«Λοιπόν ξέρεις ότι μου αρέσει να ζω μαζί σου, αλλά με κάνεις να ξεχνώ τόσο πολύ / Ξεχνώ να προσευχηθώ για τους αγγέλους και μετά οι άγγελοι ξεχνούν να προσευχηθούν για εμάς». Είναι ένας από τους στίχους που έγραψε και τραγούδησε ο Καναδός τραγουδοποιός, συγγραφέας και ποιητής Λέοναρντ Κοέν στο «So Long Marianne», τον ύμνο στον έρωτά του για τη Νορβηγή Μαριάν Ιλέν.
Μια ιστορία όπου η αγάπη δεν είναι τόσο λαμπερή όσο παρουσιάζεται σήμερα μέσα από φιλτραρισμένες εικόνες στο Instagram. Ούτε τόσο προβλέψιμη όπως θα παρουσιαζόταν σε μια κινηματογραφική ρομαντική κομεντί.
Ο θυελλώδης έρωτας του Κοέν με την Ιλέν μεταφέρεται τώρα στη μικρή οθόνη, μέσα από την τηλεοπτική σειρά «So Long Marianne» σε σκηνοθεσία του Νορβηγού Οστάιν Κάρλσεν («Exit», «Dag») και της Καναδής Μπρόουεν Χιούζ («Breaking Bad», «Better Call Saul»). Πρόκειται για μια διεθνή συμπαραγωγή, της οποίας τα γυρίσματα θα πραγματοποιηθούν στην Ελλάδα, τον Καναδά και τη Νορβηγία. Η πλοκή εκτυλίσσεται στην ειδυλλιακή Υδρα, και τον χειμώνα στο Οσλο και στο Μόντρεαλ.
Το σενάριο καταγράφει μια ανθρώπινη, οικεία, σπαρακτική και συγκλονιστική ιστορία αγάπης, νεότητας, αναζήτησης, εύρεσης του νοήματος της ζωής και των θυσιών που αυτή σε αναγκάζει να κάνεις. Είναι η ιστορία δύο πολύ συγκεκριμένων και φυσιολογικών ανθρώπων.
Η Μαριάν Ιλέν είναι η ζωντανή ενσάρκωση ζητημάτων που αφορούν στη γυναικεία ισότητα: μεγαλώνοντας σε μια χρονική περίοδο όπου δίδασκαν στις γυναίκες να είναι υποτακτικές, η ίδια ποτέ δεν συμβιβάστηκε με αυτή τη νοοτροπία.
Αρνήθηκε να γίνει το «καλό κορίτσι» και αυτό που η κοινωνία και η οικογένειά της απαιτούσαν. Δεν είναι τυχαίο ότι οι Λέοναρντ Κοέν και Αξελ Γιένσεν, δύο από τους πιο σπουδαίους συγγραφείς του 20ου αιώνα, ήρθαν κοντά της και καθένας έβρισκε τη φωνή του όταν ήταν κοντά στη Μαριάν.
Βέβαια, ο Λέοναρντ Κοέν είναι μια διαφορετική περίπτωση. Η ζωή του είναι ένα κάλεσμα αφύπνισης για τον ολοένα μεγαλύτερο αριθμό ανθρώπων που πιστεύουν ότι μια φυσιολογική δουλειά θίγει την αξιοπρέπειά τους. Χωρίς ίσως να γνωρίζουν το τίμημα που πληρώνει κάποιος για να κάνει καριέρα. Ο Κοέν δούλεψε σκληρά από τα 15 μέχρι τα 32 του χρόνια. Η ιστορία του είναι αυτή κάποιου που τα είχε όλα: εμφάνιση, ταλέντο, γοητεία, αλλά παρόλα αυτά ένιωθε σχεδόν σε όλη του τη ζωή ανεπαρκής. Ωστόσο, ο έρωτας με την Ιλέν, δημιούργησε μια από τις σημαντικότερες πολιτιστικές απεικονίσεις της εποχής μας: έναν όμορφο, ποιητικό φόρο τιμής στη ζωή.
Η γνωριμία Λέοναρντ – Μαριάν
Η Μαριάν Ιλέν επισκέφτηκε για πρώτη φορά την Υδρα στις αρχές του 1958, όταν οι συνθήκες διαβίωσης ήταν πρωτόγνωρες και οι ξένοι καλλιτέχνες ήταν ελάχιστοι. Βρισκόταν στο πλευρό του νέου avant-garde Νορβηγού μυθιστοριογράφου, Αξελ Γιένσεν. Η σχέση τους ήταν περιπετειώδης, με τον συγγραφέα να είναι αποφασισμένος να μην ακολουθεί τα κοινωνικά ήθη, κάτι που συμφωνούσε βολικά με το ενδιαφέρον που έδειχνε για άλλες γυναίκες. Αυτό ήταν κάτι σύνηθες στην κοινότητα των ξένων καλλιτεχνών και δεν αφορούσε μόνο στους άνδρες. Μετά από έναν μεγάλης διάρκειας χωρισμό, βρέθηκαν πάλι μαζί, παντρεύτηκαν και απέκτησαν έναν γιο, τον Αξελ Τζούνιορ. Όταν ο Γιένσεν γνώρισε μια άλλη γυναίκα και έφυγε μαζί της λίγο μετά τη γέννηση του παιδιού, η Ιλέν ένιωθε χαμένη και εγκαταλελειμμένη, δεν ήθελε όμως να γυρίσει στο σπίτι της.
