Σε ένα νέο κύμα ανατιμήσεων σε τιμές προϊόντων τροφίμων στο ράφι του σούπερ μάρκετ φαίνεται πως οδηγούμαστε μέσα στον Σεπτέμβριο του 2023. Το νέο κύμα ανατιμήσεων, αν και αναμένεται πιο συγκρατημένο από τα προηγούμενα, φαίνεται ότι είναι υπαρκτό φαινόμενο και η αγορά, τόσο η βιομηχανία όσο και το λιανεμπόριο, το περιμένουν.
Παρότι υπάρχει έκδηλη ανησυχία για ακόμη μεγαλύτερη μείωση του όγκου πωλήσεων, η οποία μπορεί να οδηγήσει ακόμη και σε μόνιμη απώλεια μεριδίων σε επιμέρους κατηγορίες, φαίνεται ότι συγκεκριμένες βιομηχανίες δεν μπορούν να το αποφύγουν.
Η νέα αύξηση των τιμοκαταλόγων φαίνεται πως έχει κυρίως να κάνει με την αύξηση στα χρηματοοικονομικά κόστη, καθώς ήρθε η ώρα της έναρξης της αποπληρωμής των κεφαλαίων που άντλησαν οι επιχειρήσεις για να υλοποιήσουν τις στρατηγικές εξάπλωσης των δραστηριοτήτων τους. Η αύξηση στα ευρωπαϊκά επιτόκια έκανε ακόμη πιο «ακριβό» το χρήμα. Οι απώλειες στα περιθώρια κέρδους θα επιχειρηθεί να καλυφθούν με νέες ανατιμήσεις. Αρκετές προμηθεύτριες εταιρείες είχαν ήδη προκαταβολικά συμπιέσει τα περιθώρια κέρδους τους, ώστε είναι αδύνατο να τα… σπρώξουν περαιτέρω προς τα κάτω.
Η επίδραση της πανδημίας του κορωνοϊού στα επενδυτικά επεκτατικά σχέδια των εταιρειών και τα νέα δεδομένα στη μεταπανδημική περίοδο
Πρόκειται για μια μεταπανδημική στρατηγική που κυριάρχησε στην αγορά των τροφίμων και τώρα φαίνεται να προκαλεί το σπιράλ ανόδου των τιμών: Ουκ ολίγες εταιρείες μπήκαν σε νέες κατηγορίες, δοκίμασαν νέα πράγματα, για να εισπράξουν κέρδη και από άλλες κατηγορίες, να μη χάσουν σε όγκο, αλλά και για να διατηρήσουν σχέσεις σταθερής ισχύος με τις αλυσίδες σούπερ μάρκετ.
Τα πολλά προϊόντα διαφορετικών κωδικών, ακόμη και οι μικρές διαφοροποιήσεις με πολλαπλούς κωδικούς στην ίδια διατροφική κατηγορία ήταν μια τακτική για να κρατούν οι εταιρείες το χώρο τους στο ράφι, σε μια εποχή μεγάλου ανταγωνισμού, πριν έρθει η ενεργειακή κρίση και οι πρώτες ανατιμήσεις.
Στην εποχή της πανδημίας του κορωνοϊού, η συγκεκριμένη στρατηγική είχε γίνει δεκτή είτε με ενθουσιασμό, είτε με αμηχανία από τους λιανέμπορους, σε καμία όμως περίπτωση δεν αποθαρρύνθηκε. Οι βιομήχανοι συνέχισαν τα μεγαλόπνοα σχέδια επέκτασης με νέους κωδικούς. Όμως τώρα είναι που τα επενδυτικά πακέτα επιβάλλεται να αρχίσουν να αποπληρώνονται.
Στο μεταξύ, το ευρύτερο οικονομικό περιβάλλον, το οποίο απορρόφησε μια ενεργειακή, μια εφοδιαστική και μια πληθωριστική κρίση, δεν βρίσκεται τελικά σε θέση να προσφέρει τους τζίρους και τις συνολικές αξίες πωλήσεων που είχε προϋπολογιστεί στα αρχικά επενδυτικά πλάνα επέκτασης δραστηριοτήτων των εταιρειών. Οπότε, μία νέα, ποσοστιαία μικρότερη, αλλά βέβαιη, ανατίμηση των προϊόντων μοιάζει αναπόφευκτη. Όλα αυτά μοιάζουν ως έσχατο μέτρο, πριν συμβεί το μεγάλο… ξεσκαρτάρισμα κωδικών, το οποίο όπως φαίνεται θα επιφέρει η συνολική μείωση όγκων πωλήσεων.