Με «χρυσάφι» πληρώνουν οι Ευρωπαίοι τον ρώσο-ουκρανικό πόλεμο. Το δίδυμο Ευρώπη-ΗΠΑ «βομβάρδισε» με τις αποφάσεις του, σημαντικούς τομείς επιχειρηματικών δραστηριοτήτων, όπως είναι οι αερομεταφορές.
Οι κυρώσεις που επέβαλαν ΗΠΑ-Ευρώπη, άλλες χώρες στον κόσμο τις ευνόησαν, άλλες όχι, επιδρώντας θετικά ή αρνητικά ανάλογα. Οι χώρες στην Ευρώπη δεν ευνοήθηκαν από τα μέτρα, έτσι οι τιμές στη λιανική και την αγορά μεσαζόντων εκτινάχθηκαν στα ύψη, ο πληθωρισμός δεν «χαλιναγωγήθηκε», προκαλώντας αλυσιδωτές αντιδράσεις που ανακυκλώνονταν.
Μεταξύ των κλάδων της οικονομίας που οι στρατιωτικές συρράξεις επέβαλλαν νέα τάξη πραγμάτων είναι οι αερομεταφορείς. Το 2022 οι ζημιές που έγραψαν οι αντ/ασφαλιστικές ήταν σοβαρές και σε ιστορικά υψηλά για τον κλάδο επίπεδα. Σωρεία ήταν οι αντιδράσεις, και οι διαφωνίες μεταξύ αντ/ασφαλιστών και αερομεταφορέων, κυρίως των χρονομισθώσεων για το αν οι ζημιές εν μέσω πολέμου θα πρέπει ή όχι να αποζημιωθούν. Οι διαφωνίες οδήγησαν τους μεγάλους αερομεταφορείς χρονομίσθωσης στο να υποβάλλουν μηνυτήριες αναφορές και να άγουν τις ασφαλιστικές σε δικαστήρια. Οι Έδρες, ωστόσο θα καθυστερήσουν να αποφανθούν καθώς αυτού του είδους οι πραγματογνωμοσύνες απαιτούν χρόνο.
Συνεπακόλουθο στην οικονομία οι αυξήσεις τιμών και τα Συμβόλαια Πολέμου για τους αερομεταφορείς
Το αποτέλεσμα αυτών των πραγμάτων, ένα χρόνο μετά την έναρξη του πολέμου, είναι οι συνεχείς αυξήσεις των τιμών των ασφαλίστρων και οι προτροπές των αντ/ασφαλιστικών να περάσουν κάποιες καλύψεις αποκλειστικά στις καλύψεις Πολέμου. Αυτό σημαίνει πρακτικά ότι οι αερομεταφορείς για να ασφαλιστούν για συγκεκριμένους κινδύνους θα χρειαστεί να αγοράσουν συμβόλαια Ασφάλισης Πολέμου, αφού οι καλύψεις θα μεταφερθούν στα συμβόλαια αυτά. Κατά δεύτερον ότι θα πληρώνουν πολύ ακριβά την ασφάλισή τους, αφού ο κίνδυνος απωλειών είναι πολύ αυξημένος.
Σύμφωνα με την ΑΟΝ, μετά από πολύ περίπλοκες ανανεώσεις αντασφάλισης την 1η Ιανουαρίου, οι ασφαλιστικές εταιρείες αερομεταφορών, μετά από δύο δεκαετίες αντιμετωπίζουν μια αβέβαιη αγορά το 2023. Η τάση αυτή, όπως αναφέρει η ΑΟΝ θα συνεχιστεί και στο δεύτερο τρίμηνο.
Οι ασφαλιστικές αερομεταφορών θέλουν να περάσουν κάποιους όρους κάλυψης στα συμβόλαια Ασφάλισης Πολέμου, να αλλάξουν στα συμβόλαια τις διατυπώσεις των όρων και των εξαιρέσεων, να μειώσουν το capacity και να μετακυλήσουν σημαντικά έξοδα στους αντισυμβαλλόμενους.
Ο αντίκτυπος στις θαλάσσιες μεταφορές, συνεκτίμηση με χερσαίες καλύψεις
Οι πολεμικές συγκρούσεις είχαν αρνητικό αντίκτυπο και στην αντ/ασφάλιση των θαλασσίων μεταφορών με συνεχόμενες μετατροπές των όρων των κυρώσεων. Οι οριστικές απώλειες από τις κυρώσεις δεν έχουν ακόμα επαρκώς εκτιμηθεί. Οι αξιώσεις των θαλασσίων μεταφορών ίσως συνεκτιμηθούν με τις απώλειες χερσαίων καλύψεων μεταφορών, αναφέρει η ΑΟΝ.
Στην ναυτιλία οι ανανεώσεις των συμβολαίων εν όψει της ανανεώσης τους την 1η Απριλίου είναι πιο βατές, ειδικά για τους λογαριασμούς που καλύπτουν τρομοκρατία και πολιτική βία, ωστόσο υπήρξε έλλειψη συναίνεσης από τις αντασφαλιστικές με έμφαση τον αποκλεισμό.