24.1 C
Athens
Sunday, September 29, 2024
More

    Οι έξι top αλυσίδες σούπερ μάρκετ που κυριαρχούν στην ελληνική αγορά λιανεμπορίου

    Πενήντα τρεις αλυσίδες σούπερ μάρκετ με 2.700 καταστήματα συνθέτουν την ελληνική αγορά λιανεμπορίου. Μια αγορά, που παρά τις αναταραχές στην παγκόσμια οικονομία, την τελευταία πενταετία έτρεξε με μέσο ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης 7,1%. Η πίτα όμως της αγοράς μοιράζεται μεταξύ των μεγάλων και ισχυρών παικτών με σχεδόν οκτώ στα δέκα ευρώ που τζιράρει η αγορά να κατευθύνεται σε έξι μεγάλες αλυσίδες.

    Όπως προκύπτει από μελέτη της KPMG που δημοσιεύτηκε τις προηγούμενες ημέρες στην ελληνική αγορά λιανεμπορίου Οι έξι μεγαλύτεροι ανταγωνιστές στην Ελλάδα είχαν κύκλο εργασιών περίπου 8.46 δις ευρώ αθροιστικά για το 2021, ποσό αυξημένο κατά 61% σε σύγκριση με τον αντίστοιχο κύκλο εργασιών τους για το 2017.

    Οι έξι κορυφαίοι παίκτες αντιπροσωπεύουν το 76,2% του οργανωμένου λιανικού εμπορίου τροφίμων το 2021.

    Αδιαμφισβήτος ηγέτης στην αγορά είναι η Ελληνικές Υπεραγορές Σκλαβενίτης με το μερίδιο της να αυξάνεται την τελευταία πενταετία. Το 2021, το μερίδιο ανήλθε σε 29,9% από 29,4% την προηγούμενη χρονιά με εκκίνηση από το 26,4% το 2017. Η Ελληνικές Υπεραγορές Σκλαβενίτης με 445 καταστήματα και 27.462 εργαζόμενους το 2021 αύξησε τον τζίρο της από τα 3,15 δισ. ευρώ το 2020 σε 3,32 δισ. ευρώ το 2021.

    Η ΑΒ Βασιλόπουλος, δεύτερη μεταξύ των έξι top αλυσίδων είδε το μερίδιό της να μειώνεται το 2021 στο 17,7% από 18,8% το 2020 και 19,5% το 2019. Η ΑΒ Βασιλόπουλος είχε μείωση τζίρου 2,6% το 2021, με αποτέλεσμα τα 1,97 δισ. ευρώ. Η εταιρεία με 600 καταστήματα, στο επενδυτικό πλάνο του 2023 περιλαμβάνεται το άνοιγμα 10 νέων εταιρικών καταστημάτων και 50 franchise.

    Με μερίδιο αγοράς στο 12,3 το 2021 και μια σταθερή πορεία την τελευταία τετραετία η Metro βρίσκεται στην τρίτη θέση της λίστας των έξι κορυφαίων retailers στην αγορά τροφίμων. Με τζίρο 1,36% αυξημένο κατά 2,26% η αλυσίδα υπό τον Αριστοτέλη Παντελιάδη ολοκλήρωσε την επένδυση για το κέντρο διανομής 40.000 τ.μ στη Θεσσαλονίκη και φέτος σχεδιάζει το άνοιγμα 20 νέων καταστημάτων συμπεριλαμβανομένων και του My Market Local, καθώς και δύο Metro Cash & Carry. Παράλληλα προγραμματίζει την ανακαίνιση τριών My Market και δύο καταστημάτων Metro Cash & Carry.

    Στην επόμενη θέση είναι η αλυσίδα Μασούτης με μερίδιο 8% οριακά χαμηλότερα από τα προηγούμενα τέσσερα χρόνια που κινούταν από 8,2%-8,3%. Η αλυσίδα υπό τον Γιάννη Μασούτη, με 389 καταστήματα και 9.146 εργαζόμενους πέρυσι προχώρησε σε ένα μπαράζ εξαγορών μικρότερων αλυσίδων και συνέχισε φέτος με την εξαγορά δύο καταστημάτων της αλυσίδας Γέγος.

    Πέντε ΑΕ (Γαλαξίας) και ΑΝΕΔΗΚ Κρητικός είναι στις δύο επόμενες θέσεις με την πρώτη να έχει σκαμπανεβάσματα ως προς το μερίδιο αγοράς. Το 2021 διαμορφώθηκε στο 4,5% ελαφρά μειωμένο από το 2020(4,8%) και με αφετηρία το 6,1% το 2017. Η αλυσίδα που ιδρύθηκε το 1971 έχει 171 καταστήματα και απασχολεί 5.108 εργαζόμενους. Ο τζίρος της το 2021 διαμορφώθηκα στα 503,641 εκατ. ευρώ καταγράφοντας μείωση 1,54%. Για το 2023 η αλυσίδα έχει προγραμματίσει το άνοιγμα τεσσάρων νέων καταστημάτων, καθώς και να θέσει σε λειτουργία ηλεκτρονικό κατάστημα.

    Η ΑΝΕΔΗΚ Κρητικός, έκτη στην κατάταξη έχει ς μια σταθερή ανοδική πορεία την τελευταία πενταετία διευρύνοντας τα μερίδιά της. Με βάση τα στοιχεία της KPMG, το 2021 το μερίδιο της αλυσίδας, υπό τον Αγγελο Κρητικό, αυξήθηκε στο 3,8% από το 3.3% την προηγούμενη χρονιά ενώ από το 2017 η αύξηση είναι της τάξης του 1%. Το 2022 άνοιξαν 35 νέα καταστήματα ενώ οι εξαγορές ως πυλώνα ανάπτυξης και διείσδυσης σε περιοχές που δεν έχει παρουσία ή έχει μικρό οικονομικό αποτύπωμα αποτελούν στρατηγική της εταιρείας.

    Τελευταία Άρθρα

    Σχετικά Άρθρα