Οι αλλαγές που έχουν υλοποιηθεί τον τελευταίο έναν χρόνο στο λιμενικό δίκτυο της χώρας είναι μεγάλες. Έχουν ξεπαγώσει επενδύσεις δεκαετιών και παρά τις δυσκολίες που προκύπτουν από τη λύση του δύσκολου γεωπολιτικού γρίφου λόγω της στρατηγικής θέσης της Ελλάδας, τα λιμάνια μπαίνουν σε ρυθμούς ανάπτυξης.
Πέραν όμως των λιμανιών που έχει στο χαρτοφυλάκιό του το ΤΑΙΠΕΔ, το ενδιαφέρον πλέον επικεντρώνεται και στις υπόλοιπες λιμενικές υποδοχές και μαρίνες της χώρας, οι οποίες έπειτα από δεκαετίες παρακμής μπαίνουν ξανά στον χάρτη των αξιοποιήσιμων υποδομών.
Οι αλλαγές στο ιδιοκτησιακό καθεστώς στην Ηγουμενίτσα, οι επερχόμενες αλλαγές σε Ηράκλειο και Βόλο και η μεταβολή του σχεδιασμού για το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης, αλλάζουν τον λιμενικό χάρτη της χώρας. Παράλληλα, η μεγάλη άνοδος του τουρισμού φέρνει ξανά στο προσκήνιο τις σημαντικές ανάγκες που υπάρχουν για επενδύσεις στα μεγάλα “τουριστικά” λιμάνια της χώρας που υποδέχονται εκατοντάδες χιλιάδες επισκέπτες κρουαζιέρας.
Σύμφωνα με έρευνα, οι συνολικές επενδύσεις που πραγματοποιήθηκαν στους οργανισμούς λιμένων της χώρας την περίοδο 2020-2021 εμφανίζονται αυξημένες, σε σχέση µε την προηγούμενη διετία 2018-2029. Πιο συγκεκριμένα, στους 13 λιμένες (ΟΛΠ, ΟΛΘ και 11 περιφερειακά λιμάνια) επενδύθηκαν, το 2020-2021, 101,6 εκατ. ευρώ, έναντι 78,1 εκατ. την προηγούμενη διετία.
Ηράκλειο
Στην κοινοπραξία των εταιρειών Grimaldi Euromed S.p.A. & Μινωικές Γραμμές Α.Ν.Ε. έναντι συνολικού τιμήματος 80 εκατ. ευρώ κατέληξε το 67% των μετοχών του λιμένα Ηρακλείου, ύστερα από σχετικό διαγωνισμό του ΤΑΙΠΕΔ. Ο κύκλος εργασιών του Οργανισμού Λιμένος Ηρακλείου το 2022 παρουσίασε αύξηση 37,42% στα 7,78 εκατ., έναντι 5,66 εκατ. κατά τη χρήση του 2021, υπερβαίνοντας και τα αντίστοιχα μεγέθη του 2019 κατά 18,52%.
Βόλος
Το λιμάνι του Βόλου μπορεί να διαδραματίσει κομβικό ρόλο για τις θαλάσσιες μεταφορές της Ελλάδας αλλά και μέρους της Βαλκανικής Χερσονήσου. Αυτός είναι και ο λόγος που το επενδυτικό ενδιαφέρον στον σχετικό διαγωνισμό του ΤΑΙΠΕΔ για την πώληση πλειοψηφικού ποσοστού συμμετοχής τουλάχιστον 67% του μετοχικού κεφαλαίου του Οργανισμού Λιμένος Βόλου Α.Ε. (ΟΛΒ Α.Ε.) έχει προσελκύσει διεκδικητές από τη Μάλτα, τη Βουλγαρία, τον Περσικό Κόλπο και, βέβαια, την Ελλάδα. Σύμφωνα µε τον τελευταίο ισολογισμό του 2021, ο κύκλος εργασίας του OΛΒ είχε διαμορφωθεί στα 5,2 εκατ. ευρώ, σημειώνοντας 10% αύξηση σε σχέση µε το 2020, τα EBITDA στα 1,48 εκατ. ευρώ, έναντι 1,39 εκατ. το 2020, και τα κέρδη προ φόρων στα 522.000 ευρώ.
Ηγουµενίτσα
Ο όμιλος Grimaldi απέκτησε το 67% των μετοχών του Οργανισμού Ηγουμενίτσας καταβάλλοντας το ποσό-ρεκόρ –σε σχέση µε τα οικονομικά στοιχεία του λιμένα− των 84,17 εκατ. ευρώ. Το 2021 τα έσοδα του λιμανιού ήταν 5,6 εκατ. ευρώ και τα κέρδη μετά φόρων 0,6 εκατ. ευρώ. Τα μεγέθη αυτά διαφαίνεται ήδη πως αλλάζουν, καθώς ο κ. Grimaldi έχει δηλώσει έτοιμος να επενδύσει “στην ανάπτυξη του λιμανιού της Ηγουμενίτσας και ταυτόχρονα στην ανάπτυξη των εμπορικών δρόμων γύρω από την αρχαία Via Egnazia.
Αλεξανδρούπολη
Στα τέλη του 2022, η ελληνική κυβέρνηση αποφάσισε τη ματαίωση του διαγωνισμού ιδιωτικοποίησης του λιμανιού της Αλεξανδρούπολης και την ανάπτυξή του από το Δημόσιο. Επίσης, προχώρησε και στην κρίσιμη ανάπτυξη του σιδηροδρομικού διαδρόμου από την Αλεξανδρούπολη στο Ορµένιο στα ελληνοβουλγαρικά σύνορα, και από εκεί στην Κεντρική και την Ανατολική Ευρώπη, ένα έργο προϋπολογισμού 1,3 δισ. ευρώ. Το σχέδιο αξιοποίησης και ανάπτυξης του λιμανιού της Αλεξανδρούπολης, το οποίο ήδη υλοποιείται, προβλέπει παρεμβάσεις άμεσης προτεραιότητας, δεύτερον μεσοπρόθεσμες παρεμβάσεις και, τρίτον, δημιουργία έργου για το λιμάνι µε την προσέλκυση νέων χρηστών. Οι παρεμβάσεις άμεσης προτεραιότητας αφορούν έργα για την αναβάθμιση της επιχειρησιακής ικανότητας, συνολικής αξίας 35 εκατ. ευρώ.