαιρετικά ελπιδοφόρο είναι το γεγονός ότι η δυναμική των δύο αυτών τομέων αρχίζει να διαχέεται με ένταση στα ευρύτερα clusters κατασκευών (όπως αρχιτέκτονες, μέταλλα, ορυκτά), και υψηλής τεχνολογίας (όπως δραστηριότητες R&D).
Παράλληλα, ισχυρή ανάπτυξη χαρακτηρίζει το cluster στήριξης επιχειρηματικότητας, καθώς οι ελληνικές επιχειρήσεις αυξάνουν τη ζήτησή τους για υπηρεσίες αναβάθμισης της λειτουργίας τους (όπως υπηρεσίες πληροφορικής και συμβουλευτικές). Επιπλέον, στο σημείο αυτό αξίζει να σημειωθεί ότι «παραδοσιακοί» κλάδοι (όπως το εμπόριο και η βιομηχανία τροφίμων και ποτών) σημειώνουν υγιή αύξηση πωλήσεων σε αποπληθωρισμένους όρους, της τάξης του 5-10% έναντι του προ-πανδημικού 2019.
2023: Ικανοποιητικό ξεκίνημα – εκτιμήσεις για +7% στις ετήσιες πωλήσεις
Σύμφωνα με τη μελέτη, με το δεξί ξεκίνησε το 2023, με τις αποπληθωρισμένες πωλήσεις να σημειώνουν ετήσια άνοδο 15% κατά τον πρώτο μήνα της χρονιάς, επιβεβαιώνοντας ότι ο επιχειρηματικός τομέας παραμένει ανθεκτικός παρά τις συνθήκες αβεβαιότητας. Η τάση αυτή έχει τη δυναμική να συνεχιστεί τους επόμενους μήνες, καθώς κατασκευές και πληροφορική θα λειτουργήσουν σε συνθήκες υψηλής ζήτησης και δημόσιες και ιδιωτικές επενδύσεις θα στηρίξουν την ελληνική οικονομία ξανά.
Επίσης εκτιμάται ότι, η εξωστρέφεια της Ελλάδας αναμένεται να ενισχυθεί περαιτέρω κυρίως όσον αφορά τις υπηρεσίες (τουρισμός και μεταφορές) και δευτερευόντως όσον αφορά τα αγαθά (ευνοώντας κυρίως τη βιομηχανία υψηλής τεχνολογίας).
Υπό αυτές τις συνθήκες, οι πωλήσεις (σε αποπληθωρισμένους όρους) εκτιμάται ότι θα προσεγγίσουν ρυθμό ανόδου της τάξης του 7% για το 2023 και 4-5% για το 2024, με τη κλαδική διάρθρωση του ελληνικού επιχειρηματικού τομέα να κινείται σταδιακά σε πορεία σύγκλισης του με τα ευρωπαϊκά δεδομένα, σύμφωνα με την ΕΤΕ.
«Παραδοσιακοί παίκτες»: Επιστροφή στη κανονικότητα… αλλά με δυσκολίες
Τέλος, αξίζει να αναφερθεί πως ακόμα και οι κλάδοι που το 4ο τρίμηνο αναπτύχθηκαν με ρυθμό χαμηλότερο του μέσου όρου του επιχειρηματικού τομέα, κατάφεραν στην πλειοψηφία τους να ξεπεράσουν το προ-πανδημικό τους επίπεδο
Σύμφωνα με τη μελέτη της ΕΤΕ, παραδοσιακοί» κλάδοι της βιομηχανίας (όπως τα τρόφιμα), αν και δυσκολεύονται να ακολουθήσουν τη δυναμική των ταχέως αναπτυσσόμενων κλάδων του ελληνικού επιχειρείν, ξεπερνούν με άνεση τα επίπεδα δραστηριότητας του 2019 (σε αποπληθωρισμένους όρους).
Οι μεγάλοι κλάδοι του λιανικού και χονδρικού εμπορίου, αν και δεν εντυπωσιάζουν με την επίδοση τους, κατάφεραν να ξεπεράσουν τα προ-πανδημίας επίπεδα (σε αποπληθωρισμένους όρους), επιβεβαιώνοντας έτσι την επιστροφή στην κανονικότητα της καταναλωτικής συμπεριφοράς.