Μπορεί τον τελευταίο καιρό όλο και περισσότεροι καταναλωτές να προτιμούν τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας μετρώντας και το τελευταίο σεντ στο λογαριασμό του σούπερ μάρκετ, ωστόσο η Ελλάδα εξακολουθεί να έχει ένα από τα χαμηλότερα ποσοστά στην Ευρώπη ως προς τη διείσδυση private label προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας στο σύνολο της αγοράς των σούπερ μάρκετ.
Σύμφωνα με τα στοιχεία που έδωσε στη δημοσιότητα η Ένωση Παραγωγών Ιδιωτικής Ετικέτας (PLMA), το 2023 η ιδιωτική ετικέτα αποτελούσε το 54% των συνολικών πωλήσεων (σε αξία) στα σούπερ μάρκετ της Ευρώπης, με τις πωλήσεις private label προϊόντων να φτάνουν τα 340 δισεκατομμύρια, ποσό που αποτελεί ιστορικό ρεκόρ. Είναι μάλιστα χαρακτηριστικό ότι οι πωλήσεις της ιδιωτικής ετικέτας αυξήθηκαν κατά 13% σε σχέση με το 2022, ενώ οι πωλήσεις επώνυμων προϊόντων παρουσίασαν μικρότερη ανάπτυξη, της τάξεως του +6%.
Ένα αξιοσημείωτο στοιχείο που παρουσιάζει η PLMA είναι ότι οι συνολικές πωλήσεις ευπαθών τροφίμων το 2023 αποτελούσαν το 25% του συνολικού τζίρου και ανήλθαν σε 221 δισεκατομμύρια ευρώ, με την κατηγορία αυτή να είναι η μεγαλύτερη σε όλες τις χώρες, πλην τεσσάρων: της Ελλάδας, της Ισπανίας, της Πορτογαλίας και της Ιταλίας. Σε αυτές τις τέσσερις χώρες, η κατηγορία με τις περισσότερες πωλήσεις είναι αυτή των τροφίμων μακράς διάρκειας (ambient food), με τα ευπαθή προϊόντα να έρχονται δεύτερα. Πάντως, το μερίδιο της ιδιωτικής ετικέτας στην κατηγορία των ευπαθών τροφίμων είναι αρκετά υψηλό, φτάνοντας το 2023 στο 58%, έναντι 42% των επώνυμων προϊόντων.
Η PLMA επισημαίνει επίσης ότι τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας «κράτησαν» τα ευρωπαϊκά σούπερ μάρκετ, σε μία χρονιά που η υποχώρηση της καταναλωτικής δύναμης οδήγησε σε μείωση όγκου πωλήσεων κατά 1% μείωση που θα ήταν ακόμα μεγαλύτερη αν τα private label προϊόντα δεν ενίσχυαν τον όγκο πωλήσεών τους κατά 2% το 2023, την ώρα που τα επώνυμα προϊόντα έπεφταν κατά 3%.
Σημειωτέον ότι σε όλες τις χώρες πλην της πρωτοπόρου Ελβετίας, το μερίδιο της ιδιωτικής ετικέτας σε όγκο αυξήθηκε το 2023.