Περίπου τότε, την άνοιξη του 1960, ένας όμορφος, ευγενικός Καναδός ποιητής εντάχθηκε στην αυξανόμενη καλλιτεχνική κοινότητα της Υδρας. Είχε φύγει από το μουντό και υγρό Λονδίνο για να γράψει το πρώτο του μυθιστόρημα.
Όπως θυμήθηκε αργότερα ο Κοέν: «Ηταν όλοι νέοι και όμορφοι και γεμάτοι ταλέντο, πασπαλισμένοι με ένα είδος χρυσόσκονης. Ολοι τους είχαν ιδιαίτερες και μοναδικές ποιότητες. Αυτό είναι φυσικά το αίσθημα της νεότητας, αλλά στο πανέμορφο κόσμημα του Σαρωνικού κόλπου, αποτυπώνεται σε αστραφτερά πλάνα της εποχής».
Δεν πέρασε πολύς καιρός και ο Κοέν με την Ιλέν ανέπτυξαν πρώτα μια φιλική και μετά μια ρομαντική σχέση. Η αρχή της σχέσης τους δεν υπέφερε καμία ενόχληση από τον περίγυρο. Ο Κοέν ήταν αφοσιωμένος στη δουλειά του. Ξυπνούσε νωρίς, καθόταν στη βεράντα κάτω από τον ήλιο και έγραφε με ευλάβεια τρεις σελίδες την ημέρα σε μια παλιά γραφομηχανή. Το βράδυ έπαιζε κιθάρα και τραγουδούσε για να νανουρίζει το μικρό αγόρι της Ιλέν. Τότε, δεν είχε καμία σκέψη για μια καριέρα στη μουσική.
Η Ιλέν, μόλις 25 χρονών ακόμα, ήταν βαθιά ερωτευμένη. Εστειλε τον γιο της πίσω στη Νορβηγία να ζήσει με τη γιαγιά του και μετά μετακόμισε με τον Κοέν, ο οποίος σε ηλικία 26 ετών είχε αγοράσει για τον εαυτό του ένα σπίτι στην Υδρα.
Όμως, όσο όμορφο και σαγηνευτικό ήταν το νησί, απαιτούσε δουλειά για να ζήσει κανείς εκεί. Ακόμα και το να βρεις πόσιμο νερό, απαιτούσε προσπάθεια. Η Ιλέν φρόντιζε τον Κοέν και εκείνος με τη σειρά του, της παρείχε τα αναγκαία. Χωρίς καμία συνειδητή απόφασή του, η Ιλέν έγινε ουσιαστικά η μούσα του.
Ενα διεθνές πρότζεκτ
Η – εμπνευσμένη από την ιστορία αγάπης του Λέοναρντ Κοέν με τη Μαριάν Ιλέν – σειρά του Οστάιν Κάρλσεν, βρίσκεται μεταξύ των τριών πρότζεκτ, η παραγωγή των οποίων υποστηρίχθηκε από την εταιρεία παραγωγής Nordisk Film & TV Fond. Σύμφωνα με πληροφορίες, θα προβληθεί πρώτα στο νορβηγικό κανάλι NRK κι έπειτα σε άλλα ευρωπαϊκά δίκτυα.
Διαδραματιζόμενη στην Υδρα της δεκαετίας του 1960, είναι μια ιστορία δύο εξίσου μοναχικών ανθρώπων που ερωτεύονται σε μια χρονική περίοδο της ζωής τους όπου ακόμα προσπαθούν να κατανοήσουν την ταυτότητά τους.
Μετά την αναγνωρισμένη σειρά του «Exit», ο Κάρλσεν φέρνει στις οθόνες την ιστορία αγάπης μεταξύ του διάσημου τραγουδοποιού Κοέν και της μούσας του Ιλέν, η οποία ενέπνευσε μερικά από τα σπουδαιότερα τραγούδια του όπως τα «So Long, Marianne», «Like a Bird on a Wire» και «That’s No Way to Say Goodbye».
Το πρότζεκτ είναι μια συμπαραγωγή των στούντιο Connect3 (Καναδάς), Tanweer Productions (Ελλάδα), με συγχρηματοδότηση των SVT, DR, Yle and RÚV, με φορολογικά κίνητρα από τον Καναδά και την Ελλάδα, υποστήριξη από το Νορβηγικό Ινστιτούτο Κινηματογράφου και το Creative Europe. Οι ηθοποιοί και οι υπόλοιποι συντελεστές, θα ανακοινωθούν σύντομα.