Αν κάτι συγκράτησε τις ανατιμήσεις στο εμφιαλωμένο νερό να κινηθούν σε υψηλότερα επίπεδα στη διάρκεια του 2022, είναι ο “ανταγωνισμός της βρύσης”. Διότι μία ξαφνική ανατίμηση στο προϊόν, θα οδηγούσε αρκετούς από τους καταναλωτές να διακόψουν την κατανάλωσή του και να στραφούν στο πόσιμο νερό της βρύσης, κάτι που επισήμανε και ο Κωνσταντίνος Σεπετάς, αντιπρόεδρος, διευθυντής πωλήσεων και μάρκετινγκ της Βίκος.
Ειδικότερα, σε ό,τι αφορά το εμφιαλωμένο νερό, ο ίδιος σημείωσε ότι αυτή τη στιγμή το μέσο εμφιαλωτήριο στην Ελλάδα είναι ζημιογόνο, ενώ αρκετά από αυτά αντιμετωπίζουν πρόβλημα βιωσιμότητας. Δεν είναι τυχαίο ότι το τελευταίο διάστημα τρεις επιχειρήσεις στο εμφιαλωμένο νερό διέκοψαν τη λειτουργία τους. Ο λόγος για το Σητειακό, την Άθως Εμφιαλωτική με έδρα τη Χαλκιδική καθώς και τη Σαμαρίνα. Όπως ανέφερε μάλιστα σχετικά με το εμφιαλωμένο νερό ο κύριος Σεπετάς, ιδίως κατά την περσινή χρονιά το περιβάλλον ήταν δυσχερές για τον κλάδο λόγω των αυξημένων τιμών στις πρώτες ύλες, των μεταφορικών αλλά και του κόστους στην ενέργεια. Σημείωσε ότι παρόλα αυτά δεν έγιναν ανατιμήσεις στο βαθμό που θα έπρεπε, με αποτέλεσμα να συγκρατηθεί σημαντικό μέρος του κόστους και να μην περάσει στο ράφι, διότι όπως χαρακτηριστικά είπε “υπάρχει ο ανταγωνισμός της βρύσης”.
Ο ίδιος επισήμανε ότι θα υπάρξει περαιτέρω κινητικότητα στον κλάδο και πιθανώς θα ακολουθήσουν και άλλες επιχειρήσεις που θα διακόψουν τη λειτουργία τους, μην αντέχοντας στο υψηλό λειτουργικό κόστος. Πρόσθεσε μάλιστα ότι η περσινή χρονιά, όπου η αύξηση στην τιμή της ενέργειας άγγιξε ακόμα και το 300% είχε επίπτωση στην κερδοφορία της Βίκος, με αποτέλεσμα να μειωθεί σε ποσοστό άνω του 70%.
Κόντρα στην πολιτική ανατιμήσεων των πολυεθνικών στα αναψυκτικά
Κόντρα στη στρατηγική ανατιμήσεων του ανταγωνισμού του προσπαθεί να σταθεί ο Βίκος, ο οποίος επενδύει σημαντικά το τελευταίο χρονικό διάστημα στην ενίσχυση της παρουσίας του στον κλάδο των αναψυκτικών. Αυτός είναι σύμφωνα με τον διευθυντή μάρκετινγκ και εξαγωγών και μέλος της διοίκησης της εταιρείας, Κωνσταντίνο Σεπετά, o λόγος για τον οποίο η επιχείρησή του έχει διαλέξει να κρατήσει σταθερές τις τιμές στα αναψυκτικά που παράγει, επιδιώκοντας με αυτόν τον τρόπο να χτίσει μερίδιο αγοράς και να αυξήσει τις πωλήσεις του σε όγκο. Όπως επισήμανε μεταξύ άλλων ο επιχειρηματίας, οι αυξήσεις των πολυεθνικών φέτος ανέρχονται στα επίπεδα του +12-14% μεσοσταθμικά.
H Bίκος επενδύει το τελευταίο διάστημα στην προώθηση του αναψυκτικού – mixer, pink grapefruit. Στη συγκεκριμένη κατηγορία την κυριαρχία στα ελληνικά σούπερ μάρκετ έχει η Coca-Cola 3E με το Schweppes Pink Grapefruit και μερίδιο 47,3% τον Ιανουάριο του 2023. Τον ίδιο μήνα η Βίκος κατάφερε να ανέλθει στη δεύτερη θέση με μερίδιο στο συγκεκριμένο αναψυκτικό στο 18,2%, υπερβαίνοντας την Ολυμπιακή Ζυθοποιία (18%), που παράγει το Tuborg Pink Grapefruit, όπως προκύπτει από στοιχεία αγοράς της NielsenIQ.
Σε ό,τι αφορά τα μικρά καταστήματα γειτονιάς (convenience) πρώτη είναι και σε αυτή την περίπτωση η 3E με το Schweppes Pink Grapefruit και μερίδιο 62,3%, ακολουθεί στη δεύτερη θέση ο Βίκος με 18,3% και στην τρίτη η Ολυμπιακή Ζυθοποιία με 14% και το Tuborg Pink Grapefruit και πάλι με βάση τα στοιχεία της NielsenIQ.
Στη χώρα μας σύμφωνα με τη Statista τα συνολικά έσοδα για τον κλάδο εμφιαλωμένου νερού ανέρχονται στα επίπεδα των 750 εκατομμυρίων ευρώ, συμπεριλαμβανομένων όλων των καναλιών πώλησης, είτε πρόκειται για σούπερ μάρκετ, είτε για HoReCa, είτε για μικρή λιανική.