Μειώσεις στις τιμές βασικών προϊόντων στα ράφια των σούπερ μάρκετ, υπόσχεται ο Υπουργός Ανάπτυξης και η κυβέρνηση με τα νέα μέτρα κατά της ακρίβειας που τίθενται σε εφαρμογή. Ωστόσο τόσο οι λιανέμποροι όσο και οι καταναλωτές παραμένουν επιφυλακτικοί, κρίνοντας από τις προηγούμενες απόπειρες ρύθμισης της αγοράς.
Σύμφωνα με την κυβέρνηση, η μείωση των αρχικών τιμών σε απορρυπαντικά, καθαριστικά, είδη προσωπικής υγιεινής και βρεφικές πάνες στα οποία μπαίνει κόφτης 30% στις προωθητικές ενέργειες, ανέρχεται στο 15%.
Τα ποσοστά των μειώσεων
Κατά φορείς της αγοράς των σούπερ μάρκετ, στο βρεφικό γάλα οι μειώσεις θα είναι ανάμεσα στο 10% με 15%, ενώ σε κάποιες εξειδικευμένες περιπτώσεις αναμένεται να αγγίξει ακόμα και το 25 – 30%.
Ελαττωμένες κατά 10-15%, κατά τις ίδιες πηγές, θα είναι και οι τιμές στα απορρυπαντικά ρούχων και πιάτων, τα καθαριστικά, τα σαμπουάν, τα αφρόλουτρα, τα σαπούνια, στις οδοντόκρεμες και στις βρεφικές πάνες.
Υπενθυμίζεται ότι ήδη βρίσκεται σε ισχύ το μέτρο που απαγορεύει για τρεις μήνες τις προωθητικές ενέργειες, δηλαδή τις προσφορές και τις εκπτώσεις σε προϊόντα που έχουν ανατιμηθεί. Μάλιστα, σύμφωνα με πηγές της αγοράς, το μέτρο αυτό έχει αποφέρει ήδη τα πρώτα αποτελέσματα, καθώς αρκετοί προμηθευτές έχουν ανακαλέσει ανατιμήσεις που είχαν προγραμματίσει να κάνουν πριν από την ανακοίνωση των μέτρων.
Από σήμερα, αρχές του μήνα, υπάρχει προγραμματισμός να τεθούν σε εφαρμογή τα μέτρα που αφορούν τις «καθαρές τιμές από το χωράφι στο ράφι» με την προσθήκη των κατηγοριών «νωπό κατσίκι» και «νωπό αρνί», στις ήδη υπάρχουσες με τα φρούτα, τα λαχανικά, το χοιρινό, το κοτόπουλο και τα ψάρια.
Αυτό σημαίνει ότι, με την υλοποίηση του συγκεκριμένου μέτρου, οι προμηθευτές θα υποχρεώνονται να πωλούν τα προϊόντα στις αλυσίδες σε «καθαρές» τιμές (net prices) και θα τους επιτρέπεται μόνο πιστωτικό τιμολόγιο ύψους έως 3% για επιστροφές προϊόντων ή φύρας.
Για το συγκεκριμένο μέτρο, ωστόσο, δεν υπάρχουν μέχρι στιγμής σαφείς ενδείξεις για το πόσο θα μπορούσαν να μειωθούν οι τιμές από τις αρχές του τρέχοντος μηνός.
Το όφελος όμως για τους καταναλωτές θα εξαρτηθεί από την πολιτική των προσφορών και των εκπτώσεων που θα ακολουθήσουν οι προμηθευτές από δω και στο εξής.
Ο Διευθυντής του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου και Καταναλωτικών Αγαθών Λευτέρης Κιοσές υπογράμμισε: «Το να μειωθούν δηλαδή οι αρχικές τιμές, αλλά να μην αλλάξουν οι τελικές τιμές, δηλαδή οι τιμές μετά την προσφορά, αυτό ενδεχομένως να μην έχει τόσο μεγάλο όφελος για τον καταναλωτή. Μπορεί δηλαδή να αγοράζουμε λιγότερα προϊόντα μέσω προσφοράς, σε χαμηλότερη τιμή, αλλά να χάνουμε το όφελος που θα παίρναμε από τις προσφορές και τις εκπτώσεις».
Ο πρόεδρος του Συνδέσμου Ελληνικών Βιομηχανιών Γαλακτοκομικών Προϊόντων Χρήστος Αποστολόπουλος τόνισε: «Η νομοθεσία η καινούρια θα επιφέρει σίγουρα μια μείωση, αλλά σε μακρό χρονικό διάστημα δεν είμαι σίγουρος αν ο καταναλωτής θα ωφεληθεί τελικά από αυτό, διότι αντίστοιχα προσφορές δε θα μπορέσουν να υπάρξουν».
Απαγόρευση προσφορών σε προϊόντα με ανατιμήσεις
Σε ανάκληση των ανατιμήσεων που είχαν προαναγγείλει προχωρούν μαζικά οι βιομηχανίες, προκειμένου να αποφύγουν την τρίμηνη απαγόρευση προσφορών, δεδομένου ότι τα μισά προϊόντα που πωλούνται στα σούπερ μάρκετ είναι υπό το καθεστώς προωθητικών ενεργειών.
Από το μέτρο εξαιρούνται 44 κατηγορίες τροφίμων, που βρίσκονται κοντά στην ημερομηνία λήξης τους από 3 έως 30 ημέρες και θα φέρουν ειδική σήμανση στο ράφι προκειμένου να τα ξεχωρίζουν οι καταναλωτές.